אתמול (ראשון), דיווחנו על כך שכוכב הקולנוע כריס המסוורת' ("תור: אהבה ורעם"), מתכנן לקחת הפסקה ממשחק, בעקבות בדיקה גנטית שערך שלפיה נראה כי הוא סובל מסיכון מוגבר למחלת האלצהיימר. המסוורת', 39, גילה על הנטייה הגנטית בסדרת הדוקו אליה הצטלם, ולפי הדיווחים בעולם מסתבר שהוא נושא שני עותקים של הגן APOE4, אותו ירש מאמו וגם מאביו. מחקרים קשרו גן זה בסיכון מוגבר לחלות באלצהיימר. 

אלא שלמרות החדשות הדרמטיות, כעת מבהירים מומחים בישראל שלא בטוח שלכוכב יש באמת סיבה אמתית לדאגה. פרופ' איתן פרידמן, רופא ומומחה לגנטיקה רפואית, מפקפק ביעילות הבדיקה. "באופן עקרוני, לא נהוג לבדוק גנטית, כאשר לממצא אין משמעות טיפולית או יישומית. כיום אין דרך יעילה למנוע באופן אקטיבי את מחלת האלצהיימר, ולכן כלל לא צריך או מומלץ לבצע בדיקה זו". לדבריו, הסיכון אמנם אכן גבוה יותר בקרב מי שאותר עם שינוי גנטי מהסוג הזה לעומת מי שלא אובחן בו, אבל עדיין הסיכון הטוטלי הוא פחות מ 15".      

כריס המסוורת' (צילום: Paramount Pictures, צילום מסך)
המסוורת' ב"תור": "סביר להניח שכלל לא יחלה" | צילום: Paramount Pictures, צילום מסך

גם גיל עצמון, פרופ' לגנטיקה ואפיגנטיקה של הזקנה ואריכות חיים, לא מתרשם מהבדיקה: "באופן כללי, גנטיקה היא לא מרכיב דומיננטי שמשפיע על הסיכוי לחלות באלצהיימר. אפשר לומר שבסה"כ היא משפיעה ב-15-10 אחוזים. בשורה תחתונה, סביר להניח שהמסוורת' כלל לא יחלה במחלה, כי הסטטיסטיקה מאוד נמוכה. למעשה, יש עוד הרבה אנשים שיש להם ווריאציות דומות של גנים והם זוכים לחיים ארוכים ובריאים.

למרות זאת, פרופ' עצמון סבור כי יש כמה דברים שכן אפשר לעשות כדי לצמצם את הסיכוי לחלות באלצהיימר: "ידוע שאורח חיים בריא חיוני למניעת מחלות שונות ובכללן גם אלצהיימר. חשוב לשמור על לחץ דם תקין, על ספורט, תזונה נכונה ורצוי מאוד לאתגר את המוח: ללמוד שפה חדשה, ללכת לחוג ריקוד, לפתור מבוכים, ללכת לחדרי בריחה או לפתור תשבצים. כל הדברים האלה בהחלט יכולים לצמצם את הסיכוי לחלות".

ואם אתם בכל זאת מעוניינים ללכת בדרכו של המסוורת' ולהיבדק, פרופ' עצמון מציין שבארץ תוכלו לעשות את זה במכון גנטי פרטי או לחלופין – תמיד אפשר לקנות בחו"ל ערכה בדיקה גנטית שמצריכה שימוש ברוק, ואם אתם גרים בארה"ב ייתכן שתוכלו לבצע בדיקת דם גנטית כדי להבין האם אתם אכן נמצאים בסיכון מוגבר. אבל כאמור, לבדיקה כזאת אין משמעות גדולה. מצד שני, היא בהחלט אינה מזיקה.