רבים מאיתנו אהבנו להשתעשע עם עמידות ידיים כשהיינו ילדים, אבל חלקנו ממשיכים עם זה גם בתור מבוגרים. עמידת ידיים או עמידת ראש - תנוחה שבה הגוף עומד הפוך מעמידה רגילה ולמעשה נשען על הראש ועל הידיים, היא גם תרגיל בהתעמלות וגם תנוחה ביוגה. אבל עד כמה זה באמת בריא? מה קורה לנו בגוף כשאנחנו עומדים הפוכים? הנה כמה דברים שכדאי לדעת על עמידת ידיים:

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מפחיתה כאבי גב

על מיטת היפוך שמעתם? מדובר בטיפול המוצע לאנשים הסובלים מכאבי גב כרוניים הכולל שכיבה על מעין מיטה שמתהפכת ומאפשרת למעשה לעמוד הפוך, מבלי להתאמץ. מטרת הטיפול היא שיכוך כאבי גב על ידי הפחתת לחץ כבידתי על שורשי העצבים בעמוד השדרה ועל ידי הרחבת המרווחים בין החוליות בגב, שזה למעשה מה שקורה כשאנחנו הפוכים. מחקרים קטנים מצביעים על כך שמיטת היפוך יכולה לעזור בהפחתת כאבי גב וכאבי סכיאטיקה. מחקר שפורסם ב-2013 הראה כי בקרב 47 אנשים שסובלים מכאב גב כרוני שטופלו במיטת היפוך במשך כחודשיים, נצפתה ירידה בכאבים ושיפור בגמישות בגב. 

עם זאת, מדובר במחקרים קטנים בלבד ונדרשים מחקרים נרחבים יותר כדי לאשר את יעילות הטיפול. מעבר לכך, טיפול במיטת היפוך יכול להתבצע במרווח זמן מצומצם, שכן עמידה הפוכה במשך זמן ממושך יכולה להוביל לנזקים בריאותיים. לפיכך, מדובר בטיפול שמספק פתרון זמני בלבד. נוסף לכך, טיפול זה אף עשוי להיות מסוכן במקרים מסוימים, על כך נפרט בסעיפים הבאים.

מיטת היפוך (אילוסטרציה:  astarot, shutterstock)
מיטת היפוך | אילוסטרציה: astarot, shutterstock

מעלה את לחץ הדם בראש

הלב שלנו עובד קשה כל הזמן כדי להזרים דם בגוף - והוא ממשיך לעשות זאת גם כשאתם עומדים הפוך. אלא שעמידה הפוכה מקשה על הלב. וזה מוביל לכך שיותר דם יזרום לעבר הראש, שם לחץ הדם יהיה גבוה מהרגיל ובמקביל קצב הלב יהפוך איטי יותר מהרגיל. לחץ הדם הגבוה בראש, אם נמשך לאורך זמן, יכול להוביל לנזקים בריאותיים, בייחוד עבור אנשים הסובלים מבעיות רפואיות מסוימות - ולכן הסעיף הבא:

עשויה להיות מסוכנת עבור אנשים מסוימים

כדאי להימנע מעמידות ידיים ומיטות היפוך אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה, מחלות לב, גלאוקומה, דלקת עיניים, היפרדות רשתית (בשל הלחץ שזה מפעיל בעיניים), אם סבלתם בעבר משבץ ואם אתם סובלים מזיהום באוזניים. כמו כן, זה פחות מומלץ עבור אנשים הסובלים מעודף משקל, נשים בהריון, אנשים הלוקים באוסטאופורוזיס, ואם אתם סובלים מבקע. 

עוד ב-mako בריאות:
>> אוהבים תרד? יש משהו שאתם צריכים לדעת
>> מחקר מצא יתרון נוסף לחיסון הקורונה
>> יש לכם טעם מוזר בפה? זו עלולה להיות הסיבה

מפחיתה את החמצן בגוף

עמידה הפוכה יכולה להוביל ללחץ כבידתי על הריאות (בשל איברים אחרים שנדחסים מטה לעברם), מה שיכול להפחית את רמת החמצן בגוף.

הדרך הבטוחה לעשות את זה

אם אתם בריאים ויכולים לעשות עמידת ידיים/סובלים מכאבי גב ומעוניינים בטיפול במיטת היפוך - מומלץ להתחיל ב-30 שניות בלבד של עמידה הפוכה ובהדרגה העלו את משך הזמן עד לשתיים-שלוש דקות. מומלץ להפסיק באופן מיידי אם אתם מרגישים לא טוב - ותמיד לעשות זאת במרווחים קצרים בלבד.