חייו של פלג להב, 25, מתל אביב, אלרגי לאגוזים - ניצלו בנס. זה קרה בקיץ האחרון כשסעד במסעדה בהרצליה. "בתפריט לא צוין שיש אגוזים במנת הסלט שהזמנתי. המלצרים הבטיחו שהכל בסדר ושידברו עם המטבח כדי לוודא זאת. למרות זאת, הסתבר שהטבח הכניס אגוזים לסלט על דעת עצמו", הוא מספר.
האגוזים גרמו ללהב התקף אלרגיה קשה. "הגעתי למצב שבו ניסו להרדים ולהנשים אותי באמבולנס, אך מרוב העוצמה של ההתקף לא הצליחו. פינו אותי במהרה לבה"ח מאיר. שם הכניסו אותי מיד לטיפול נמרץ ובחדר הלם הצליחו להציל אותי". מאז להב בשיקום, ומאובחן עם פוסט טראומה ונזקק לטיפול פסיכיאטרי ופסיכולוגי.

להב מספר כי עד כה בעלי המסעדה מסרבים לקחת אחריות מלאה על העניין. "כשהייתי מורדם, בעל המסעדה התקשר אלי, אבא שלי ענה לו. הוא אמר לו שהם עדכנו אותי שהם לא 'סטריליים'. זה שקר - הם לא אמרו לי כלום. חוץ מזה, הם לא התקשרו לשאול איך אני מרגיש או להציע עזרה".

"רוב האלרגיים למזון בישראל לא הולכים למסעדות, זו רולטה רוסית. אתה לא יודע איפה זה יפגוש אותך אז פשוט לא הולכים. בכלל ומי שמנסה, ב 90% מהמקרים לא יודע מאיפה תגיע התגובה,מהמרכיבים, מהתבלינים או בכלל ממפעל הייצור או פס האריזה." , אומרת רעות ביילין, מתנדבת בעמותת יהל בנושא האלרגיות לאחר שבנה, פלג בן ה-9 אובחן כאלרגי למזון בגיל 5 חודשים, "יש עלייה מתמדת בכמות האלרגים למזון. הם כבר מהווים 8% מהאוכלוסייה, זה עשרות אלפי אזרחים, ועדיין המודעות בארץ היא אפסית. אנשים לא מבינים שאלרגיה למזון מסכנת חיים! אלרגים למזון לא יכולים ללכת למסעדות, לא להסתובב בגני שעשועים, לא לעשות טייק אווי, אפילו לא ללכת לקולנוע,אתה אף פעם לא יודע מאיפה זה יבוא לך, אי אפשר להאמין שבישראל 2023 אנחנו חיים כך".

רעות ביילין ובנה (צילום: פרטי)
""זו רולטה רוסית". רעות ביילין | צילום: פרטי

"אפילו בחתונה שלי פחדתי לאכול"

מי שהחליטה להפסיק לצאת למסעדות לחלוטין היא נועה אורדינס, בת 27 מהוד השרון, אלרגית לאגוזים. "הגעתי למצב שכל החברים יושבים במסעדה, ורק אני נשארת עם הבקבוק זירו שלי. בקטע החברתי זה קשה מאוד. ברגע שאני מתחילה לשאול שאלות, אומרים לי 'עדיף שלא תאכלי כאן'. עד לפני שנה-שנתיים עוד הייתי מנסה, אבל היום ההתנהלות של רוב המסעדות היא פשוט לא לקחת סיכון. אפילו בחתונה שלי פחדתי לאכול, כי הקייטרינג לא יכול היה להגיד לי מה יש בתבלינים. הבאתי אוכל מהבית".
אורדינס פרסמה לאחרונה פוסט שחושף את מצבם של האלרגיים למזון וזכתה למאות תגובות מהורים: "הם התקשרו אליי בוכים, מתוסכלים שאין להם איפה לאכול עם הילדים שלהם, שאפילו לקנות אוכל בסופר הם מפחדים כי הם לא בדיוק יודעים מה מכיל האוכל. אמא אחת סיפרה לי שהבת שלה קיבלה התקף אלרגיה קשה בגלידרייה. היא אלרגית לביצים ומסתבר שהגלידה הכילה חלמון ביצה. הילדה הגיעה לבית חולים עם התקף קשה".

