nullיש חברויות שצומחות בגן, בספסל הלימודים, בטירונות או במקומות עבודה, יש חברות שצומחת במהלך טיול לארץ רחוקה, ויש גם חברות שצומחת במרפאת קופת החולים. היא נדירה אבל היא קיימת. כשהוריו של יאיר סיני מנתניה נאלצו לעבור תלאות וקשיים רבים בבתי חולים בעקבות פציעתו הקשה של בנם, הם נתמכו בד"ר אילנה רייט, רופאת הילדים שלהם מקופת חולים לאומית ומי שהיוותה עבורם עוגן וחברה קרובה. "מאז נקשרנו ונהיינו לא רק מטופל ורופאה אלא חברים הכי קרובים שיש", אומר אמיר סיני, אביו של יאיר.

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

כשיאיר, בן הזקונים מבין 12 ילדים, היה בן שנתיים, הוא עלה על מיטת קומתיים, היכן שישנה באותו הזמן אחותו בת שבע. כשיאיר הגיע אל מיטתה היא התעוררה וזזה – בעקבות כך יאיר צנח מגובה של שני מטרים על ראשו. "מהרגע הזה חיינו השתנו", מספר אמיר סיני (50) "החשנו אותו לטיפול בבית חולים "מאיר", שם שיערו שיש שבר בבסיס הגולגולת. ואז אמבולנס לקח אותו ל"שניידר", שם הוא עבר בדיקות CT ואושר שאכן היה שבר בבסיס הגולגולת לאורך כל הדורה" - האזור התחתון של הגולגולת".

כשיאיר אושפז, גילו כי יש לו נזילות מהנחיריים של CSF - נוזל המוח העוטף את הגולגולת. משום שהנוזל יוצא דרך האף והאוזן, אזורים שיש בהם חיידקים, ישנה סכנה שהנוזל יעלה בחזרה למוח עם חיידק ויגרום לדלקת בקרום המוח. יאיר עבר ניתוח שנט בגב, כדי לנקז את הנוזל לדרכי השתן. "בלילה, לאחר הניתוח, הצוות הרפואי בבית חולים לא סגר את הצינורית היטב, והמיטה התמלאה במים. רופא מתמחה שהיה במשמרת, החליף את הצינורית אך לא שמר על סטריליזציה, ויאיר חטף חיידק קטלני במיוחד – מנגיקוק. תוך שעות ספורות חומו עלה, זו הייתה דלקת קרום המוח", מספר אביו.

"לא הסכמנו לעשות עוד ניתוח - וצדקנו"

יאיר טופל באנטיביוטיקה ותוך מספר ימים יצא מכלל סכנה. בבית החולים החליטו לנתח אותו בראשו, על מנת לסגור את השבר בחלק התחתון של בסיס הגולגולת. הוא עבר ניתוח קשה, שפגע בעצב השמיעה שלו ואושפז בטיפול נמרץ, אך הסתבר שגם אחרי הניתוח הוא המשיך לנזול. בשלושה וחצי החודשים בהם יאיר היה מאושפז ברציפות בבית החולים, הוריו נעזרו בכל המשפחה כדי לטפל באחד עשר ילדיהם בגילאי 3 ועד 18. "אני מפרנס יחיד ובעל עסק, והייתי עוזב את מיטתו בבוקר, וחוזר בערב", מספר אמיר סיני, "חוסר ההצלחה של הניתוח שבר אותי. באחד הימים התמוטטתי במשרד המנכ"ל, ואשפזו גם אותי. זה היה סיוט מתמשך שאתה לא יודע איך הוא ייגמר ומתי".

אחרי כישלון הניתוח הראשון, בית החולים הציע לעשות ניתוח חוזר אבל אמיר סיני עמד על רגליו האחוריות ולא הסכים לכך. "הרגשתי שבית החולים הופך להיות עבורי אויב כי יש שם חיידקים והוא יכול בכל רגע להגיע למצב של דלקת קרום המוח. הוא היה חלש, רזה וכבר לא נשארו ורידים לתקוע בהם מחטים. החלטתי שאני לוקח אותו הביתה, למרות שכולם התנגדו, ואני לוקח אחריות על מצבו".

חדר ניתוח (צילום: Shutterstock)
"הפעם אמרנו שאנחנו לא רוצים עוד ניתוח" | צילום: Shutterstock

יאיר חזר לחייו, ואף נשלח לגן עם מלווה. לאחר כחודשיים זיהו הוריו שהוא שוב לקה שוב בתסמינים של דלקת קרום המוח. "הוא הגיע למצב קשה אך ייצבו את מצבו עם אנטיביוטיקה", מספר אביו. ב"שניידר" הרופאים דרשו ניתוח נוסף, אך אמיר סיני שוב הרגיש שזה לא הדבר הנכון לעשותו. לאחר שפגש את פרופ' גמורי קיבל אמיר סיני אישור לכך שיש סיכוי במקרה שלו שדלקת קרום המוח היא התרופה, ועצם הדלקת תאטום את הסדקים שנשארו. אמיר סיני חזר עם בנו הביתה, ולאחר שלושה חודשים אכן פסקה הנזילה. 

