כשאנחנו בוכים אנחנו לא יפים? לא בטוח. מתוך כל המינים בממלכת החיות, אנחנו, בני האדם, המין היחיד שיכול לבכות כתגובה רגשית. יונקים אחרים, וגם תנינים יכולים להזיל דמעות, אך אלה נקראות דמעות רפלקס ותפקידן להגן על העין. אז למה אנחנו בוכים מתוך רגש? 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מסתבר שלבני האדם יש שלושה סוגים של דמעות - דמעות בזאליות שנמצאות בעין כל הזמן ועוזרות לתחזוקת העין, דמעות רפלקס שמשמשות להגנה על העין מפני חיידקים, ודמעות רגשיות.

מדענים רבים מאמינים בתיאוריה לפיה דמעות רגשיות מסמנות התנהגות שנוצרה באופן אבולוציוני בין בני אדם כדי להפיג מתחים, להתגבר על קונפליקטים ולבנות מערכות יחסים אחד עם השני. לפי חוקר האבולוציה אורן חסון, בכי מסכן את החוש החשוב ביותר שלנו - חוש הראייה. מים ממלאים את תעלות הדמעות שלנו והראייה שלנו נפגמת, כתוצאה מכך איננו מאיימים על אחרים, וזה בעצם סימן לכניעה ובקשה לרחמים.

מידת ההזדהות של בני אותו המין עם כאבם של אחרים תורמת להישרדותו של המין הזה. ולמעשה, יש בבכי גם חשיבה אסטרטגית – אפשר אפילו ליצור בריתות ככה.

אישה בוכה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אנחנו מזדהים עם מי שבוכה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מעבר לכך, לדמעות יש גם יכולות ריפוי. אנחנו כבר יודעים שדמעות רפלקס מגנות עלינו מפני חיידקים, אך מסתבר שדמעות רגשיות גם יכולות להגן עלינו, בעיקר על ידי הקלה על הכאב. איך זה קורה? הדמעות הרגשיות הן הרכב כימי שונה מאשר שאר הדמעות שלנו, הן מכילות חלבון (פרולקטין), הורמוני דחק שעוזרים לנו להרגיש טוב יותר  אחרי בכי ואנדורפינים שעוזרים להקל על כאב. אז אל תפחדו לשחרר, זה לא סתם מרגיש טוב לבכות.

>> יום כיף בספא: ממה צריך להיזהר בפדיקור?