השחקניות נטלי פורטמן ואווה מנדז, הדוגמניות קייפ אפטון וג'יג'י חדיד, ואפילו קלואי קרדשיאן, ודאי למדו דבר או שניים ממדונה ומסינדי קרופורד. לכולן יש שומה "ייצוגית" (כתם לידה, nevus) שמאפיינת את הופעתן והן גאות בה.

אנחנו נולדים עם מפת השומות של גופנו, הן מופיעות בשנה הראשונה לחיינו ומספרן הולך ומתרבה ומגיע לשיא בגילי השלושים. אם בעבר השתמשה מרילין מונרו בשומה כדי למנף את קריירת הסלבריטי שלה בשביל הסקס אפיל, כיום השתנתה האופנה. רבים מעדיפים פנים וגוף חלקים נטולי שומות, גם מבחינה אסתטית וגם מבחינה בריאותית, מאחר שחלק מהשומות עלולות להיות מסוכנות.

View this post on Instagram

A post shared by Gigi Hadid (@gigihadid)

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

ישנן שומות או כתמי פיגמנט בעור המופיעים כבר בלידה ונקראים congenital nevi  - שומה מולדת. מצד שני, קיימות שומות המופיעות בילדות ובגיל מאוחר יותר.

שומות יכולות להופיע בכל מקום בגוף כולל כפות ידיים ורגליים. יש קשר גנטי משפחתי בין ריבוי וסוג השומות והופעתן על העור. ישנם אנשים בעלי מספר רב של שומות בעלות גוונים שונים ואלו צריכים לעבור סריקות מדי שנה. חשוב לציין שרוב השומות אינן מסוכנות ואינן הופכות לגידולים ממאירים, אך עם זאת חשוב להיבדק אצל מומחה בעזרת מכשיר ייעודי (דרמוסקופ) המאבחן מקרוב את המאפיינים של השומה/נגע.

ישנם כמה מאפיינים של שומות המוגדרות כחשודות המצריכות בדיקה: שומה לא סימטרית, בעלת גוון שאינו אחיד ובעל גבולות משתנים או בלתי אחידים, או שצורתה השתנתה במהלך החודשים או השנים. גם שומה שגדלה באופן פתאומי, או שומה אשר גדולה משישה מ״מ או שומה חדשה שפתאום הופיעה ולא היתה שם קודם לכן, כדאי לפנות לרופא לצורך בדיקה ובמקרה הצורך להסירה.

מלבד שומות שאינן מסוכנות, ישנם נגעי עור שפירים רבים כמו סרחי עור אשר מופיעים לרוב באזורים כגון בתי השחי, סביב הצוואר, בעפעפיים ובמפשעות. נגע שפיר נוסף הוא הסבוראיק קרטוזיס, גידול שכיח שעשוי להופיע בכל גיל והשכיחות שלו עולה עם הגיל. נגע זה אינו סרטני ומופעי באזורים שונים כבודד או בקבוצות.

>> בליטות קטנות לבנות על עור הפנים: האם יש סיבה לדאגה?

איך מסירים?

קיימות כמה דרכים לטפל ולהסיר שומות ונגעי עור שפירים. דרך ההסרה נקבעת לפי סוג השומה וחוות דעתו של הרופא. מאחר שמדובר בהליך רפואי-אסתטי, כדאי לפנות לכירורג פלסטי כדי שההסרה תהיה בדרך זעיר-פולשנית אסתטית עם מינימום סיכויים להישארת צלקות. הליך הטיפול יכול להיות בניתוח שכולל תפרים, ניתוח ללא תפרים, מחט חשמלית, קילוף כימי או לייזר.

מאחר שבחלק מהמקרים ייתכן שמדובר בנגע מסוכן או חשוד, יש חשיבות מרובה להסרתו ולשליחתו לבדיקה פתולוגית.

אם רוצים להסיר שומה או נגע עורי שפיר מסיבות אסתטיות, ניתן לבצע זאת בכמה דקות במרפאה או בחדר ניתוח אמבולטורי תחת הרדמה מקומית ללא צורך באשפוז. לאחר הסרת שומה חשודה, היא נשלחת לבדיקה במעבדה פתולוגית שבודקת אם מדובר בשומה מסוכנת - ממאירה.

