מסטיק הוא הרבה יותר מרק פעילות כיפית וטעימה לנו. יש הרבה דברים טובים, אך גם רעים שמסטיק מחולל לנו, בעת ובעקבות לעיסתו. כפי שאתם כנראה כבר יודעים, מסטיק יכול לתרום לבריאות השיניים. בזמן לעיסת מסטיק מרכיבי הטעם ופעולת הלעיסה מובילים לעלייה בהפרשת הרוק המכיל חומר בסיסי שמונע את עליית החומציות בחלל הפה (שמזיקה לשיניים) - ובכך שומר עלינו במניעת נזק לזגוגית (אמייל) השן. במקביל, פעולת הלעיסה מנקה את הפה מלכלוכים ושאריות מזון.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אולם למסטיק יש גם צדדים פחות טובים. הנה כמה שכדאי לכם להכיר:

גורם לכאבי לסת ואוזניים

שימוש מוגזם במסטיק מוביל לפעילות יתר של מערכת הלעיסה, השרירים ופרקי הלסתות, שעלולה להוביל להופעה של כאבי פנים, לסתות ואוזניים, במיוחד בנערות צעירות.

נמצא קשר סטטיסטי, בשימוש במסטיק בקרב נערות צעירות בגילי 16-21. שימוש יתר במסטיק בגיל זה עלול להוביל (במקרים מסוימים שאינם כה נפוצים) לספיגה לא ברורה של פרק הלסת, עד כדי היעלמותו לחלוטין (Idiopathic Condylar Resorption). מנגנון הפעולה המדויק אינו לגמרי מובן, אך סבורים כי למסטיק יש ככל הנראה חלק בכך, במיוחד בגלל פעילות היתר המיותרת של המפרק ומערכת שרירי הלעיסה.

כאב לסת (צילום: puhhha, shutterstock)
עלול להוביל להופעה של כאבי פנים, לסתות ואוזניים | צילום: puhhha, shutterstock

יכול להוביל להידרדרות של מחלת מפרקים

אצל אנשים הסובלים ממחלת מפרקי לסת, שנגרמת כתוצאה מפעילות יתר לילית של שחיקת שיניים והידוק לסתות (ברוקסיזם) – לעיסת מסטיק יומיומית היא הרסנית במיוחד ועלולה להוביל להתדרדרות מהירה מאוד של מחלת המפרקים, מאחר שפעילות הלעיסה מעמיסה עוד על מערכת המפרק המאומצת גם כך. ישנן הפרעות נוספות במערכת הלעיסה, שפעולת לעיסת המסטיק מחמירה אותן. לדוגמא: אנשים הסובלים מכאבים במפרקי הלסת וקליקים בזמן אכילה.

"קליקים" בפרקי הלסת

קליק או רעש בפרקי הלסת בזמן אכילה או פתיחת/פעירת פה גדולה נובע ממיקום קדמי יותר של הדיסק הסחוסי (מיניסקוס) של מפרק הלסת. מעבר ראש המפרק על פני הדיסק הקדמי מוביל לרעש שאנחנו מכירים כ"קליקים".

עוד ב-mako בריאות:

>> רופאים חושפים: זה המקרה הכי מדהים שנתקלתי בו השנה
>> מודל קנדי מגלה: מה עדיף - סגר כללי או סגרים מקומיים?
>> בעקבות מירית הררי: אלה התסמינים של סרטן הלבלב 

עלול להוביל לקושי בפתיחה וסגירת הפה

במקרים אחרים ונדירים יותר, הדיסק נשאר מאחור והמפרק עובר אותו ואינו מסוגל לחזור חזרה למקומו, כך שהפה נותר פתוח ללא יכולת סגירה. במקרים מסוימים הדיסק ממוקם במיקום קידמי מאוד, שראש המפרק אינו יכול להתקדם קדימה ונשארת תנועה צירית ללא גלישה והדבר מוביל להגבלה ביכולת פתיחת הפה, שלרוב מתבטאת בבקרים או במקרים אחרים בסוף היום.

כאבי לסת (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
קליקים נובעים ממיקום קדמי יותר של הדיסק הסחוסי של פרק הלסת | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

לכל המצבים הללו יש טיפול שמרני או ניתוחי תלוי בחומרת המצב וחשוב מאוד לאבחן את המקרה לגופו ולהתאים לכל מטופל את הטיפול התפור למידותיו.

למסטיק, אם כך, אכן יש צדדים חיוביים ושליליים, וכלל האצבע לשימוש בו יהיה - הכל במידה. שימוש מוגזם יוביל לנזקים משמעותיים במיוחד לאנשים עם נטייה לברוקסיזם או מהדקי שיניים כרוניים, אך מנגד, שימוש מושכל מדי פעם, לאחר ארוחות, יכול להוות גורם מגן על חלל הפה וזגוגית השן (אמייל) ומונע התפתחות עששת.

ד"ר יואב לייסר, מומחה ביחידה לכירורגית פה, לסתות ובלוטות הרוק, המרכז הרפואי א.ר.ם, אסותא רמת החייל