עם תחילתו של חודש נובמבר אפשר כבר להכריז - החורף ממש כאן. כפי שאתם וודאי דואגים לסידור הארונות ולהחלפת בגדי הקיץ בבגדי חורף, כדאי שתדאגו גם לבריאות שלכם שזקוקה להגנה מתמדת בעונה הכי קרה בשנה. זה לא סוד שבחורף אנחנו חולים יותר. הסיבה הפשוטה היא שפחות נעים להיות בחוץ, מה שמשאיר אותנו רוב הזמן במקומות סגורים ויבשים עם עוד הרבה אנשים (וגם וירוסים). מעבר לכך, עם הגיל, הגוף שלנו הופך רגיש לקור יותר ויותר עקב כמה שינויים פיזיולוגיים: בראש ובראשונה - חילוף החומרים שלנו איטי יותר. כלומר המטבוליזם, הגוף שלנו מפיק אנרגיה וחום. ככל שזה קורה לאט יותר – כך יהיה קשה יותר להתחמם. שנית – ככל אנו מתבגרים שכבת השומן שמתחת לעור שלנו נהיית דקה יותר ולכן הבידוד מהקור פחות יעיל. נוסף לאלה, עם השנים כלי הדם שלנו מאבדים מהגמישות שלהם, מה שמשפיע על מחזור הדם ועל זרימתו. ככל שהדם שלנו נע לאט יותר ולא מגיע לכל תא ותא בגוף – קר לנו יותר. זו הסיבה אגב, שלאנשים שסובלים מאנמיה תמיד קר.


אז את הגיל אומנם אי אפשר לשנות, וגם לא את העובדה שמערכת החיסון שלנו מושפעת ממנו, ובכל זאת - יש דרך שמאפשרת לשמור על מערכת חיסון יעילה וחזקה. קוראים לזה – ויטמין C. נא להכיר - 3 מזונות שהם "פצצת" ויטמין C. כדאי לכם מאוד לשלב בתפריט היומי, במיוחד בחורף.

גוייאבה


תתפלאו, גויאבה היא הפרי שמכיל הכי הרבה ויטמין C (הרבה יותר מפירות הדר למשל). בעוד שב - 100 גרם תפוז נמצא 53.2 מיליגרם ויטמין C "בלבד", בגוייאבה יש לא פחות מ- 228.3 מיליגרם לכל 100 גרם. בנוסף הגויאבה עמוסה בערכים תזונתיים חיוניים: נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים ומשפרת משמעותית גם בעיות עיכול. מעבר לכך, מחקרים מצאו כי היא מסייעת לאזן את רמות הסוכר בגוף.

גויאבות (צילום: יחסי ציבור, ShutterStock)
אוהבים גויאבות? הרווחתם. | צילום: יחסי ציבור, ShutterStock

פלפל אדום

את המקום השני אחרי הגויאבה תופס הפלפל האדום, המכיל 127.7 מיליגרם ויטמין C לכל 100 גרם. כל כך פשוט לצרוך אותו ואפשר לשלב אותו בסלטים, בשקשוקות או באנטי פסטי. עם זאת, חשוב לדעת כי בישולו בחום גורם לו לאבד חלק מערכי הויטמין C שבו ולכן אם המטרה היא לצרוך את הוויטמין הזה עדיף לאכול אותו טרי.

פלפל אדום חתוך (צילום: ffolas, ShutterStock)
ידעתם שפלפל אדום מכיל כל כך הרבה ויטמין C? | צילום: ffolas, ShutterStock

תפוח עץ

מחקר מצא שלמרות שכמות הויטמין C לכל 100 גרם תפוחים היא 5.7 מ"ג בלבד, לתפוח עץ ישנה השפעה נוגדת חמצון השווה ל-1,500 מ"ג ויטמין C. רק לסבר את האוזן: תוסף תזונה של ויטמין C לרוב מכיל 500 מ"ג.

תפוח (צילום: holly mindrup)
לא רק בראש השנה - גם תפוח עץ הוא מקור מצוין לוויטמין C | צילום: holly mindrup


מה אומר המדע בעניין ויטמין C ובריאות?

שורה ארוכה של מחקרים עדכניים, מצאה שצריכה מוגברת של ויטמין C עם התפרצותה של הצטננות מרגיזה או אפילו בעת שפעת עשויה להועיל מאוד. סקירה שפורסמה בשנת 2013 מצאה כי אנשים שצרכו כמות מוגברת של ויטמין C מיד עם הופעת תסמיני שפעת דיווחו על כמה יתרונות: קיצור תקופת השפעת, הקטנה ממוצעת בזמן הריתוק לבית והקלה מסוימת בתסמינים.

כדי שיהיה לכם קל למלא את המכסה המוגברת של ויטמין C, הנה מתכון לשייק תפוח גוייאבה.
רכיבים:
1 גויאבה (למרקם חלק עדיף להסיר את זרעי הגויאבה אבל לא חובה)
1 תפוח אדום
2 כוסות חלב שקדים
כפית אבקת קינמון
2 - 3 תמרים יבשים (בהתאם למתיקות הרצויה)
כוס קרח


הכנה:
"זורקים" את כל הרכיבים לבלנדר עד לקבלת מרקם חלק.

הכותבת היא עינב בורשטיין, יועצת ומנחה לתזונה טבעית ואורח חיים בריאלאינסטגרם של עינב