נדמה כי כולנו מכירים לפחות אדם אחד הסובל מאלרגיה, והאמת שזה לא מפתיע. קרוב ל-20% מהאוכלוסייה מדווחת על תסמיני אלרגיה בדרגות חומרה שונות והערכה שמספר המאובחנים עוד צפוי לעלות בשנים הקרובות.

אלרגיה היא תגובת יתר של המערכת החיסון נגד חומרים שונים. במצב תקין, הגוף יודע לזהות גורמים שעלולים להזיק לנו כמו וירוסים או חיידקים, להגיב ולחסל אותם. במצב של אלרגיה, מערכת החיסון מזהה ומגיבה נגד חלבון כהווה איום על הגוף כמו אבקני פרחים, אבק, ומזונות שונים. מערכת החיסון מגיבה אל אותם חלבונים  ומייצרת נוגדנים כנגד אותם נוגדנים בחשיפה חוזרות גורמים להפרשה של חומר הנקרא "היסטמין". אותו חומר גורם לתגובה אלרגית שמתבטאת בפריחה על העור, נזלת, דמע, כיווץ של דרכי הנשימה וקוצר נשימה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

יש אנשים הסובלים מאלרגיה בכל עונות השנה, והם בדרך כלל אלרגיים לחלבונים הנשאים באוויר כמו קרדית אבק הבית. לעומתם, יש אנשים הסובלים מאלרגיות עונתיות והם סובלים מתסמינים בתקופות מסוימות כמו בעונת האביב המתאפיינת בפריחה. על אף כל זאת, ישנם חומרים ופעולות בעלי פוטנציאל להחמיר את תסמיני האלרגיה ולגרום לנו לתחושת אי נוחות המשפיעה על התפקוד במהלך היום. הנה חמישה דברים שלא האמנתם שהם עלולים להחמיר את תסמיני האלרגיה שלכם.

