ההמלצה הרווחת בקרב מומחים, היא שינה של 7-9 שעות בלילה. עם זאת, ישנם מצבים רפואיים שגורמים לגוף שלנו לרצות לישון יותר שעות מהרגיל. אז אם הרגשתם לאחרונה ששמונה שעות שינה בלילה לא מספיקות לכם, ייתכן שהסיבה לכך נובעת מבעיה רפואית. הנה 9 דברים שיכולים להיות הסיבה שאתם ישנים יותר מהרגיל:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. היפרסומניה

היפרסומניה, או יתר-שינה, היא הפרעת שינה המתבטאת בתחושת עייפות כרונית ונטייה להירדמות במהלך שעות היום, למרות כמות שעות שינה מספקת בלילה. הפרעה זו יכולה להשפיע משמעותית על תפקוד האדם הלוקה בה. אם אתם סובלים מתסמינים כמו מצב רוח ירוד, חוסר ריכוז, עייפות מתמשכת ורצון עז לישון באמצע היום למרות שישנתם היטב בלילה – כדאי להיוועץ עם רופא ולבדוק שלא מדובר בהפרעת יתר-שינה.

אישה ישנה פס אור (צילום: sarah diniz outeiro for unsplash)
מוצאים את עצמכם נרדמים במהלך היום? אולי מדובר בהיפרסומניה | צילום: sarah diniz outeiro for unsplash

2. זה בגנים שלכם

אם אתם זקוקים ליותר משמונה שעות שינה בלילה, ייתכן שהסיבה לכך טמונה בדנ"א שלכם. ישנם גנים שיכולים לגרום לצורך ביותר שעות שינה מהרגיל. כלומר, הדנ"א שלכם יכול להשפיע על כמות שעות השינה שאתם צריכים בלילה.

3. דיכאון או הפרעות מצב רוח אחרות

אם אתם מתמודדים עם בעיות נפשיות, כמו דיכאון, ישנה סבירות גבוהה לכך שזה ישפיע גם על השינה שלכם. דיכאון יכול לגרום לרצון לישון יותר מדי, או לחילופין – יכול להוביל לאינסומניה. כמו כן, אנשים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית עלולים לישון הרבה בזמן אפיזודת הדפרסיה, ולישון מעט מדי בשלב המאניה.

אישה יושבת על מיטה (אילוסטרציה: Asdrubal luna, unsplash)
הפרעות מצב רוח יכולות להוביל לשינויים בשינה | אילוסטרציה: Asdrubal luna, unsplash


4. תרופות מסוימות

תרופות המכילות אנטיהיסטמינים, כמו תרופות מסוימות נגד אלרגיה, הצטננות ומחלת ים, יכולות לגרום לתחושת עייפות ממושכת. אנטיהיסטמינים גורמים לעייפות על ידי חסימת היסטמינים, תרכובות במוח שאחראיות לעייפות וערות. כיוון שגם תרופות אחרות יכולות לגרום לתופעת הלוואי הזו, אם התחלתם ליטול תרופה מסוימת ואתם מרגישים עייפים מהרגיל, בדקו זאת מול הרופא שלכם, שיוכל לשנות את המינון או להחליף את התרופה.

עוד ב-mako בריאות:
>> מהי התסמונת שגרמה למיכל אנסקי לשיתוק בפנים?
>> 7 מילים יומיומיות שגורמות לנזק פסיכולוגי
>> מחקר בינלאומי: 1 מכל 5 אנשים מת בגלל תזונה 

5. תסמונת הרגליים חסרות המנוחה

תסמונות המתבטאות בשינה כמו תסמונת הרגליים חסרות המנוחה או דום נשימה בשינה, יכולות לגרום לצורך לישון יותר משמונה שעות בלילה. שתי התסמונות הללו יכולות לשבש את השינה ולפגוע באיכותה, ולכן אנשים שלוקים שסובלים מהבעיות האלו עשויים להרגיש עייפים במהלך שעות היום, למרות שישנו שינה מלאה. אם אתם חושדים שאתם סובלים מהתסמונות הללו, היוועצו ברופא, שיספק לכם טיפול מתאים.

הסרת שיער רגליים חלקות (צילום: antoniodiaz, shutterstock)
תסמונת הרגליים חסרות המנוחה יכולה לפגום באיכות השינה | צילום: antoniodiaz, shutterstock

6. מחלה כרונית

תשישות לא מוסברת היא אחד מהתסמינים הרבים שיכולים להופיע אצל אנשים הלוקים במחלות כרוניות. פיברומיאלגיה, תת-פעילות של בלוטת התריס, אנמיה ודלקת מפרקים שגרונית – כולן עשויות להתבטא בצורך עז לישון יותר שעות מהרגיל. כיוון שמחלות אלה יכולות לגרום לכאבים עזים ועייפות, הן מצריכות מהגוף יותר מנוחה כדי להתאושש.

7. פעילות גופנית

התחלתם לאחרונה להתאמן יותר מהרגיל? אם עשיתם שינויים בפעילות הגופנית שלכם ולמשל התחלתם להרים משקולות או לרוץ למרחקים ארוכים יותר – ייתכן מאוד שהגוף שלכם עוד לא התרגל למאמץ הגופני החדש. לכן הגיוני שתזדקקו ליותר שעות שינה מהרגיל, עד שהגוף שלכם כמובן יתרגל לשגרה החדשה.

8. טראומה

לפי מומחים, סטרס ואירוע טראומטי הם מבין הגורמים הנפוצים ביותר לאינסומניה זמנית. אם חוויתם לאחרונה אירוע טראומטי, כמו פרידה מבן או בת זוג או מוות של אדם קרוב, ככל הנראה שזה ישפיע על השינה שלכם ועל תחושת העייפות שלכם במהלך היום.

9. הגיל שלכם

צעירים לרוב זקוקים ליותר שעות שינה ממבוגרים. הסיבה לכך, היא שמוחם של מתבגרים מתפתחים במהירות גבוהה ולפיכך זקוקים ליותר שעות שינה (ההתפתחות המוחית נעשית במהלך השינה).