אנחנו מוצאים את עצמנו בסיטואציה הזו לא פעם: שמים שפתון של מישהו אחר כי השפתיים שלנו יבשות, לווים מהשכן לחדר בעבודה את האוזניות שלו, מתקלחים אצל קרובי משפחה ומשתמשים בסבון המוצק שלהם. אם אלו שהשתמשו לפניכם בחפצים הללו בריאים ונקיים, אין סיבה לדאגה. אך אם יש להם וירוסים שונים, זיהומים, חיידקים או פטריות, כדאי שתיזהרו, כי יש סבירות גבוהה שגם אתם תידבקו. אילו חפצים כדאי לשמור לעצמכם ולא לשתף אותם עם אחרים?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. מברשת שיניים

בעת צחצוח השיניים נוצרים דימומים שחלקם נראים לעין וחלקם לא. מעבר לחיידקי הפה, מחלות שעוברת בדם כמו הפטיטיס B או C או  HIV יכולות לעבור דרך מברשת השיניים. המלצה שלנו: ותרו על תענוג החלוקה גם עם בן/בת הזוג שלכם.

2. שפתון

להעביר שפתון זה בדיוק כמו לתת למישהו נשיקה על השפתיים, אז אם יש אנשים שלא הייתם חושבים להתנשק איתם, בעיקר מסיבות בריאותיות, כדאי שתחשבו שוב לפני שאתם משאילים את השפתון שלכם. כשיש לאנשים פצעים פתוחים פעילים על השפתיים, הרפס, חיידק סטפילוקוקוס או שלפוחיות, אפשר להעביר את הווירוס דרך השפתון, למרות שברוב מוצרי הקוסמטיקה יש חומרים משמרים על מנת למנוע צמיחה של חיידקים, עובש ופטריות. בנוגע למוצרי איפור לעיניים, כדאי להיזהר גם משימוש של מסקרה ואייליינר, שיכולים גם להעביר מאחד לשני את דלקת הלחמית בעין.  

כפכפים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כל אחד והכפכפף שלו | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

3. ליפה

בגלל שהליפה והספוג נמצאים במקום לח ורטוב, הם מהווים קרקע פורייה לחיידקים ובקטריות, וירוסים שונים ותאי עור מתים. כשאנשים מאותה המשפחה חולקים ספוג רחצה או ליפה, והעור של המשתמשים ללא פצעים פתוחים עם הפרשות, פטריות או זיהומים, לא אמורה להיות כל בעיה במגע עם הליפה. אך באופן כללי רצוי להחליף אותה לעיתים תכופות.

4. סנדלים או כפכפים 

פטרת ציפורניים או פטרייה בכפות הרגליים הן זיהומים שמאוד קשה להיפטר מהם, ואחת מצורות ההידבקות נעשית על ידי הליכה יחפה במקלחות או בשירותים הציבוריים, או ע"י נעילת כפכפים או סנדלים של אדם שנגוע בפטרייה. בקיצור, נעלי קיץ - לא מעבירים מרגל לרגל.

5. אוזניות

מחקר שנעשה לפני 8 שנים קבע כי שימוש תכוף באוזניות יכול להעלות את רמת הבקטריות באוזן. כשלאדם המשתמש באוזנייה יש זיהום פעיל או חיידק באוזן, פצע מפריש, או פצע מדמם זה יכול לעבור לאדם אחר דרך השימוש באוזנייה.

עוד ב-mako בריאות:
>> מי מפחד מקרוספיט? בטח לא אתם
>> הגיל והתרגיל: איזה ספורט הכי מתאים לגילכם?
>> אוכל על: הסופר פודס החדשים שאתם חייבים להכיר

6. תחתונים

 כביסה רגילה הורגת את רוב המחוללים בתחתונים שלנו, ולכן בגדים אינטימיים שכובסו בחום של 40 מעלות ניתן להעביר ללא דאגה מאחד לאחר. אבל, כמובן, תקפידו על כביסה, ואם ידוע שיש בעיית תולעים - תמיד מומלץ להרתיח תחתונים.

7. דאודורנט רול-און 

פצעים מפרישים או מדממים, פטרייה, וירוס או חיידק יכולים לעבור בשימוש בדאודורנט.

8. תרסיס לאף

תרסיס מי מלח לאף, או תרסיס נגד צינון חייב להיות בשימוש אישי בלבד משום שהוא יכול להעביר וירוסים שונים של שפעת, הרפס, פטריות, ווירוס של דרכי נשימה.  

9. סכין גילוח

אם אדם נחתך בזמן הגילוח מהסכין, כל הוירוסים שעוברים דרך הדם, מחלות כמו הפטיטיס ואיידס יכולים לעבור לאדם אחר.

ליפה במקלחת (צילום: Valua Vitaly, Shutterstock)
רצוי להחליף את הליפה לעיתים תכופות | צילום: Valua Vitaly, Shutterstock

10. עגילים

אם מתכוונים להעביר עגילים בין שני אנשים רצוי לנקות אותם עם אלכוהול ולתת לזה להתייבש, משום שעגילים יכולים לגרום לשפשוף על העור, ולהעביר מאחד לשני כל מיני פרזיטים וזיהומים, או מחלות שעוברות בדם.  

11. סבון מוצק

רוב החיידקים והווירוסים לא שורדים בסביבה יבשה, אך חלקם יכולים להישאר גם לתקופה ארוכה. המרכז לבקרת מחלות בארה"ב ממליץ על שימוש בסבון נוזלי, על מנת לצמצם את העברת המחלות. במחקר שנעשה בשנת 2006 התגלה כי סבון משמש כמקור להדבקות במרפאות שיניים. ייתכן כי הסיבה היא שהסבון המוצק בדרך כלל לא מתייבש בין שימוש לשימוש, במיוחד בחלק התחתון שלו, מה שמוביל להצטברות של חיידקים, פטריות ווירוסים, אשר יכולים לעבור מאדם לאדם. כשסבון מוצק מתייבש הסבירות שיעביר וירוסים, פטריות או חיידקים נמוכה. אך גם בסבון נוזלי אנטי בקטריאלי אפשר להידבק בזיהום עורי, בעיקר אנשים שהם מדוכאי חיסון.

12. מגבת

מגבת מהווה מצע להעברת כל זיהום אפשרי שנמצא על פני העור, כמו וירוס, הרפס, שלפוחיות קשות, פטרייה, מחלות מין, זיהום חיידקי וגם תולעים. לכן, יש להשתמש במגבת באופן אישי ולכבס אותה באופן תכוף. יש דיווחים של התפרצות זיהום עורי קשה בקרב קבוצות ספורט, אסירים בכלא או חיילים, מחיידק שנקרא MRSA – זהו חיידק עמיד מאוד בהדבקה, ויכול לעבור גם כאשר תולים את המגבות בסמיכות.  

13. קוצץ ציפורניים

אם את קוצץ הציפורניים יש לחטא עם אלכוהול ולייבש לפני שמעבירים אותו הלאה. לפעמים, תוך כדי שימוש, נוצרים חתכים קטנים בעור, אליהם יכולים לחדור פטריות, חיידקים, וירוסים וזיהומים שונים.

ייעוץ רפואי לכתבה: ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית.

>> מי הליצן שלוקח לכיסו תרומות לילדים חולי סרטן?