רובנו אם לא כולנו מסיימים כל יום במיטה, בתנוחה מאוזנת, מתוך שאיפה לישון ולמלא מצברים. אלא שמתברר שלא כולנו מצליחים: מנתונים שפורסמו לאחרונה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי רבע מהאוכלוסייה בישראל ישנה 8 שעות ומעלה בלילה, ו-58 אחוז מהאוכלוסייה ישנה 6-7 שעות. 15 אחוז מדווחים על קשיי הירדמות או קושי לישון במשך לילה שלם כמעט בכל לילה -11 אחוז מתקשים להירדם פעמיים או שלוש בשבוע. ובמילים פשוטות: רובינו פשוט לא ישנים מספיק.

נהוג לחשוב שכדי לפתור את הבעיה הזו צריך פשוט ללכת לישון בשעה סבירה, אבל לפעמים הבעיה מתחילה דווקא במיטה. הרגלי שינה גרועים יכולים להשפיע על מצב הרוח שלנו במהלך היום שלמחרת ועל הבריאות הכללית, אז הנה כמה דברים שכדאי לוודא שעושים לפני שבכלל מנסים להירדם.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אל תאכלו לפני שאתם נכנסים למיטה

כדאי להשאיר מרווח זמן בין הארוחה האחרונה ביום לבין שעת השינה, טוען דוקטור צ'ירג שא המתמחה ברפואת חירום. "אם הבטן שלכם מלאה כשאתם שוכבים במיטה, אתם מאבדים את היתרון של כוח הכבידה שמסייע לדחוף את המזון כלפי מטה. התוצאה היא שגזים ושאריות מזון עלולים להיפלט חזרה לוושט ולפה, ולגרום לתופעות של צרבת, שיעולים ואף מנוזל".

שטפו את הפנים

רופאת העור דוקטור ציפורה שטיינהאוס טוענת שבמהלך הלילה, לעור שלנו יש הזדמנות להפיג מתחים ולתקן את עצמו: "חשוב להסיר חומרים שסותמים את הנקבוביות כמו איפור, קרם הגנה מהשמש, זיעה ושמנוניות, כמו גם חלקיקי זיהון אויר שמצטברים במהלך היום וגורמים לנזק בסיבי הקולגן ובדנ"א", היא אומרת. ההמלצה היא לבחור בסבון עדין שחזק מספיק כדי להוריד שכבות של איפור בלי להוריד את שכבת ההגנה הטבעית של העור.

אישה שוטפת פנים (צילום: shutterstock)
תנו לנקבוביות לנשום | צילום: shutterstock

נשמו נשימות עמוקות

שא ממליץ לבצע קצת תרגילי נשימה לפני שהולכים לישון: "זה יכול לגרות את העצב התועה, שהוא עצב חשוב שמסוגל להפחית מתיחות בגוף".

הניחו את הטלפון בצד

לא, אל תניחו אותו בצד המיטה או תשימו על שקט – פשוט תוציאו אותו לחלוטין מהחדר. "כשהמכשיר שלנו נמצא ליד המיטה, קל לתפוס אותו באמצע הלילה כשאנחנו מתקשים להירדם, ואז אנחנו מבזבזים שעות ברשתות החברתיות או באינטרנט במקום לישון", אומר שא. כמו כן, בהייה במסך עלולה להפריע לאיכות השינה.

גבר במיטה עם טלפון (צילום: 4 PM production, Shutterstock)
החוצה מהחדר | צילום: 4 PM production, Shutterstock

כבו את האור

מתברר שהאור הקטן שאתם משאירים בסלון, במטבח או בשירותים במהלך הלילה יכול גם הוא להפריע לאיכות השינה שלכם, וכדאי להחשיך לחלוטין את החדר והתריסים: "אפילו כמות האור הכי קטנה יכולה לעורר את הגוף שלנו למצב של ערות כשאנחנו לא בהכרח מוכנים לכך מבחינה פסיכולוגית", אומר שא. "עשו לגוף שלכם טובה ותנו לו לישון כמה שהא יכול בלי להתעורר עקב חשיפה מקרית לאור".

עוד ב-mako בריאות
>> 6 טעויות שאתם עושים לפני, במהלך ואחרי סקס
>> זאת המגפה המודרנית של הצעירים
>> זה מה שפסיכופתים עושים כשכולם הולכים לישון

אל תכוונו שעון מעורר (אם אפשר)

כשאתם מתעוררים ביקיצה טבעית, הגוף למעשה מסיים ויוצא לבד משינת REM, החיונית לשיפור הזיכרון ורענון הרגשות, אומר דוקטור בנג'מין סמאר מאוניברסיטת ברקלי. "שעון מעורר שובר את שינת ה-REM ויוצר פקק של מתחים במקום התעוררות שקטה", הוא אומר. "יקיצה טבעית בריאה יותר משום שאתם מעניקים לגוף ולמוח שלכם הזדמנות לסיים את פעולות התחזוקה לפני שחוזרים לשגרה".