לכל אדם יש את שגרת המקלחת שלו ורובינו לא אוהבים לשנות הרגלים ישנים. אבל כשההרגלים האלו לא הכי בריאים, בהחלט כדאי לשקול לחשוב מסלול מחדש. במיוחד כשמתברר שמרבית ההרגלים הנפוצים ביותר במקלחת, יכולים להזיק לא מעט לעור ולשיער שלכם. אם אתם נוהגים לרחוץ פנים בזמן המקלחת, להשתמש בסבון מוצק ובסכין גילוח – הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. רוחצים פנים

אין ספק שזה קל יותר לרחוץ פנים כשאנחנו כבר במקלחת, אך מתברר שזה בהחלט לא מומלץ. טמפרטורת המים במקלחת לרוב חמה יותר מהמים כשאתם רוחצים פנים בכיור - והמים החמים יכולים לגרום ליובש בעור. אנשים עם בעיות בעור, כמו אקנה או רוזציאה עשויים לסבול מגירוי בעור ואדמומיות כתוצאה מרחיצת פנים במים חמים מדי.

אישה שוטפת פנים (צילום: shutterstock)
עדיף בכיור | צילום: shutterstock

2. לא רוחצים את כפות הרגליים

רבים סבורים שאין צורך לרחוץ את כפות הרגליים, כיוון שבמקלחת הן כל הזמן במגע עם מים, אבל האמת היא שמאוד מומלץ לרחוץ אותן. גם אם אין לכם נטייה לריח רע ברגליים, חשבו כמה כפות הרגליים שלכם מזיעות במהלך היום (במיוחד בקיץ הישראלי, שזה רוב השנה). פעם הבאה שאתם מתקלחים – אל תשכחו לעבור עם סבון גם על כפות הרגליים. לכו תדעו אילו לכלוכים אתם גוררים אתכם למיטה כשאתם לא מקפידים על זה.

כפות רגליים (צילום: tucker good on unsplash)
אין ברירה, צריך להתכופף | צילום: tucker good on unsplash

3. משתמשים במעמד לסבון מוצק

כן, אנחנו יודעים שחובה להשתמש במעמד לסבון, במיוחד כשמדובר בסבון מוצק. אז אנחנו לא אומרים לא להשתמש בו, אלא שכדאי לדעת כיצד לבחור אותו טוב. כדאי לכם להעדיף מעמד לסבון שאינו אטום בתחתית, מאחר שהוא יכול לגרום להצטברות של חיידקים על גבי הסבון. לעומת זאת, אם תבחרו במעמד לסבון עם חריצים בתחתית – הם יאפשרו ניקוז של מים מהסבון וימנעו הצטברות של חיידקים עליו.

סבון מוצק (צילום: Agnes Kantaruk, Shutterstock)
בחרו במעמד עם חריצים | צילום: Agnes Kantaruk, Shutterstock

4. שימוש בסבון מבושם

נכון שאין מי שלא אוהב לצאת מהמקלחת ולהריח כמו קוקוס טרי או גלידת וניל – אך סבונים מבושמים יכולים לגרום גם לתוצאות פחות רצויות, כמו גירוי בעור. אם קורה לכם לעתים קרובות שאתם יוצאים מהמקלחת עם גירויים בעור, ייתכן מאוד שהגורם לכך הוא סבון נוזלי מבושם. אם זה קורה לכם, כדאי להשתמש במקום בסבון לא מבושם, מאחר שהבושם הוא ככל הנראה הגורם לגירויים בעור.

