הזמרת אדל, 35, תועדה לאחרונה משתפת את הקהל אודות תופעת הזיעה המוגברת שממנה היא סובלת. "לזיעה הזאת אין לאן ללכת אז אני בעצם שוחה בה", סיפרה על הרגעים המביכים שאיתם היא מתמודדת על הבמה. הווידוי הזה תרם להעלאת המודעות לתופעה הלא נעימה שממנה סובלים רבים.

באופן כללי, זיעה היא תופעה רווחת ונורמלית ונדירים האנשים שלא יזיעו כלל. ברמה הפיזיולוגית, מדובר בתהליך בריא ותקין שהגוף עובר על מנת לקרר את עצמו. עם זאת, יש הבדל מהותי בין הזעה תקינה ובריאה שמטרתה היא למנוע התחממות יתר של הגוף, לבין הזעת יתר שמאובחנת כמחלה או בעיה שיש לטפל בה. מצב כזה עלול לפגוע באורח החיים, להוביל לבעיות שונות בדימוי הגוף וכן לפגוע בביטחון העצמי. יתרה מכך, היא פוגעת באיזון הקור והחום של הגוף. במקרים רבים, אגלי זיעה הניכרים על הבגד, יוצרים מבוכה וקושי חברתי מובן.

מהי הזעת יתר?

שלא כמו במקרה של הזעה תקינה, שלרוב מופיעה בתדירות סבירה בעיקר בבית השחי ומטרתה כאמור לקרר את הגוף; הזעת יתר נגרמת כתוצאה מפעולה מוגברת של בלוטות הזיעה בגוף, ללא קשר לצורך בחימומו או קירורו. במקרים רבים מצבי סטרסט או התרגשות מעודדים את הופעתה, אך זוהי בעיה רפואית המשפיעה על היבטי חיים רבים של הסובלים ממנה. מחקרים מראים כי 3% - 10% מהאוכלוסייה סובלת מהזעת יתר המופיעה בדרך כלל באופן מוגבר באיבר מסוים או במספר אזורים במקביל כגון: בתי השחי, כפות ידיים, כפות רגליים, פנים או מפשעות.

מתי כדאי לגשת לטיפול?

כל צורת הזעה המופיעה לעיתים קרובות או באופן תמידי בגוף ומפריעה לתפקוד היום-יומי, דורשת בדיקה רפואית וטיפול בהתאם.

הזעת יתר (צילום: PA Real Life)
בהחלט לא נעים | צילום: PA Real Life
 

מהם הפתרונות המקובלים?

בין הפתרונות הראשונים תוצע לרוב התערבות תרופתית, שעליה ימליץ רופא העור לאחר אבחון מקצועי. כמו כן, יומלץ על שינויים בהרגלי החיים שכוללים למשל העדפת בגדים מבדי כותנה או פשתן שעשויים להיות מאווררים ונוחים יותר. כאשר מדובר בבעיה הממוקדת באזורים קטנים כמו בית שחי, מפשעה או כפות ידיים – לרוב יוצע שימוש בתרופות נגד הזעת יתר המכילות אלומיניום כלוריד הקסהידראט או אלומיניום זירקוניום טטרכלור הידרקס. אלה מסייעים לחסום כל בלוטת זיעה לזמן ממושך.

ניתן לשקול גם טיפולים נוספים למניעת הזעת יתר, כגון טיפול בבוטוליניום טוקסין המוזרק אל בלוטות הזיעה באזור הבעייתי, ועוצר את הפעילות המוגברת שלהן לתקופה של כמה חודשים. מדובר בטיפול פופלרי וקל לביצוע שאינו דורש תהליך החלמה משמעותי. במרפאות השונות ניתן למצוא גם טיפולים במכשור חשמלי המותאם לטיפול בבלוטות זיעה, ובמקרים חמורים במיוחד ניתן לשקול אפילו ניתוח בבלוטות הזיעה. מובן שנדרש אבחון של רופא העור שיוכל להעריך את מידת חומרת התופעה וימליץ על הטיפול הראוי.

מה לגבי דאודורנט?

דאודורנטים (תכשירי אל-ריח), מיועדים לטיפול בחיידקים שמעורבים בתהליך ייצור הריח בזיעה, והם בהחלט עשויים לתרום לריח גוף טוב יותר. עם זאת, הם אינם משמשים פתרון רפואי לבעיית הזיעה. כמו כן, חשוב לציין כי כיום נהוג לייצר דיאודורנטים רבים ללא אלומיניום, אולם אלה פחות יעילים מאחרים.

 

הכותבת היא ד"ר סיון מרסר מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר