כמה פעמים בשבוע אתם מתקלחים? מובן שזה תלוי בכל מיני פרמטרים, כמו מזג האוויר, רמת הפעילות הגופנית שעשיתם ועוד. אבל באופן כללי, ניתן להגיד שמומלץ להתקלח כל יומיים-שלושה. "אם אתם אנשים שמזיעים הרבה, בעלי היסטוריה של זיהומים בקטריאליים, מתאמנים מדי יום או עובדים בסביבה עם סיכון כמו בית חולים או בית ספר, אז כדאי להתקלח מדי יום כדי למנוע זיהום", מסבירה ד"ר ג'נט נשווייט, המתמחה ברפואת משפחה ורפואת חירום.

אין בעיה עם דילוג רנדומלי על מקלחת, במיוחד אם אתם סובלים מבעיה מסוימת שהרופא ממליץ לכם להתקלח בתדירות קצת נמוכה יותר. אבל חשוב לדעת למה מקלחות הן חלק מהותי משמירה על הבריאות ועל ההיגיינה שלנו. הנה כמה דברים מעניינים שיכולים לקרות בגוף שלכם כשאתם לא מתקלחים:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. זיעה וחיידקים יתערבבו

בעוד שלזיעה בפני עצמה אין ריח, כשהיא מתערבבת עם חיידקים שנמצאים באופן טבעי על גבי העור שלנו, היא תתחיל להסריח. זה מה שיכול לקרות לכם אם הזעתם הרבה ולא התקלחתם. "ריח גוף הוא בחלקו נובע מחיידקים המייצרים גזים", מסבירה ד"ר נשווייט. "וזה מחמיר עם הזמן". בגוף שלכם ישנם שני סוגים של בלוטות זיעה, האחת מיועדת לקירור הגוף והשנייה מפרישה זיעה כשאנחנו במצבים של סטרס. כל זה יכול להוביל לניחוחות לא ממש נעימים אם לא נתקלח.

גבר מזיע (צילום: UV70, Shutterstock)
זיעה וחיידקים מתערבבים = ריח לא נעים | צילום: UV70, Shutterstock

2. היווצרות של אקנה

אקנה נגרמת מסיבות שונות, אך חלקיכם אולי שמתם לב שדילוג על מקלחת יכול לגרום להחמרת האקנה. זה במיוחד קורה אם אתם נוטים ללכת לישון לפני שרחצתם את פניכם וישנים עם כל הלכלוך, האיפור והשמנים שהצטברו בפנים במהלך היום. לא מומלץ בכלל. פנים מלוכלכות מובילות לחסימת הנקבוביות, להיווצרות של "שחורים" ולבסוף לאקנה ואולי גם גירויים אחרים בעור הפנים, מסבירה ד"ר נשווייט. אם אתם ממש עייפים, כדאי לפחות לרחוץ את הפנים ומקסימום להתקלח ביום שלמחרת.

חשוב לציין שזה בעיקר תלוי בסוג העור שלכם. אנשים אחרים יעידו על עצמם שדווקא כשהם לא מתקלחים או רוחצים פנים לעתים קרובות מדי, העור שלהם נראה טוב יותר ונטול אקנה. אז אם אתם לא בטוחים מה טוב לעור שלכם, התייעצו עם רופא עור.

נערה עם אקנה (צילום: shutterstock)
החמרה במצב האקנה | צילום: shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> אוכלים חביתה לארוחת בוקר? טעות גדולה
>> הטריק המהיר שמחזק את שרירי הבטן 
>> אחת ולתמיד: האם כדאי ללבוש חזייה? 

3. החמרה של בעיות בעור

אטופיק דרמטיטיס, או אקזמה, היא מחלה כרונית שגורמת לאדמומיות ולגרד בעור. מאחר שלמרבית האנשים שסובלים מאקזמה יש עור יבש, אחת הדרכים הטובות ביותר להקל את התופעה היא השבת הלחות לעור, בעזרת מקלחת וטיפוח העור. למעשה, מקלחת היא דרך מעולה למנוע יובש בעור, בייחוד אם מקפידים למרוח קרם לחות מיד אחריה. בעוד שחשוב לטפל באקזמה בעזרת טיפול רפואי, כדאי גם לדעת כיצד לשמור היטב על העור שלכם ביומיום.

אטופיק דרמטיטיס (צילום: shutterstock)
אטופיק דרמטיטיס עלולה להחמיר | צילום: shutterstock

4. חיידקים יכולים להשתלט

אז נכון שבגוף שלנו יש המון חיידקים, גם אחרי כשאתם מתקלחים. "לכולנו יש חיידקים טובים על העור. אבל אם אתם לא עוזרים לחייידקים הטובים על ידי שטיפה ופילינג, תאי עור מתים יצטברו וייצרו קרקע פוריה להתפתחות פטריות וחיידקים לא טובים", מסבירה ד"ר נשווייט.

5. סיכון גבוה יותר לזיהומים פטרייתיים

"העור הוא שכבת המגן שלנו מפני רעלנים ולכלוך שאנו חשופים אליהם מדי יום", מסבירה ד"ר נשווייט. "אם לא נטפל בו כמו שצריך על ידי ניקיון, למעשה נאפשר זיהום פטרייתי, כמו גזזת, משטיח הרצפה שלנו, או זיהום חיידקי, כמו סטפילוקוקוס". הקפדה על מקלחת לאחר שבאתם במגע עם משטחים כאלו יכולה לעזור לשמור על הבריאות וגם להרחיק זיהומים. "חיידקים וטפילים אוהבים להתחבא מתחת לציפורניים, באזור המפשעה, מאחורי האוזניים או בבית השחי", ממשיכה ד"ר נשווייט. "חשוב לנקות היטב את האזורים הללו". שכנענו אתכם?