ביומיים האחרונים ישראל מקבלת בברכה חלק מהחטופים ששהו ברצועת עזה מעל 50 ימים. כל אחד ואחת מהן עוברים תהליך קבלה בבתי החולים שבמהלכו הם אמורים לעבור גם בדיקות רפואיות שונות בהתאם לפרוטוקול שנקבע ע"י משרד הבריאות. אחת הבדיקות העיקריות והראשוניות היא בדיקת עיניים. ד"ר דוד לנדאו, מנהל מערך רפואת העיניים של כללית במחוז ירושלים, מסביר כי במהלכה נהוג לבצע מיפוי שלם של העין, ובין היתר לבחון את תגובת האישונים, את תקינות הרשתית ועוד.

לדבריו, בניגוד לסברה, מטרת הבדיקה היא לא רק לבחון את תקינותן של העיניים. "העין שלנו למעשה משמשת חור הצצה לנעשה בגוף. באמצעות בחינתה ניתן להעריך מצבים גופניים שונים – החל מסוכרת, דרך מדדי לחץ דם בעייתיים ועד בעיות מוחיות. מדובר בבדיקה מהירה ופשוטה שמספקת אינדיקציה לגבי מחלות סיסטמיות רבות, ויכולה לשלול פגיעה מערכתית בגוף".

יתרה מכך, הבדיקה גם מאפשרת, לדבריו, לאתר מחסור בוויטמינים שונים. "תופעות כמו דלקות או יובש למשל, עשויות להעיד על מחסור בוויטמינים, בעיקר בוויטמין A ו-C שעלולים להיות חסרים אצל חטופים עקב שהות ממושכת בתנאי שבי".

בדיקת ראייה (צילום: Serafino Mozzo, shutterstock)
העיניים הן הראי של הגוף | צילום: Serafino Mozzo, shutterstock

לגבי ההמלצה שקיבלו החטופים להרכיב משקפי שמש, מסביר הד"ר כי המטרה היא בעיקר להקל על הרגישות הזמנית לאור שעלולה להיגרם עקב השהות הממושכת בחושך. "כאשר קולטני האור בעיניים לא פעילים במשך תקופה ממושכת עשויה להתעורר רגישות כזאת, אך מדובר במצב לא מסוכן שחולף עם הזמן".