תעשיית הקוסמטיקה פורחת ופרסומות שצצות בכל פינה מנסות למכור לנו מגוון מוצרים לטיפוח עור הפנים. קרם למניעת קמטים, פילינג לניקוי עמוק, מסיר איפור ושפע של מוצרים מחכים על המדף ומתיימרים לגרום לנו להיות צעירים לנצח. אך מסתבר, שהעור שלנו זקוק לפחות תשומת לב ממה שאנחנו באמת מספקים לו. ביחד עם ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור, מכבי שרותי בריאות, בדקנו מה הוא באמת צריך. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

כדאי לשטוף פנים במים קרים

לא נכון. "מידת חום המים הם עניין של העדפה", טוענת ד"ר לנדאו. "לכלוכים על בסיס שומני יורדים יותר במים חמים. רק אם אתם סובלים מאדמומיות או מהסמקה, עדיף שתרחצו במים קרים כדי להימנע מהרחבת כלי הדם".

כל סבון מייבש את העור

נכון. למזלנו, עור הפנים עתיר בבלוטות חלב והוא האחרון להתייבש. חשוב לבחור בסבון ששומר על רמת ה-PH של הפנים– 5.5. אל סבון, למשל, מתאים יותר לחומציות הטבעית של העור שהיא למעשה שכבת ההגנה שלו. אם אתם בעלי עור שמן, תוכלו לרחוץ את הפנים בסבון יותר מפעם ביום, עם זאת, חשוב לזכור שייבוש יתר יגרום לבלוטות החלב לעבוד חזק יותר ודווקא לגרום לשומניות.

אם אתם בעלי עור יבש, לעומת זאת, אתם יכולים להסתפק בשטיפה במים בלבד. זאת כיוון שמים מייבשים את העור ושילוב של מים וסבון מייבש אותו פי כמה.

קרם פנים טוב זה קרם פנים יקר

לא נכון. "סכום המוצר הוא לרוב תוצר של מותג מוכר או אריזה מהודרת, ולאו דווקא מעיד על איכותו", אומרת ד"ר לנדאו. כך שגם קרם פנים זול וטוב יכול לעשות את העבודה.

קרם פנים מונע קמטים

לא נכון. "רק קרם פנים הניתן במרשם המכיל את החומר הפעיל רטין  A, בשילוב עם קרם הגנה, מונעים את הזדקנות העור", מדגישה ד"ר לנדאו. "אבל חשוב לציין שתופעות כגון רגישות לשמש או אדמומיות, יתכנו בשימוש קבוע בקרם המכיל את החומר הזה". ד"ר לנדאו מוסיפה כי הקרמים השונים הנמכרים בשוק מסייעים קלות במניעת קמטים, במיוחד אם הם מכילים מרכיב קוסמטי בשם "רטינול".

ניקוי פנים (צילום: jupiter images)
קרם פנים יקר לא בהכרח טוב יותר מקרם פנים זול | צילום: jupiter images

אם לא מסירים איפור לפני השינה תורמים להופעת קמטים חדשים

לא נכון. אין כל קשר בין איפור לבין הופעת קמטים. מה שכן, איפור, משמע, לכלוך על העור, ולכן מומלץ להסיר אותו לפני השינה.

עוד ב-mako בריאות:
>> מתי המציאו את הקונדום? ההיסטוריה של אמצעי המניעה
>> כל מה שרציתם לדעת על פריצות דיסק
>> הגשימה את החלום: עשתה ניתוח להגבהה ב-10 סנטימטרים

אפשר להסתפק בשטיפת פנים אחת ליום

נכון. מומלץ לשטוף פנים בערב, לפני השינה, כדי להיפטר מעודפי הלכלוך והשומנים שהצטברו במהלך היום על הפנים. אפשר לשטוף גם בבוקר, אך חשוב להיות מודעים לעובדה שמדובר בפעולה המסייעת בהרגשה רעננה בלבד. ככלל, לא מומלץ להרבות בשטיפת פנים כיוון שמים מייבשים את העור ופוגעים במראה שלו.

יובש, אגב, גם עלול לגרום לסדקים בעור החשופים יותר לקליטת חיידקים. "באופן עקרוני, הסיבה היחידה לשטוף פנים היא הסרת הלכלוך והשומן המצטבר על העור במהלך היום, שעשויים לגרום לריח או למראה לא טוב שלו. אז אם אתם עובדים במסעדה, בתחנת דלק או בכל עבודה מלכלכת, כדאי לשטוף פנים גם במהלך היום", אומרת ד"ר לנדאו.

העור הגברי מתקמט פחות

נכון. עור הפנים של הגבר נוטה להתקמט פחות מאחר שהוא עבה יותר, מכיל יותר זקיקי שיער ובאופן טבעי גם יותר בלוטות שומן. בנוסף, הוא מכיל כמות יפה של  סיבי קולגן, האחראים על האלסטיות של העור.

פילינג ביתי עוזר לנקות "שחורים"

נכון חלקית. שחורים או קומדונים בשפה המקצועית, הם הצטברות של תאי עור מתים במוצא בלוטת החלב. הם נוצרים כחלק תקין מתהליך התחדשות העור, אבל במקומות מסוימים נראים יותר לעין. החדשות הרעות? הם לא ממש יוצאים בקלות בפעולות ניקוי ביתיות. "הטיפול אצל קוסמטיקאית יכול לתרום להקלה זמנית על התופעה, אך כבר לאחר שבוע-שבועיים המצב יחזור לקדמותו. פילינג ביתי מנקה את השחורים באופן חלקי ביותר. בכל מקרה, מומלץ לבצע את הפעולה לא יותר מפעם-פעמיים בשבוע על מנת לא לגרום להתייבשות העור", אומרת ד"ר לנדאו.

שטיפת פנים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
שוטפים במים מינרלים? תפסיקו! | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

ניקוי פנים במגבונים עלול לעודד הופעת כתמי עור

נכון. אם מנקים פנים במגבון לפני חשיפה לשמש, העור הופך רגיש יותר להופעת כתמים. אם יצאתם לטיול ואתם מעוניינים לנקות פנים באופן חד פעמי במגבונים זה בסדר, אבל חשוב שתשימו לב לכיתוב עליהם המציין "ללא בישום", כיוון שחומרי בישום בשילוב עם קרינת שמש מעודדים הופעת כתמים. חומרי בישום יכולים להיות חלק מבושם, אפטר שייב, קרם גוף ריחני או מגבונים מבושמים. המיקום הכי שכיח לכתמים - צדי הצוואר.

הטרנד של הכוכבות לניקוי פנים במים מינרלים הוכח כיעיל יותר 

לא נכון. למים מינרליים אין כל יתרון בניקוי פנים. אין להם שום סגולות מיוחדות.

מי פנים נחוצים להשלמת הניקוי

נכון חלקית. השימוש במי פנים מומלץ רק לבעלי פנים שומניות או למי שמשתמש במייקאפ עמיד שלא ניתן להסרה בשיטות אחרות. באופן כללי, אין צורך להשתמש גם בסבון וגם במי פנים כיוון שהשילוב בין השניים גורם ליובש הפנים.

ד"ר לנדאו מציינת שכל שאר הפעולות שנעשות בשם הניקיון עשויות לגרום ליובש הפנים. עור מיובש לא נראה טוב ונוטה להתגרות בקלות, ועדיין, אין  לכך כל השפעה על הופעת קמטים. "הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות למען עור הפנים שלכם וכדי לצמצם את הופעת הקמטים, הוא פשוט לא להיחשף לשמש", היא מסכמת.

>> החלטתם להפוך לטבעונים? כך תעשו את זה נכון