עוד ב-mako בריאות:
>> בדוק: הדבר הזה ישנה את חיי המין שלכם
>> 9 סיבות מפתיעות לגזים ונפיחות בבטן
>> היזהרו: הדיאטות האלה דווקא משמינות

5. מתנגבים במגבת

העולם מתחלק לשני סוגי אנשים: אלה שאחרי המקלחת ישר מתנגבים במגבת – ואלה שמתעטפים במגבת וניגשים למטלות אחרות, בזמן שהגוף שלהם מתייבש באופן טבעי. אם אתם משתייכים לקבוצה השנייה, אתם בצד הבריא יותר של הסקאלה, אך זה לא אומר שבהכרח להתנגב אחרי המקלחת זה לא טוב לכם. הכול תלוי בשיטת הניגוב; רופאי עור ממליצים על ניגוב באמצעות טפיחה קלה על העור. ואם אתם עוטפים את השיער הרטוב שלכם במגבת, דעו שכדאי להיפטר מההרגל המגונה הזה, מאחר שהוא עלול לגרום נזק לשיער. במקום זאת, ייבשו את השיער בעדינות בעזרת המגבת וסרקו אותו במברשת שיער המיועדת לשיער רטוב, כך שהשיער לא יינזק במהלך הסירוק.

מתעטפים במגבת לאחר המקלחת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הכל תלוי בשיטת הניגוב | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

6. שוכחים קרם לחות

זה מאוד מפתה לצאת מהמקלחת וישר לשבת מול הטלוויזיה או לקרוא ספר. עם זאת, העור שלכם יכול מאוד להיפגע מזה. חשוב מאוד למרוח קרם לחות מיד אחרי המקלחת, מאחר שהוא נספג טוב יותר בעור. נוסף על כך, העור מאבד לחות בזמן מקלחת חמה, לכן מומלץ להשיב לו את הלחות באמצעות מריחת קרם מיד אחרי.

7. משתמשים במגבות מלוכלכות

סך הכול זה נשמע הגיוני: אם אנחנו משתמשים במגבת על גוף נקי טרי מהמקלחת – איך המגבת שלנו יכולה להתלכלך? אולם, זה לא מה שקורה בפועל. זה בסדר להשתמש באותה מגבת פעמיים-שלוש לפני שמכבסים אותה, אבל רק אם אתם דואגים לתלות אותה לייבוש אחרי כל שימוש. תאי עור מתים נצמדים למגבת, לכן כשאתם לא מייבשים אותה כראוי, ישנו סיכון גבוה להתרבות חיידקים על גבי המגבת. אם תשתמשו באותה מגבת במשך שבוע או יותר – אתם בסיכון ללקות בזיהום בעור. זאת גם הסיבה לכך שכדאי להחליף את הליפה בתדירות גבוהה. סיבה נוספת היא כמובן הריח המאוד לא נעים שיכול להישאר על מגבת שנמצאת בשימוש ממושך מדי.

8. חופפים את השיער מדי יום

אם הבחנתם שהשיער שלכם מרגיש יבש ולא בריא לא משנה מה אתם עושים אתו – ככל הנראה שהמים במקלחת שלכם חמים מדי ושאתם חופפים בתדירות גבוה מדי. תדירות החפיפות תלויה בסוג השיער שלכם, אך אצל מרבית האנשים פעם ביומיים זה בהחלט מספיק. חפיפה לעתים קרובות מדי עלולה לגרום ליובש בשיער ולשבירה שלו.

אישה חופפת שיער (צילום: Shutterstock, Sahacha Nilkumhang)
לא חובה כל יום | צילום: Shutterstock, Sahacha Nilkumhang

9. משאירים את סכין הגילוח באמבטיה

בסכין הגילוח יש לא מעט חריצים שיכולים להיות קרקע פורייה לחיידקים, במיוחד אם אתם משאירים את סכין הגילוח באמבטיה החמה והלחה. השתדלו להוציא את סכין הגילוח מהאמבטיה לאחר השימוש ולתת לו להתייבש באוויר.

10. מתקלחים באמבטיה מלוכלכת

במדינה חמה כמו בישראל, ככל הנראה שרובכם מעדיפים מקלחת במשך רוב ימות השנה. אבל כשמגיע החורף ובא לנו להתפנק במים חמימים, אמבטיה תמיד נשמעת כמו רעיון טוב. חשוב מאוד לזכור לנקות את האמבטיה בתדירות גבוהה, במיוחד אם אתם חולקים אותה עם עוד אנשים. אנחנו בטוחים שאתם לא רוצים למצוא את עצמכם טובלים במים מהולים בלכלוך וחיידקים לא רצויים.