לאחר סיום פרק הלידות והרחבת התא המשפחתי, נשים רבות חשות מתוסכלות ומביעות חוסר שביעות רצון ממראה גופן. לאחר ההיריונות מראה הגוף משתנה, ועל פי רוב לא חוזר למראהו הקודם גם אם מקפידים על פעילות ספורטיבית ותזונה נכונה.

סימני ההיריון נשארים, החזה משנה את מראהו המלא, הנפח יורד וקיימת נפילה של רקמת השד. עור הבטן רפוי ומקומט, ישנה התרופפת סביב הטבור, מופיעה תפיחות בבטן התחתונה, והשומן שהצטבר במותניים, בירכיים הפנימיות ובמרכז הבטן מסרב להיעלם.

לצערנו אין מתכון קסמים וגם שעות של אימונים במכוני הכושר (למרות שהם חשובים לבריאות הכללית) אינם מסוגלים להדק את העור הרפוי, להצמיד שרירי בטן מופרדים או להחזיר את גלגלי הזמן. שילוב של גיל, תנודות במשקל, מצב הורמונלי וכמובן גנטיקה משפיעים על מבנה וצורת הגוף. במהלך ההיריון שרירי דופן הבטן מתרחקים זה מזה. היפרדות זו גורמת למראה בטן תחתונה תפוחה ולעתים הריונית.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

המהפך הניתוחי המשולב

המאמי מייקאובר הוא הליך ניתוחי הצובר פופולריות רבה בשנים האחרונות בארה"ב ואירופה וכעת נדרש מאוד גם בארץ. מדובר בתהליך כירורגי פלסטי המותאם לנשים שסיימו את פרק הילודה בחייהן ומשלב לפחות שני אזורי טיפול במהלך הניתוח.

המאמי מייקאובר משלב טיפול באזור הבטן והשדיים. במהלך ההיריונות דופן הבטן עוברת מתיחה משמעותית הגורמת לריחוק בין שרירי הבטן (דיאסטזיס של שריר הרקטוס) בשילוב עם ריפיון ניכר של עור הבטן. לעתים נוצרים קרעים הגורמים לסימני מתיחה בלתי הפיכים ולצלקות.

במהלך הניתוח באזור הבטן מסירים עודפי עור רפויים ומיותרים, מסלקים מצבורי שומן ומהדקים את הבטן. קיימים סוגים שונים של פרוצדורות: מיני מתיחת בטן, מתיחת בטן מלאה ומתיחת בטן היקפית.

גם בשדיים חלים שינויים כתוצאה מתקופת ההנקה, שינויים הורמונליים ושינויים כתוצאה מתנודות במשקל סביב תקופת ההריון. שינויי נפח משמעותיים אלה גורמים לעור להימתח, וגם העטרה סביב הפטמה מתרחבת ומשנה את צבעה לכהה יותר. לאחר סיום תקופת ההנקה ועקב ירידה בתכונות האלסטיות של העור ואיבוד נפח השד, השדיים עשויים להראות נפולים ומרוקנים. לפעמים נוצרת א-סימטריה - מראה בלתי אחיד של השדיים.

הטיפולים האפשריים כוללים:

הרמת שדיים - תיקון המתאים לנשים שנפח השד מספק אותן וזקוקות רק להרמה למקומו הקודם. בנוסף נעשה שינוי של מיקום הפטמה כלפי מעלה, תוך כדי איסוף והידוק צורת השד.

הקטנת שדיים - תיקון המתאים לנשים המעוניינות להקטין את נפח השד. חשוב לציין שניתוח זה כולל גם הרמה של השדיים.

הגדלת שדיים - לנשים המעוניינות להחזיר נפח לשדיים. תיקון המתבצע לרוב באמצעות שתלים ייעודיים. במקרים מסוימים ניתן לבצעו על ידי שימוש בשומן עצמי. וכמובן ישנם ניתוחים המשלבים הגדלת שדיים והרמתם. 

התפיסה המודרנית של מאמי מייקאובר רחבה יותר, ויכולה לכלול גם שאיבת שומן מאזורים שונים, כגון מותניים, בטן מרכזית, ירכיים והעכוז. לעתים ניתן להשתמש בשומן שנשאב מאזורים מסוימים ולהעבירו לאזורים אחרים. תהליך זה נקרא "השתלת שומן עצמי", ומטרתו להוסיף נפחים לאזורים שקועים,  ולגרום לגוף להיראות מעוגל וחטוב במקומות הנכונים.

לפני ניתוח פלסטי 2 (צילום:   Gerain0812, shutterstock)
אין מתיחת בטן ללא צלקות | צילום: Gerain0812, shutterstock

נוסף לכך ניתן לשלב במהלך ניתוח המאמי מייקאובר ניתוחים אסתטיים ופונקציונלים גינקולוגיים במטרה לשפר את המראה והתחושה באזורים האינטימיים.

ניתוחים להצרה של הנרתיק, שיפור המראה של השפתיים, הקטנת שפתיים פנימיות וחיצוניות, תיקון צלקות ותפירות לא מוצלחות, שאיבת שומן ותיקון צלקות של ניתוח קיסרי.

היתרון המשמעותי והעיקרי של הליך המאמי מייקאובר הוא שכל השיפורים נעשים בניתוח אחד  – ביום אחד, תחת הרדמה אחת והתאוששות ותהליך ריפוי אחד

התהליך כולו מותאם לכל אחת ואחת מרגע האבחון, תיאום ציפיות, ביצוע הניתוח ותהליך ההתאוששות
כמו בכל מצב רפואי, קיימות מגבלות לגבי האפשרויות, ובטיחות המטופלות צריכה להיות מעל הכול. לכן כל ניתוח מותאם אישית לכל מטופלת בהתאם למצבה הרפואי כדי להגיע לתוצאות מקסימליות ובלי לפגוע ולסכן את בריאותה.