נועה הורדינס (צילום: פרטי - מאושר)
"אומרים לי 'עדיף שלא תאכלי כאן'. נועה הורדינס | צילום: פרטי - מאושר


גם ילדתה בת השנה של קאמי גורצ'י, אלרגית לאגוזים ושקדים, סבלה מהתקף קשה, לאחר שהמשפחה בילתה במסעדת המבורגרים מוכרת בעיר מגוריה מודיעין. "ביקשתי מראש לבדוק בדיוק מה יש במנות, המלצרים גלגלו עיניים והתנהגו בצורה מזלזלת כי ביקשתי להסתכל על המוצרים. הזמנתי המבורגר וצ'יפס – לילדה הגדולה, וביקשתי להחליף כפפות ולבדוק מוצרים. הקטנה שלי לקחה ביס ואז התחילה להתנפח לה העין".

מה עשית?

"נכנסתי בבהלה לאזור של המלצרים וביקשתי שיבדקו את כל הרכיבים. אמרתי להם שהם משחקים בחיים של אנשים, שיש פה ילדה עם התקף אלרגיה. צרחתי – 'אני חייבת לדעת מה יש בהמבורגר!' אבל המלצר פשוט התעלם. עד היום אני לא יודעת להגיד מה הכילה הקציצה. אז פניתי לבעלים שהציע ארוחת פיצוי. זה הדבר האחרון שעניין אותי. היום אנחנו כמעט לא יוצאים. מאוד קשה לי לסמוך על ההתנהלות במסעדות. אם אנחנו כבר יוצאים למקום כלשהו, אני מביאה לקטנה אוכל מהבית".   

גם גלעד טפלא חטף התקף קשה לפני כשנתיים לאחר שאכל במסעדה בפתח תקווה. הוא סובל מאלרגיות לקשיו ולפיסטוק מגיל 5. "שאלתי אם יש קשיו ואמרו לי שאין, הרגשתי בטוח בסה"כ והזמנתי פיש אנד צ'יפס. אכלתי את המנה, ובאמצע התחלתי להרגיש כאבי בטן, בחילות, הקאתי וגרד לי הגב מאוד. אז התחיל קוצר נשימה, הזרקתי אפיפן, חברים שלי הזמינו אמבולנס והזריקו לי אדרנלין לווריד. אני לא זוכר מה קרה, הייתי מעורפל מאוד, פינו אותי במצב קשה לטיפול נמרץ בשניידר. קיבלתי טיפול בהרבה אדרנלין, סטרואיאידים ואינהלציות". למקרה שתהיתם, גם במקרה שלו המסעדה לא מיהרה לקחת אחריות. "היחס היה מזעזע. הם חשבו שאני עושה את עצמי כדי לא לשלם את החשבון".

גלעד טפלא (צילום: פרטי)
פונה במצב קשה לטיפול נמרץ בשניידר. גלעד טפלא | צילום: פרטי

למרבה המזל, כל המקרים שתוארו עד כאן הסתיימו בנס. אולם, כזכור - לא תמיד זה כך. אושר דרעי ז"ל, נפטרה לאחר שמלצר במסעדה בשרית כשרה התבלבל וקנה שמנת חלבית ולא צמחית בה השתמשו עבור המנה שאכלה. גלית דרעי, אמה עובדת ליד המסעדה בדרך לעבודה בכל יום. "קשה להאמין, אבל המסעדה פועלת כרגיל כאילו כלום לא קרה והחיים ממשיכים. זה הדבר הכי קשה בעולם. המילים של עורכי הדין שלהם חרותות בלבי: 'זה לא ציאניד' הוא טען. אושר איבדה את חייה לחינם", אומרת דרעי בעצב.

