הכורכום הוא אחד התבלינים הפופולריים ביותר במטבח. הוא מעניק טעם דומיננטי וצבע משגע לתבשילים, לאורז ולמרקים. מעבר לשימושיו הקולינריים, מדובר בתבלין בעל סגולות בריאותיות אדירות, הודות לתרכובת נוגדת החמצון המצויה בו. במשך שנים הוא שימש כטיפול בשורה של מחלות ותסמינים ברפואה המסורתית.
הפיגמנט העיקרי שמעניק לכורכום את צבעו הייחודי הוא הכורכומין. למעשה, מדובר באחת התרכובות הטבעיות הנחקרות ביותר בהקשר של רפואה משלימה אשר נמצא כבעל תכונות טיפוליות יעילות במיוחד נגד מחלות ופתולוגיות רבות ומגוונות.

למה כדאי לצרוך כורכום באופן קבוע?


יש המון סיבות שמצדיקות שימוש יומי בתבלין הנהדר הזה, הנה כמה מהעיקריות שבהן:


מסייע בהגנה מפני מחלות לב וכלי דם
מחלות קרדיווסקולריות ידועות כגורם מספר 1 למוות ולפציעה ממושכת בעולם המערבי. שורה של מחקרים מצאה , בין היתר, שכורכומין, עשוי לשפר את תפקוד האנדותל (רקמה של תאים המרפדת את כלי הדם), ואת בריאות הקרום הדק המכסה את פנים הלב וכלי הדם. אותו קרום ממלא תפקיד מפתח בוויסות לחץ הדם ומשכך שמירה עליו יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.


אנטי דלקתי
הכורכום עשוי לסייע בטיפול בדלקות לא פחות טוב מתרופות נפוצות. מחקר שפורסם בשנת 2007 מצא כי ההשפעה האנטי-דלקתית של הכורכומין מתבצעת בפועל ע"י עיכוב ובלימה של 3 אנזימים המתווכים ומעורבים בתהליכי דלקת בגוף.


אנטי סרטני
השפעתו האנטי סרטנית העוצמתית של הכורכומין, באה לידי ביכולתו להשרות אפופטוזיס (מוות תאי) בתאים סרטניים. הודות לכך, הוא עשוי לסייע במניעת הסיכון לפתח סוגים מסוימים של סרטן, לרבות סרטן המעי הגס, הלבלב, הערמונית, השד והקיבה. סקירה של 11 מחקרים שפורסמה באוגוסט 2021 כחלק מסדרת ספרי Advances in Experimental Medicine and Biology מצאה כי כורכום אף יכול לעזור גם במקרים שבהם כבר התפתחו תסמיני סרטן מסוימים.

משקה כורכום מחזק (צילום: הגר שפר)
לאטה צהבהב ומלא נוגדי חמצון | צילום: הגר שפר

"גולדן לאטה" – משקה שקדים וכורכום

רכיבים:
2.5 כוסות חלב שקדים או חלב קוקוס (ללא סוכר)
2 סנטימטרים של שורש כורכום טרי פרוס (אפשרי להמיר באבקה אבל השורש עדיף)
2 סנטימטרים שורש ג'ינג'ר טרי פרוס
כף שמן קוקוס
קורט פלפל שחור
כף דבש


הכנה:
מבשלים את כל הרכיבים יחד בסיר קטן על אש בינונית, תוך כדי ערבוב כל הזמן, עד לקבלת המרקם הרצוי.

עינב בורשטיין, יועצת ומנחה לתזונה טבעית ואורח חיים בריא. לאינסטגרם של עינב