  1.  מחסור בוויטמין D
    ויטמין D הוא אחד הוויטמינים החשובים לתקינות מערכות הגוף ויש לו שורה של השפעות לרבות מניעה של בריחת סידן ודלדול מסת העצם, תרומה לבריאות השן, תרומה לפעילות שרירים תקינה ומניעת עייפות ודיכאון. אולם לוויטמין זה יש גם תכונות חשובות בהגנה מפני אלרגיות ובחיזוק המערכת החיסונית. במספר מחקרים נמצא שאנשים עם רמות נמוכות של וויטמין D היו בעלי סיכוי גבוה יותר לסבול מאלרגיה ומזיהומים ויראליים. ישנם גורמים רבים שמטים את מערכת החיסון לכוון אלרגיה. אנו יודעים שאורח החיים המערבי, שמירה מוקפדת על היגיינה וצמצום החשיפה לשמש (שתורמת לייצור ויטמין D בגוף) הפכו את תופעת האלרגיות לשכיחה הרבה יותר. יחד עם זאת, אין המלצה גורפת למתן ליטול וויטמין D לטיפול.
    מזונות עם ויטמין D (צילום: Por Dream79, shutterstock)
    עוד סיבה לצרוך ויטמין D | צילום: Por Dream79, shutterstock
  2. צעצועי ילדים
    בובות פרווה, בגדים, מצעים, צעצועים ומזרונים הם בית הגידול המועדף על קרדית אבק הבית, ולכן מי שסובל מאלרגיה צריך לדעת זאת ולנקוט באמצעי זהירות. קרדית אבק הבית מפרישה הפרשות מהגוף הגורמים לגירוי שמחמיר את תסמיני האלרגיה. לאנשים ומטופלים הסובלים מסוג זה של אלרגיה מומלץ לאורר ולנקות את המשטחים המועדים לפורענות לעיתים קרובות. גם בדים שהושארו בארון לתקופה ארוכה יכולים להפוך לכר גידול פורה עבור היצורים הקטנים.
    צעצועים (צילום: Shutterstock)
    בית הגידול המועדף על קרדית אבק הבית | צילום: Shutterstock
  3. חיות מחמד
    אנשים הסובלים מאלרגיה ומגדלים בבתיהם חיות מחמד, צריכים לנקוט במשנה זהירות משום הפרשות שערות וקשקשים של בעלי חיים נשאים באוויר ועלולים להחמיר את תסמיני האלרגיה בקלות. תגובה אלרגית לבעלי חיים ולפרוות עלולה להיות קשה ולגרום לעיניים דומעות, לנפיחות, לנזלת אלרגית, ובמקרים קיצוניים גם לקוצר נשימה.
    איך להיות פרודוקטיביים יותר בעבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
    הפרשות שערות וקשקשים של בעלי חיים נשאים באוויר | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
  4. בישול
    אלרגיה למזון היא למעשה אלרגיה לחלבון הנמצא במזון. מטופלים הסובלים מאלרגיה למזון ספציפי עלולים לפתח התקף או לסבול מהחמרה בתסמינים בעת חשיפה לריח. המזון הכי שכיח שיכול לגרום לאלרגיה הוא דג. בישול של חלבון דג והריח המתנדף מהבישול מפתח תגובה אלרגית אצל אנשים הסובלים מרגישות. לרוב היא אינה מסכנת חיים אך היא אינה נעימה. בנוסף, בישול עלול להחמיר תסמינים אצל מטופלים עם אסתמה ואלרגיה ולכן לכן מומלץ להשתמש בקולט אדים או לפתוח חלון בעת בישול מזון.
    אישה אוכלת דג (צילום: shutterstock)
    המזון הכי שכיח שיכול לגרום לאלרגיה הוא דג | צילום: shutterstock
  5. נרות, קטורות ומטהרי אוויר
    הסובלים מאלרגיה המתבטאת בקוצר נשימה או אסתמה רגישים במיוחד לשריפה בחללים שאינם מאווררים כראוי. כל דבר כמו עישון, קטורת ריח או נרות עלולים לגרום לגירוי של דרכי הנשימה ובכך ולהביא להחמרת התסמינים מומלץ להימנע ככל הניתן ולהגביל שריפת נרות וקטורות בתוך הבית, יש להשתמש בהם רק בחלל מאוורר היטב הכולל זרימת אוויר מן החוץ. בנוסף, גם למטהרי אוויר פוטנציאל גבוה לגרום לגירוי במערכת הנשימה. מומלץ להימנע משימוש במטהרי אוויר, חומרי ניקוי וחומרים בעלי ריח אורנים או הדרים מאחר וחשיפה אליהם עלולה לגרום להחמרה בתסמיני האלרגיה ולסבל רב. ישנם גורמים רבים שעלולים להביא להחמרה בתסמיני האלרגיה כמו סטרס, שינויי מזג האוויר, מאמץ ואפילו צחוק. על אף כל אלה, ישנם טיפולים יעילים ובטוחים המבטיחים לצמצם את תסמיני האלרגיה ולסייע לסובלים ממנה.
    בחורה באמבטיה (צילום: actionvance-Smd unsplash)
    נרות עלולים לגרום לגירוי של דרכי הנשימה | צילום: actionvance-Smd unsplash
  6. עוד ב-mako בריאות:
    >> אוהבים תרד? יש משהו שאתם צריכים לדעת
    >> מחקר מצא יתרון נוסף לחיסון הקורונה
    >> יש לכם טעם מוזר בפה? זו עלולה להיות הסיבה

איך מטפלים?

ישנם שלושה דרכים לטפל באלרגיה:

  1. טיפול סביבתי: יש להימנע מהחשיפה לאלרגן ככל האפשר למרבה הצער, הימנעות לחלוטין היא כמעט בלתי אפשרית משום שחלק גדול מהסובלים מאלרגיה רגישים לאבקנים הנישאים באוויר. על מנת להקל על הסובלים מקרדית אבק הבית מומלץ לשאוב את האבק באופן תדיר ולכבס את המצעים והשמיכות בטמפרטורה של 60 מעלות
  2. טיפול תרופתי: כיום זמינים לרשות הסובלים מאלרגיה תרסיסי אף על בסיס סטרואידים וישנם גם טיפולי אנטי-היסטמין הניטלים דרך הפה כמו טלפסט הניתנים כנגד היסטמין אותו חומר המפורש בגוף. אלו טיפולים תרופתיים הנותנים מענה לדרגות חומרה שונות והשפעתם על תסמיני האלרגיה מהירה ויעילה.
  3. טיפולים אימונותרפיים: אלו חיסונים הניתנים בזריקה למטופלים עם אלרגיה שלא מגיבה לטיפול תרופתי או יש צורך בשימוש ממושך. זריקות אלו ניתנות אחת לשבוע ובמשך כמה חודשים במרפאות אלרגיה ואימונולוגיה בהשגחה רפואית ובכל שבוע מעלים את החשיפה לחומר בצורה מבוקרת על מנת לסייע לגוף לבנות תגובה חיסונית נכונה ומידתית ובכך "לרפא" את הגוף מהרגישות לאנטיגן. 

* ד''ר ורד שיכטר קונפינו, מומחית לאלרגיה ואימונולוגיה, המרכז הרפואי הלל יפה