מאז המקרה, אף אחד מהמסעדה לא פנה אליה לטענתה. "בעל הבית צריך לקחת את האחריות. העובדים לא אשמים, הם ילדים בני 15, 16. שלחו אותם לקנות גלידה במכולת. כששאלו אותי אם אני רוצה לשלוח את הגופה לנתיחה, מיד אמרתי שכן. חשוב לי שהמסעדה תיקח אחריות ושלא יקרו עוד מקרים כאלה".

"אין יום שאני לא מקבלת פניות על התקפים במסעדות"

הנתונים בארץ מטרידים: לפי אתר עמותת יה"ל לאלרגיות מזון, כ-8,000 ילדים נולדים עם אלרגיות שונות למזון מאובחנים מדי שנה.  ב-16 שנים האחרונות מתרחשת עלייה של 300% בשכיחות של אלרגיה למזון בקרב ילדים בארץ. כ- 2,424 ילדים מאושפזים מדי שנה כתוצאה מתגובה אלרגית בבתי החולים.

נעמה קציר, יו"ר העמותה, מסבירה שהמצב בלתי נסבל. "את הולכת למסעדה ואומרת שאת אלרגית, ואז אומרים לך 'אנחנו לא לוקחים אחריות'. זה דיון שחוזר על עצמו. אין יום שאני לא מקבלת פניות על התקפים במסעדות. 90% מהמסעדות כלל לא מודעות לרכיבים באוכל. למה כ"כ קשה לדעת איזה חומרי גלם אתם רוכשים? זו דרישה כל-כך בסיסית. אנחנו לפעמים מרגישים שהמסעדות פשוט מעדיפות שלא נגיע אליהן. רק אתמול התקשרה מישהי וסיפרה לי שקיבלה התקף קשה בפיצה שאמורה להיות טבעונית בכפר-סבא".

קציר טוענת שהסיפורים שהוצגו בכתבה הם רק קצה הקרחון. "מדובר בתופעה רחבה, שעד היום, לא ניתן לה מענה ואנחנו נחושים לשנות ולאפשר לילדים האלרגיים ולאוכלוסייה האלרגית בכלל, לחיות כאן חיים נורמליים. ברור לי שיש שיגידו שמי שסובל מאלרגיה למזון לא צריך לאכול במסעדה ושגם המסעדות לא תמיד מסכימות לקחת אחריות. אבל זה המקום שלנו לשים סוף להדרת אוכלוסייה שלמה מהמסעדות. באותה נשימה חייבים לשים סוף להתנערות, לחוסר המודעות ולקלות הדעת. אני רוצה לבקש מהמסעדנים - קחו אחריות על מה שיש לכם במטבח! בכל מדינה מתוקנת באירופה או בארה"ב על התפריט במסעדה יש סימון אלרגנים. אין שום סיבה שגם כאן זה לא יתנהל ככה. זה כל כך פשוט לביצוע -  זה רק עניין של רצון. זה מחדל שדברים מתנהלים באופן וולונטרי ובלי נהלים ברורים.

 

תגובת שי ברמן, מנכ״ל איגוד המסעדות: ״אנחנו מייחסים חשיבות לנושא של אלרגנים במזון, מהסיבה הזו הזמנו לכנס האחרון שלנו את נציג משרד הבריאות כדי להרצות בכנס על-מנת להגדיל את המודעות של המסעדנים לנושא. בנוסף, אנחנו עובדים עם משרד הבריאות בשיתוף פעולה מלא על כלים שיאפשרו למסעדנים לדעת יותר. לקוחות אלרגיים רצויים במסעדות ומידע רב ככל האפשר בעניין יפיג את החששות המובנים שלנו. אנחנו מקווים שמשרד הבריאות יפתח מדריך מובנה ומקצועי, שיאפשר לנו לתת שירות יותר טוב ללקוחות שלנו. הסתת כל האחריות רק על המסעדנים, איננה הדרך הנכונה לקדם את המודעות לעניין״.

משרד הבריאות: "בנובמבר 2022 פורסמה להערות הציבור טיוטת תקנות לסימון אלרגנים וחומרים הגורמים לאי סבילות. כעת, לאחר שהתקבלו הערות הציבור, הן נבחנות ע"י שירות המזון במשרד הבריאות".