המשפחה מספרת כי במהלך כל התקופה הזו, הם לוו על ידי רופאת הילדים של יאיר, ד"ר אילנה רייט, מסניף לאומית בנתניה. "היא היחידה שנתנה לי תמיכה מקצועית וידע, היא הייתה ממש כמו אימא נוספת ליאיר. כל יומיים היא הגיעה לבי"ח, שוחחה ועזרה בקבלת החלטות ונכנסה לשיחות בארבע עיניים עם הרופאים. הרופאה הזו היא כמו מלאך על שניים. גם כרופאה צעירה ראיתי עד כמה היא בנקודה הכי מרכזית שבתוך העיגול. היא היחידה שהלכה איתי לאורך כל הדרך ומאז נקשרנו ונהיינו לא רק מטופל ורופאה אלא חברים הכי קרובים שיש".

עוד ב-mako בריאות:
>> עד כמה אתם מכירים את הפחמימות שלכם?
>> גמורים? הנה 11 טריקים שירימו לכם את האנרגיות
>> נשימות יוגיות: כך נושמים כמו מקצוענים, צפו

"התפקיד שלי הוא לא רק לתת אנטיביוטיקה"

ד"ר אילנה רייט עובדת כרופאת ילדים בלאומית בנתניה מאז 2004 ואף מנהלת מרפאה בתחום הקשב והריכוז. מיד לאחר סיום לימודיה בבאר שבע, היא גרה שנתיים בדרום אפריקה שם עבדה כרופאת נשים, וכיום עובדת במרפאה בנתניה שנוסדה לפני 10 שנים. "יאיר סיני היה מטופל שלי מלידתו, ברגע שנודע לי על מצבו המורכב, נסעתי לבקר אותו בבית החולים, וליוויתי את ההורים בתהליך האשפוז והניתוח. הורים בסיטואציה הזו מאוד נרגשים, וכשהם נדרשים להיוועץ עם מומחים, אני תמיד ממליצה להם להקליט את הדברים או להביא מישהו נוסף נייטרלי, כמוני. ניתוח בראש של ילד זה לא עניין של מה בכך. הייתי בקשר מתמיד עם כל הרופאים של הילד כדי ליצור מערכת החלטות משותפת ומערכת תמיכה, דבר שכמובן עזר להם מבחינת תחושת הביטחון והטיפול בילד".

רייט מספרת כי המקרה של משפחת סיני הוא לא יוצא דופן אצלה. "כך אני נוהגת לעשות עם מטופליי. אם מדובר באשפוז של יותר משלושה ימים, אני מבקרת אותם בבתי חולים, אני מרגישה צורך בכך. אני לא פקידה שבאה לתקתק במחשב ולשים סטטוסקופ אלא ללוות  את הילדים לאורך כל היממה, אבל אני מקפידה גם על הפרטיות שלי", היא אומרת.

ד"ר אילנה רייט (צילום: צילום ביתי)
"זו לא עבודה משרדית, מדובר כאן בחיים של אנשים" | צילום: צילום ביתי
 

האופי המיוחד של האוכלוסייה איתה עובדת ד"ר רייט, מייצר נגישות נוספת במרפאתה: "אני משתדלת לא לאשפז ילדים, אם אני שולחת לבית חולים סימן שזה מצב מאוד מורכב. אני בטוחה שעדיף לילד להיות בבית מאשר בבית חולים, כי כשיש שישה או שבעה ילדים בבית המשפחה מנוטרלת לכמה ימים. לכן, במרפאה אני נותנת טיפולים אורטופדיים כמו החזרת מרפק נקוע, טיפול אנטיביוטי לווריד, עירוי נוזלים לילד מיובש, ומיני כירורגיה כמו תפירה אם הראש נפתח. כל מה שאפשר לעשות במרפאה, אני משתדלת לעשות אצלי".

_OBJ

רופאת הכפר

ד"ר רייט רואה עצמה כ"רופאת הכפר" המעורבת רבות בחיי המשפחה - של הילדים, המתבגרים וההורים. "התפקיד שלי לא מסתיים בלתת אנטיביוטיקה לדלקת בגרון, זו לא עבודה משרדית, מדובר כאן בחיים של אנשים. לפעמים אימהות קובעות לילד תור ובאות לספר לי על הצרות האישיות שלהן", אומרת ד"ר רייט, "עליתי על כמה אימהות שהיו נשים מוכות והייתי האדם הראשון שהן סיפרו לו והפניתי אותן לשירותי הרווחה". לאחר שאחת הנשים שהופנתה על ידה לנעמ"ת, נעלמה ולא הגיעה למרפאה מספר שנים, היא הופיעה יום אחד ללא כיסוי ראש, ובאה לספר לד"ר רייט שהיא התגרשה ומצאה אהבה חדשה. "זה נורא מרגש, את משנה חיים של אנשים. מבחינתי זו המטרה, ולכן לא נשארתי לעבוד בבית חולים אלא רציתי לצאת לקהילה, אני מאוד קשורה למטופלים שלי, וזה מה שהופך את העבודה שלי למרתקת ומעניינת, ובעלת משמעות אמיתית".

* במסגרת מהפכת השקיפות של לאומית שירותי בריאות, משפחת סיני מעניקה לד"ר רייט את הציון 100. מהיום, אתם יכולים לראות מה לקוחות לאומית חושבים על הרופאים, האחיות והשירות בכל סניף וסניף של לאומית ברחבי הארץ. 

לחצו כאן כדי לראות מה הדרוג שקיבל סניף לאומית בעיר שלכם 
>>  "התינוק דימם בחיתול והאנטיביוטיקה לא עזרה"