תרומה יוצאת דופן באיכילוב: בשבוע שעבר בוצעה בבית החולים השתלת כליה מתורם אלטרואיסטי במיוחד. צור פלק (32), התורם, הוא תושב הישוב מצפה דני שבמועצת בנימין, ואב לשלושה. 3 ימים לפני ניתוח התרומה הוא עדיין שירת במילואים.

לדבריו, הרעיון לתרום נולד לפני 4 שנים וחצי, אחרי שחברו הטוב עבר את התהליך. אלא שההחלטה לתרום לא הספיקה כדי שפלק אכן יעבור את הניתוח. כדי לתרום כליה צריך להיות במצב בריאותי מאד טוב, בין השאר להיות עם משקל תקין. לכן, הוא נדרש להשיל כ-40 ק"ג ממשקל גופו. כדי לעמוד במשימה הוא נדרש לעבור דיאטה קפדנית במשך 4 שנים ואף לעבור ניתוח בריאטרי.

כאמור, לפני כשבוע פלק הצליח להגשים את משאלתו, ועבר ניתוח שבמהלכו נלקחה הכליה ממנו והועברה למושתל בשם הראל חייט בן ה-36, דוקטורט במנהל עסקים באוניברסיטת בר-אילן שנאלץ לעבור את התהליך בפעם השלישית בחייו בשל מחלה גנטית שממנה הוא סובל.

את הניתוח ביצעו  ד"ר יעקב גויכמן,  מנהל השירות להשתלות כליה ולבלב בחטיבה הכירורגית, וד"ר מחמד יונס, מנתח בכיר בצוות ההשתלות.

צור פלק מבקר את חייט המושתל (צילום: איכילוב)
פלק מבקר את חייט לאחר הניתוח | צילום: איכילוב

"אני חושב שדווקא בימים האלה, אם כל אחד יסתכל איך הוא יכול לשפר את המצב של הסביבה, נוכל לצמוח מתוך האסון שעברנו בחודשים האחרונים", אומר פלק. "אני שמח שהייתה לי יכולת לעזור באמצעות שירות במילואים ותרומת כליה, ומתפלל שנזכור שאנחנו עם אחד, וששום דבר לא יכול לעמוד בפנינו. לא הייתי יכול לעשות את זה בלי התמיכה של שירי אשתי המדהימה, של צוות איכילוב, של מתנת חיים, ושל חבריי לעבודה מפרקליטות מחוז המרכז שמגבים אותי במהלך היעדרותי".

צור, עם יד על הלב, היית עושה את הניתוח לקיצור קיבה גם אם לא היית שואף לתרום?

"אני משער שהייתי מחכה עוד כמה שנים ועושה עוד כמה ניסיונות תזונתיים. עודף המשקל ליווה אותי מילדות. בתקופת השירות הסדיר נפצעתי באימון והתנהלתי באמצעות כיסא גלגלים במשך חצי שנה וארבע שנים נוספות נאלצתי להיעזר בקביים. בתקופה הזאת עליתי מאוד במשקל. גם כשהייתי שמן היה לי טוב בחיים, אבל אני מודה שעכשיו, בדיעבד, אני רואה יתרונות נוספים בשמירה על משקל תקין".

במפגש המרגש שהתרחש במחלקת ההשתלות באיכילוב, הודה חייט לפלק, על כך שלדבריו העניק לו את חייו בחזרה. בתגובה איחל לו פלק בריאות איתנה ואמר כי הכליה 'מצאה אכסניה טובה', ושישמור עליה.