רק כ-10% מהאנשים הלוקים בדום לב מצליחים לשרוד. מאור, בן ה-60 מאזור ירושלים, הוא אחד מבני המזל האלה. הוא הגיע לביקור כללי בסניף של קופת חולים מאוחדת, לקה במקום בדום לב - והתמוטט. בעקבות טיפול מהיר והחייאה שבוצעה בו במקום, חייו ניצלו.

"הסיכוי שאגיע למרפאה בדיוק ברגע שזה קרה הוא כמעט אפסי", הוא אומר. "הגעתי לשם רק כדי לקחת כמה טפסים ביורוקרטיים. לבקשת המזכירה, הקדמתי את הביקור ועכשיו אני מבין שזה היה מזל משמיים. עד לאותו רגע לא הרגשתי שום דבר חריג. ברגע שנכנסתי למרפאה חשתי סחרחורת בלתי נשלטת שנמשכה מספר שניות ובן רגע הכל נראה שחור".

ליאת אדרי וליאור בר-לב, מזכירות המרפאה, היו הראשונות שזיהו את המקרה. "מדובר במטופל שאני מכירה היטב", משחזרת אדרי. "כשהוא נכנס למרפאה הצעתי לו לשבת כי הוא לו היה נראה כהרגלו. לפתע ראיתי אותו נופל בבת אחת על הפנים. בשלב הזה עוד לא הבנו את חומרת המצב. חשבנו שאולי הוא התעלף ורק איבד את ההכרה". אדרי רצה מיד להזעיק את האחות והרופא כדי שיבדקו את מצבו ובמקביל התקשרה למד"א וביקשה שישלחו ניידת חירום. "המוקדנית שאלה אותי מה מצבו וצעקתי לה 'עושים פה החייאה!'".

דום לב (צילום: pixelaway, shutterstock)
החייאה באמצעות דפיברילטור יכולה להציל חיים | צילום: pixelaway, shutterstock

שרה אלבוים, אחות בכירה במרפאה: "ראיתי אדם שוכב על הרצפה, לא זז ולא מגיב. לא היה לו דופק והבנתי שמדובר במקרה של חיים ומוות. הבאנו את עגלת ההחייא, והרופא, ד"ר סימר לב, התחיל לבצע בו עיסויים. כשחיברנו אותו לדפיברילטור, ראינו שיש לו הפרעת קצב מסכנת חיים. נתנו לו שוק חשמלי אחד, ותוך כדי העיסויים הופתענו לראות שהדופק חזר והוא התחיל לנשום. אחרי כמה שניות הוא גם פקח את העיניים". לדבריה, בדרך כלל, הפרעות קצב כאלה הן קטלניות, ולמרבה הצער רבים לא מצליחים לשרוד אותן אחרי. "אין לי ספק שהעובדה שזה קרה במרפאה הצילה את חייו".

מאור זוכר במעומעם את הרגעים שאחרי. "בהתחלה לא הבנתי מה בדיוק קרה אבל הסבירו לי הכל. מהר מאוד הגיעה ניידת טיפול נמרץ ופינתה אותי לבית חולים בעיר. קיבלתי את החיים שלי בחזרה".

"זמן הוא המשאב החשוב ביותר במקרים כאלה"

חשוב להבין שדום לב, הוא מצב מסוכן ביותר שלרוב מוביל לאיבוד הכרה ולהתמוטטות בתוך מספר שניות. אם לא ניתן טיפול בתוך 3-2 דקות מהאירוע, נגרם נזק משמעותי ולרוב בלתי הפיך. סיכויי ההישרדות של אדם שעבר דום לב כשהוא מחוץ לבית חולים או שאינו נמצא ליד מכשיר דיפיברילטור הם נמוכים מאוד. "אם אתם רואים אדם שלפתע צונח לרצפה ולא בהכרה, יש לפעול במהירות ולבדוק אם יש לו דופק ונשימה", מסבירה אלבוים. "אם לא, דבר ראשון שיש לעשות הוא לקרוא לעזרה ולהזמין ניידת טיפול נמרץ. מיד אחרי יש להתחיל בעיסוי מתמשך של הלב ולחפש דפיברילטור קרוב. זמן הוא המשאב החשוב ביותר במקרים מהסוג הזה, וככל שתפעלו מהר יותר - כך תסייעו להציל חיים".