מי מתאימה לניתוחי ה"מאמי מייקאובר"?

נשים בריאות, בעלות משקל תקין או בעלות עודף משקל קל.

מומלץ להמתין לפחות חצי שנה לאחר הלידה, ועוד כ-4 חודשים מסיום ההנקה כדי לאפשר לרחם להתכווץ, לרקמת השד לקטון ובעיקר לתת לגוף להתאושש באופן טבעי מההיריון והלידה.

המוכנות הרגשית של האישה היא שיקול נפרד אך מכריע באותה מידה. אמהות רבות אכן בוחרות להמתין עד שהקטנטנים יהיו עצמאיים יותר לפני שהן מוכנות לעבור ניתוח עם תקופת החלמה שלוקחת כמה שבועות.

אני ממליץ לאמהות המחפשות שינוי להגיע למשקל הגוף שקדם ללידה ככל שניתן, או לפחות להתייצב בנקודת המוצא החדשה של גופם לפני הניתוח.

ניתוח המאמי מייקאובר אינו מונע מנשים להיכנס שוב להיריון, אך יש להביא בחשבון שהיריון נוסף או שינויי משקל כתוצאה מהיריון נוסף עשויים לגרום לשינוי במראה ולפגוע בתוצאה האסתטית שהושגה בניתוח. 

מהי תקופת ההחלמה מניתוח המאמי מייקאובר?

ההחלמה תלויה בהיקף הניתוחי (מספר הפעולות המתבצעות בניתוח אחד) וביכולת ההחלמה של המטופלת. לרוב ההחלמה מניתוח המאמי מייקאובר הוא בין שבועיים לשלושה שבועות. תקופת ההחלמה משתנה ממטופלת למטופלת והחזרה לשגרה תלויה בסגנון החיים של המטופלת. לאחר הניתוח ישנם כאבים מסוימים והם שונים מאחת לאחת ותלויים גם בגודל הניתוח. ההגבלה מפעילות פיזית מאומצת היא לרוב לתקופה של 6-4 שבועות, שבה יש ללבוש חגורת בטן וחזייה תומכת. בדרך כלל לאחר כשלושה שבועות הפצע הניתוחי סגור מספיק והתפרים נמסו.

מהם הסיכונים והסיבוכים האפשריים?

הסיבוכים האפשריים הם זיהום, דימום, הפרעות בריפוי הפצע, צלקות גלויות, שינויים בתחושה, כאבים ו"תחושות מוזרות" למשך זמן סביב האזור המנותח. באזור החזה יכולה להיות פגיעה בתחושת הפטמה ואזורים שונים בשד, צלקות לא אסתטיות (תלוי ביכולת הריפוי של המטופלת ומשתנה מאחת לאחת).

מדובר בהליך כירורגי בעל סיבוכים אפשריים, כמו בכל ניתוח. כיוון שמדובר בניתוח אלקטיבי שמתבצע בנשים בריאות וצעירות, שיעור הסיבוכים נמוך. חשוב גם להבדיל בין סיבוך קל (הצטברות נוזלים) לבין סיבוך קשה (כגון פקקת ורידים). עישון מעלה מאוד את אחוז הסיבוכים, ומומלץ להפסיק לעשן לפחות חודש לפני הניתוח וחודש לאחריו.

האפקט הבלתי רצוי ולפעמים שכיח הוא שינוי צורת הבטן ונפילה חוזרת של השדיים לאורך זמן. חשוב לציין שמדובר בשינוי ניתוחי על רקמה ביולוגית של גוף האדם שמשתנה כל הזמן. העור והמראה החיצוני הוא דינמי לאורך השנים.

האמת המרה

אין ניתוחים להסרת עודפי עור ושינוי צורת השד ללא סימנים. אין מתיחות בטן והרמה/הגדלת השד ללא צלקות. ישנן מטופלות שיכולת ההצטלקות שלהן כל כך טובה שלפעמים לא ניתן להבחין בצלקת. היות שברוב המוחלט של המקרים יש צורך בכריתת עודפי עור, וכריתת עור תמיד תגרום לצלקת, איכות העור משפיעה מאוד על יכולת ההחלמה של המטופלת וקבלת צורה רצויה שלאחר הניתוח. ברגע שאיכות העור אינה טובה, צורת השד והבטן תשתנה עם הזמן (לעיתים אף תוך חודשים בודדים) לאחר הניתוח, דבר שיכול לגרום באחוז גבוה ניתוחים משלימים.

כל מקרה לגופו, כל אישה עם החזה שלה והבקשות שלה. חשוב להבין שאנחנו חיים בעולם רווי בסושיאל מדיה רחב הבטחות , מהפכות ושינויים מדהימים, אך חשוב להבין שמדובר כאן בניתוח בהרדמה כללית שמותאם אישית לכל מטופלת בהתאם למצבה הרפואי כדי להגיע לתוצאות מקסימליות ובלי לפגוע ולסכן את בריאותה

שינויים בגוף האישה כגון נפילת חזה, רפיון העור בבטן והצטברות שומן הם טבעיים וקורים לכולן עם הגיל ולאחר ההריונות אפשר בהחלט להשלים עם התופעה הטבעית הזו ולחיות איתה בשלום בלי לעבור פעולה כירורגית. נוסף לכך, נשים רבות יכולות להשיג תוצאות ושינויים מדהימים על ידי שמירה על אורח חיים בריא בשילוב עם פעילות גופנית.   

* ד"ר איתם וייס – מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית. בעל קליניקה פרטית ת"א