הסרת שומה עם מחט חשמלית או צריבה בלייזר המתבצעות במרפאה בהרדמה מקומית וללא צורך באשפוז לא מאפשרת לקיחה של דגימה לבדיקת מעבדה, מאחר שהנגע נשרף על ידי אנרגיית האור. לכן, שימוש במחט חשמלית ובלייזר מתאים לנגעים שאינם חשודים כממאירים. נוסף לכך, במקרה שבו משאירים חלק מהנגע בעומק העור, קיים סיכוי לחזרה מקומית של השומה לאחר כמה חודשים.

סרחי עור

השימוש במחט חשמלית ובלייזר מתאים גם לטיפול בסרחי עור, יבלות ויראליות המופיעות באצבעות וכפות הרגליים ולנגעים שפירים אחרים כגון, סבוראיק קרטוזיס. סרחי העור מחוברים לעור על ידי רקמה הדומה לגבעול דק וקטן  בשם: סקין טאג או פיברומה (גידול שפיר), עור פרא ודבלולי עור.

סרחי העור אינם מסוכנים אך המראה שלהם אינו אסתטי ואף מטריד מאחר שלעתים חתיכות עור אלו מגרדות, כואבות ומציקות ואם לא מטפלים בהן, זה הופך לפחות ופחות נעים. באופן מוזר יש להם נטייה להופיע באזורים הכי פחות נוחים: על הפניבם, בסיס הצוואר, על קו העפעפיים, בקו החזייה, בקיפול בית השחי ובגב.

הם מופיעים בקרב ילדים, מתבגרים, נשים בהריון (יבלות הורמונליות), ועל עור מבוגר, אחרי גיל חמישים ונראים כאשכולות ענבים.

>> כל מה שצריך לדעת על נקודות חן אדומות

סרחי העור ונגעים שפירים בולטים כגון הסבוראיק קרטוזיס ניתן להסיר בעזרת חנקן, אך ההליך עלול להיות כואב וארוך יותר, מאחר שהטיפול מצריך ריסוס חנקן במהלך כמה מפגשים, ועלולות להישאר כווית קור לא מבוקרות העשויות לגרום לשלפוחיות ולפעמים אף לצלקת לא אסתטית.

אחת השיטות היעילות והמומלצת לטפל בסרחי העור או נגעים שפירים בולטים היא בעזרת חיתוך או גילוח באופן סטרילי של בסיס הנגע שנעשה לאחר הרדמה מקומית. ניתן לשלב לאחר מכן צריבה של הבסיס על ידי מחט חשמלית.

במידה שמתבצעת צריבה בלבד על ידי מחט חשמלית או לייזר, אסור לגרד את האזור ויש לאפשר לנגע הצרוב לנשור לבדו.

עוד ב-mako בריאות:
>> מיכל צפיר חושפת: זה התפריט היומי שלי
>> התסמינים שמעידים שצרכתם יותר מדי ויטמין D
>> בן 20 סבל מהקאות – וזה מה שהתגלה באולטרסאונד

פוסט טיפול

בעוד שטיפול בסרחי העור נעשה אחת לתקופה ומטפל בסרחים רבים בטיפול יחיד, חשוב לדעת שהפונה לטיפול בשומות מטעמים אסתטיים עשוי למצוא עצמו ללא שומה אבל עם צלקת.

הסרת שומה עם או ללא תפירה היא הליך כירורגי העלול להשאיר פצע שעלול לדמם, להזדהם ולהפוך לצלקת לא אסתטית. זאת הסיבה, שחשוב לפנות למומחה בתחום בכדי למזער את הסיכוי לסיבוכים ולצלקות לא אסתטיות. וכמובן יש לעקוב תמיד אחר הוראות המנתח. תהליך הריפוי של הסרת שומות נמשך כשבוע ואינו מלווה בכאבים. שומה שהוסרה בשלמות מהשורש (השכבה העמוקה של העור) לא תצמח חזרה.

>> כל הדרכים לטיפול בצלקות

החורף הוא זמן מתאים יותר לטיפול בשומות באזורים חשופים לשמש מאחר ולאחר הסרתן אסור לרחוץ בים או בבריכה במשך כשבועיים. באופן כללי, מומלץ להימנע מלחשוף את האזור המטופל לשמש ישירה ולהשתמש בקרם הגנה בכל התקופה שהצלקת עדיין מחלימה (כשנה). 

* ד"ר איתם וייס – מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית. בעל קליניקה פרטית ת"א