היפסטר עם זקן (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
האם הזקן שלך מסוכן יותר ממה שאתה חושב? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
זקן יכול להיראות סקסי וטרנדי, אך סגולותיו הבריאותיות מוטלות בספק. העור שלנו מכוסה בשכבה של מיקרואורגניזמים בלתי מזיקים - חיידקים, וירוסים ופטריות, אשר מהווים את הפלורה הנורמאלית של העור. תפקידם להתחרות על מקורות המזון עם המיקרואורגניזמים המזיקים, אשר מאיימים בכל רגע לחדור אל עורנו. אבל המאזן הזה יכול להיות מופר בקלות. "זקן עבות מהווה קרקע מזון פורייה ויכול לגרום להתרבות מיקרו- אורגניזמים מסוגים שונים, אם לא שומרים על ניקיונו וטיפוחו", אומרת ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור במכבי שירותי בריאות. "חשוב לדאוג שהעור שם יהיה שלם ולא פצוע - כך החיידקים יתקשו לחדור פנימה." 

ואכן, מומחים רבים מזהירים שזקנים הם כמו "ספוג לבקטריות", ואף יכולים להעביר חיידקים בקלות. הסיבה לכך היא ששערות הפנים הן גסות יותר משיערות הגוף, ונוטות להיות יותר מסולסלות ומסובכות. כך, החיידקים והשמנוניות נלכדים בתוך חלקי השערה. "זוהי מטרתו של השיער מסביב לפה ולנחיריים," אומרת קרול ולקר, טריקולוגית (רופאת עור אלטרנטיבית) מבירמינגרהם לדיילי מייל. "השערות האלה בדרך כלל צוברות את החיידקים ומונעות מהגעתן לתוך מערכת הנשימה שלנו."

הרגל נוסף שיכול לתרום להפצת חיידקים הוא התעסקות מיותרת עם שיער הפנים. גברים רבים נוטים לגעת בזקן שלהם לאורך היום, לפעמים בזמן האכילה, לעיתים עם ידיים מלוכלכות. בדרך כלל, הסכנה הגדולה ביותר של הזקן היא דווקא לעור הפנים, וישנם גברים שמפתחים כל מיני מחלות עור כתוצאה מהחיידקים שנלכדו בזקן שלהם.

>> וגם איך נדבקים במחלות? ואיך מונעים הדבקה?

גם בחדרי ניתוח מכסים את שיערות הזקן

מזה שנים רבות שהמומחים חותרים להבין מה משמעותו הבריאותית של הזקן. מחקר משנות השישים בצבא ארה"ב שנערך על ידי המיקרוביולוג מנואל ברביטו בדק אם בקטריות וירוסים יכולים לעבור באמצעות הזקן. הוא גילה שהזקן הוא מצע אידיאלי לגידול בקטריות. בניסוי שעשה על עובדי המעבדה שלו, הוא ביקש מכולם לגדל זקנים, ולאחר מכן שם בקטריות לא מזהמות על הזקנים שלהם. הוא גילה שהבקטריות אכן גדלות שם, וששטיפה של הזקן לא מספיקה בכדי להיפטר מהן.

זקן ואחריות (איור: אימג'בנק / Thinkstock)
זקן גדול כרוך באחריות גדולה יותר. פשוט תקצץ | איור: אימג'בנק / Thinkstock

אבל ד"ר אריה י. ליפשיץ, מומחה למחלות עור ומין, שירותי בריאות כללית מחוז ירושלים, חולק נחרצות על ממצאי המחקר. "כעיקרון לגדל זקן בפנים, זה כמו לגדל שיער בקרקפת," אומר ד"ר ליפשיץ, "אם אתה שומר על היגיינה סבירה, אין סיבה שתהיה כל בעיה עם הזקן." לעומתו, ד"ר לנדאו אומרת "דווקא כמו שיער הקרקפת, גם הזקן יכול להוות מקור הדבקה לסביבה הקרובה. זאת הסיבה שמחייבים את הצוותים בחדרי ניתוח לכסות את השיער בכובע ואת הפה והזקן לכל אורכו במסכה."

מחקרים נוספים הוכיחו שזקנים אכן מאכלסים כמות גדולה של בקטריות, אך עדיין קיים ויכוח במחקר בדבר הסכנה הבריאותית בזקן. "זה טבעי לגמרי למצוא 20 אלף סוגי בקטריות על העור של כל אדם ממוצע," אומר לדיילי מייל פרופ' אמריטוס לבקטריולוגיה יו פנינגטון, "אלו הן בדיוק אותן בקטריות שניתן למצוא על העור. אין שום סיבה לדאוג מכך, וזה לא מהווה סכנה בריאותית."

להתגלח או לטפח זקן עבות?

מבחינת אורך השערה, ד"ר ליפשיץ ממליץ דווקא על זקן קצר יותר. "ככל ששערות הזקן קצרות יותר, יש פחות נטייה לסבוריאה ולקשקשים, זאת משום שהחשיפה לשמש דרך הזקן יכולה להטיב לעור." למעשה, ד"ר ליפשיץ טוען כי זקן מיטיב לעור הפנים הרבה יותר מאשר גילוח. "למעשה גילוח היא פעולה שיכולה לפצוע את עור הפנים ואפילו לגרום להופעתם של פצעונים. מה גם ששימוש בתכשירי בישום לאחר גילוח יכולים לגרום לנזקי שמש בעור הפנים." 

"אם כבר מגדלים זקן," ד"ר לנדאו מוסיפה, "כדאי לטפח, לקצר ולחפוף באופן תכוף. ובעיקר, להיזהר שלא יתקעו חתיכות מזון שיהוו קרקע פורייה לריבוי בקטריות."

>> גלה את החיה שבך: מהם פרומונים ואיך הם משפיעים עלינו?