"אני לא יכול להשאיר אותו בבית בחג... זה יהרוס לי את הכל... מה יקרה אם מצבו יחמיר פתאום??" אלו משפטים שכל כך הרבה אנשים חושבים ומתביישים לומר בקול רם, אך מחשבות אלו מובילות להחלטות קשות מנשוא, מביכות, שקשה לאדם שצופה מהצד להבין.

זה לא חדש שבתי החולים בכלל ומחלקות הגריאטריה והפנימיות בפרט מלאות בחולים מבוגרים שמאושפזים עקב ירידה במצבם, מקבלים טיפול, משתחררים וחוזר חלילה. אולם בתקופת החגים, הילדים הבוגרים, הורים בעצמם, הנערכים לאירוח מורחב, מתביישים להראות את ההורה המוגבל או החולה לאורחים הרבים. מצב זה מביא אותם להחלטה אבסורדית: לקחת את ההורה לאשפוז בתואנה של ירידה במצב הרפואי ובמקרים חריגים יותר מכניסים את ההורים לתקופת החגים לבתי אבות במחירים עצומים. לצערי תופעה זו קיימת במשפחות הכי טובות ובמהלך 20 שנות ניסיון בעבודתי כאחות בבתי אבות, מדי שנה ראיתי איך התופעה חוזרת על עצמה ובשנים האחרונות אף העצימה, בשל עלייה בתוחלת החיים של הקשישים בישראל.

מדובר במצב מצער שקיים לרוב בחודשי החגים עקב חששות, תסכולים, חוסר ידע של המשפחות על הדרך להתמודד עם מצב חולי של ההורה שלהם, שעשוי לקרות בדיוק באמצע ארוחת החג, כאשר הבית עמוס באורחים ומוזמנים ועליהם לצאת לטפל בהורה.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

על דבר אחד אין ויכוח: מחלקות בתי החולים אינן סידור לחג וגם לא צימר להורה קשיש, שאינו רצוי אצל משפחתו מסיבות שונות ומגוונות. להפך, זה מקום מסוכן, בעיקר לקשישים שהינם חלשים יותר, בשל החשיפה לריבוי חיידקים. כמו כן, הקשיש מרגיש נטוש ובודד, מה שלא משפר את מצבו הנפשי והבריאותי. להגנתם של קרובי הקשישים ניתן לומר כי לעתים בני המשפחה אכן נתקלים בקושי ממשי לטפל בקשיש, או שאין להם את האמצעים והכלים לארח אותו בביתם.

סיטואציה נוספת שעלולה לקרות כאשר הקשיש הופך לתלותי היא שהמשפחה תשושה מהטיפול המסור והאינטנסיבי לאורך השנה וזקוקה לוונטילציה וחידוש כוחות להמשך הטיפול, ולכן תקופת החגים נראית להם מתאימה ליציאה מהבית עם כל המשפחה. את הקשיש מותירים מאחור. בסקר שביצענו לאחרונה אודות נושא הטיפול בבן משפחה מאושפז, 78 אחוז מהמשיבים הודו כי הטיפול בקרוב משפחתם בא על חשבון הזמן שלהם עם המשפחה ו/או על חשבון העבודה ו-34 אחוז מהם לא שללו את העובדה כי זה גרם להם למתחים ביחסים בין האחים או בזוגיות.

כך שכל החששות מובנים, וזה בסדר לבקש את הזמן לעצמך. זה בסדר לרצות להיות עם המשפחה ללא מגבלות, ליהנות בחגים ולשים בצד את הצורך בלטפל במישהו אחר. ועם זאת, לאורך השנים ראיתי כיצד קשישים סיעודיים, שנראים כלא מבינים מה קורה סביבם, מבינים הכל, העצבות נשקפת מעיניהם ברגע הזה שמביאים אותם לבית האבות או מאשפזים אותם בבית חולים. הם מבינים את הנטל שהפכו להיות. ולכן חשוב להגיד - אפשר גם אחרת.

עוד ב-mako בריאות:
>> מומחית מהרווארד: "שמן קוקוס הוא רעל טהור"
>> שותים מים אחרי שאכלתם מתוק? תפסיקו מיד
>> סובלים מחרדה? הטריק הזה יעזור לכם בקלות

ישנן חברות המספקות מענה בדיוק בעת הזו, שירות של אשפוז ושיקום בבית. מדובר במגוון רחב של שירותים ופתרונות מקצועיים ויעילים שיקלו על כל המשפחה, המוצעים בבית של יקיריכם ורצוי להתכונן לכך מראש.

אם ההורה חולה כרוני או סיעודי ואתם מוצאים את עצמכם מלווים אותו רבות לחדרי מיון, או שהקשיש מתאשפז בתדירות גבוהה ואתם חוששים שבדיוק בערב החג תוזעקו לביתו, אפשר להקדים תרופה למכה ולבחון שירות אשפוז בית, המשמש חלופה נוחה, יעילה ובטוחה לאשפוז בבתי חולים ובמוסדות רפואיים, הכל בסביבה הטבעית של ההורה שלכם. בנוסף, יש פתרון על ידי סיוע במטפל פרטי ואף עובד זר והכל בליווי מלא, לא צריך לקחת את כל הטיפול על עצמכם.

באמצעות אשפוז בית ניתן לחסוך אשפוזים חוזרים ונשנים, העלולים לגרום למצוקה פיזית ונפשית בקרב החולים ולדרדר את מצבם הבריאותי. אשפוז בית מפחית משמעותית את הנטל על בני המשפחה והילדים. גם בתקופת החגים.

המטרות ברורות:

  • לאפשר למטופלים לקבל טיפול איכותי ומקצועי בביתם, בהתאם לצורכיהם.
  • לקדם את עצמאות המטופלים ואת איכות חייהם, תוך שמירה על ביטחונם ובריאותם ובכך למנוע תלות מלאה בבני משפחה.
  • להעניק תמיכה רחבה למשפחות המטופלים, לסייע להן להתמודד עם צרכיו הרפואיים והסיעודיים של המטופל ולספק להן עזרה והכוונה לטיפול נכון
  • מתן מענה בזמן החגים במידת הצורך לטיפול בזקן ואולי למנוע לקחה למיון.

הכותבת הינה אחות במקצועה בעלת תואר שני במנהל מערכות בריאות עם התמחות בגריאטריה, בעלת ניסיון רב עם הגיל השלישי ומנהלת הסיעוד בחברת הומדיקל המספקת שירותי אשפוז ושיקום בבית.