בחודש האחרון אנחנו מתמודדים עם מזג אוויר קר ויבש. עונת השנה הנוכחית מלווה בתופעות של קור על העור, תוצאות של שימוש במזגן/חימום, שאריות נזקי הקיץ, פיגמנטציה שלא טיפלנו בה,  ואל כל זה הצטרפה מכת הסטרס, חוסר השקט הנפשי של כולנו בעקבות המלחמה, לצד חוסר הוודאות מתי היא צפויה להסתיים. ועם זאת, רובנו לא מבחינים בין עור יבש לעור מיובש, שתי תופעות שונות לחלוטין, המצריכות טיפול שונה וייחודי.

>> מיוחד למצב: הרכיבים שירגיעו את סוג הפנים
>>
מאקנה ועד נשירת שיער: כך משפיע הסטרס על עורנו

מהו עור יבש? זהו סוג עור!

עור יבש הוא לרוב גנטי, תורשתי והיובש שלו ניכר בכל שכבות העור: מהכי עמוקות עד העליונות ביותר. זהו סוג עור קבוע, והוא לרוב יסבול מסימני הזדקנות מוקדמים יותר. זהו מצב שבו הבלוטות לא מייצרות מספיק שומן לכסות את העור.

מהו עור מיובש? זהו מצב עור!

עור שבעיקרון יכול להיות עור רגיל, עור שומני או עור מעורב – אבל בשכבותיו העליונות הוא מיובש, מפאת שכבת הגנה שאינה מוגנת, כך שעור מיובש עלול לסבול מגירויים ואדמומיות ומרגישות לתכשירי הטיפוח.  זהו מצב עור שיכול להיות זמני ולחלוף בטיפול נכון. הוא נרכש והוא בר תיקון.

ההבדל המרכזי 

עור יבש (סוג עור) הוא עור חסר שומן. עור מיובש (מצב עור) מאופיין בחוסר מיום הקרנית (השכבת החיצונית ביותר של האפידרמיס). התאים בשכבת הקרנית הם 10 אחוז מים, כל תוצאה נמוכה מכך נחשבת יובש בעור. בגלל שיובש הינו חוסר מים בעור, הוא יכול להיווצר גם בעור שמן. אם אתם סובלים מיובש או מעור יבש, יש להתאים את שגרת הטיפול היומיומית המתאימה לכך.   

בחורה (צילום: Erik Mclean, unsplash)
לפעמים עור יבש יכול להיות גם מיובש | צילום: Erik Mclean, unsplash

מדוע מופיע פתאום עור מיובש?

התהליך הטבעי של ההזדקנות, גורמים סביבתיים ובחירות באורח חיים יכולים להשפיע על רמת היובש בעור.  ככל שאנחנו מזדקנים פעילות בלוטות החלב מפחיתות את ייצורן, תהליך שגורם לרמת המיום הטבעי של העור לרדת ככל שהשנים עוברות. הזדקנות/התבגרות עשויה גם לגרום לירידה בזרימת הדם אל העור, ובכך גורמת לירידה בייצור השומן. רוח קרה ומזג אוויר קר יכולים לגרום ליובש בעור, ולכן יש יובש "עונתי" בעור. גם למזג אוויר חם, אוויר יבש, יש אפקט של ספוג, סופג את הלחות בכל מה שהוא נוגע. חשיפה ממושכת לשמש יכולה לגרום גם לאידוי המים מהעור ובכך לתרום לייבושו.

לצד אובדן היכולת של הגוף לייצר בעצמו את החומצה ההיאלורונית והמיום, אנחנו שוחקים, בלי להיות מודעים, את שכבת ההגנה החיצונית של העור בכל גיל. גם בגילים הצעירים באמצעות שימוש בחומצות/רטינול, וכאשר לא דואגים לשיקום שכבת ההגנה של העור, נגרם נזק מתמשך.

האם תזונה משפיעה על עור יבש?

דיאטה ללא שומן או דלת שומן תורמת לעור יבש

דיאטה דלת שומן או ללא שומן יכולה למנוע מהגוף חומצות שומן חיוניות ובכך לגרום לו להתייבש. חומצות אלו קריטיות לכל חלקי הגוף ותפקודו הבריא. הן עוזרות בהעברת החמצן דרך מערכת הדם ובכך מונעות הזדקנות מוקדמת ושומרות על בריאות העור. הן מסייעות במניעת איבוד המים בעור כתוצאה מהזדקנותו, מסייעות במניעת התייבשות העור ושומרות על גמישות ומיום העור. מחסור בחומצות השומן החיוניות יכול לגרום לגרד, ליובש כרוני, לעור דק, ולחוסר איזון פרוסטגלנדונים (שליחים כימיים העוזרים בשליטה בדלקות).

ארוחת גבינות (צילום: goir, shutterstock)
חומצות שומן חיוניות | צילום: goir, shutterstock

העור שלך מיובש? כדאי לשקם את מעטפת ההגנה שלו על ידי מיום

כולנו יכולים בשלב זה או אחר למצוא את עצמנו עם עור מיובש. התחושה האופיינית ביותר: כשמרגישים שהעור "מתוח מדי" (כמו אחרי יציאה מהבריכה), וכשמניחים עליו קרם מבוסס מים/ג'ל מימי, הוא מיד מתרופף ונרגע.  זהו מצב בר תיקון, גם בפעולות פשוטות של השבת חומצה היאלורונית, מים, סרמידים וחומרים מלחחים. אלה נועדו לשקם את שכבת ההגנה החיצונית של העור, כדי שתוכל לשמור שהמים לא יתנדפו ממנו.

כיום ישנם פתרונות לתוספת מים לעור בהתזה, מיני תרסיסי חומצה היאלורונית וסרמידים שאפשר לכל אורך היום להתיז על העור לשיפור ושיקום מאזן המים בעור.

גבר מורח קרם (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
שמרו על שגרת טיפוח נכונה | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

העור שלך יבש? כדאי להעניק לו תוספת מרכיבים שומניים

עור יבש סובל מתת פעילות של בלוטות החלב. כמות הבלוטות לא מייצרת מספיק שומן שיכסה את פני העור, ואז העור חסר שומן. עור יבש יכול למצוא את עצמו מדי פעם גם מיובש.

עור יבש זקוק לקרמים עשירים שומניים, על בסיס שומן להשלמת מעטפת שמנונית. קרמים המכילים ויטמינים מסיסי שמן כמו ויטמין E, קרמים עשירים, לחויות שעשויות באמולסיה של מים בתוך השמן. כל אלה ירגישו נהדר על עור יבש.

שגרת טיפול נכונה וקבועה יכולה למנוע או להקל על עור מיובש ועל עור יבש, ומכאן יש חשיבות גבוהה לשגרת טיפול מותאמת אישית כדי שהעור יהיה במיטבו. מומלץ לבצע התאמה ואבחון אצל דרמה-תרפיסטית אחת לחצי שנה.

* ליאת פליסר הלפרט היא סמנכ"לית ההדרכה של דרמלוגי'קה ישראל