האם כשהמוח שלנו מבצע מטלות קוגניטיביות מורכבות (למשל כשאנחנו עובדים), אנחנו שורפים יותר קלוריות מאשר כשהמוח לא "מתאמץ" (למשל בנטפליקס וצ'יל)? מתברר שהתשובה המדעית היא ממש לא מה שחשבתם.

"התשובה הבסיסית היא כן", מסביר יואן מק'ניי, מורה מן החוץ לפסיכולוגיה ומדעי המוח באוניברסיטת אלבני, למגזין "טיים". המוח, כמו כל חלק אחר בגוף שלנו, עובד על גלוקוז, ופעילויות קוגניטיבית מאומצות דורשות יותר גלוקוז מפעילויות פשוטות, מסביר מק'ניי, שלמד כיצד המוח משתמש באנרגיה כדי לעבוד ולבצע פעולות. לדוגמה, במהלך פעולה קשה הדורשת מאתנו להשתמש בזיכרון שלנו, החלקים של המוח שקשורים ליצירת זיכרונות יתחילו לצרוך יותר אנרגיה, אך חלקים אחרים לא.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"אתם למעשה תשרפו יותר אנרגיה במהלך משימה קוגניטיבית מאומצת, מאשר אם תצפו בטלוויזיה או משהו", מסביר מק'ניי. אך כשמסתכלים על התמונה הגדולה ועל כמה אנרגיה אדם מבזבז בממוצע – ההפרש בשריפת הקלוריות בין מטלות מנטליות שונות זניח. אלא אם אתם ספורטאים מקצועיים, מרבית האנרגיה שהגוף שלכם משתמש בה כלל לא קשורה לתנועה או לפעילות גופנית. בין 8 ל-15 אחוז מהאנרגיה מושקעת בפעולות כמו עיכול. למעשה, כמות מכובדת מהאנרגיה שהגוף שלכם צורך נועדה לאיברים בגוף, ששומרים עליכם בריאים ומתפקדים. ואין איבר בגוף שדורש יותר אנרגיה מהמוח.

אדם שורף כ-320 קלוריות ביום רק ממחשבות

"כצרכן אנרגיה, המוח הוא האיבר הכי בזבזן בגוף שלנו", אומר ד"ר מרקוס רייקל, מרצה לרפואה באוניברסיטת וושינגטון. לפי מחקר שנעשה על ידי ד"ר רייקל, נמצא כי בעוד שהמוח מהווה רק כ-2 אחוזים ממשקל הגוף, הוא אחראי ל-20 אחוז משריפת האנרגיה בגוף. זה אומר שבממוצע, אדם שורף כ-320 קלוריות ביום רק מכך שהוא חושב.

מטלות מנטליות שונות יכולות לשנות מעט את צריכת האנרגיה של המוח. "אם היינו מבצעים סריקה ומסתכלים על מה שקורה במוח כשאתם צופים בטלוויזיה או פותרים תשחץ, הפעילות המוחית שלכם תשתנה אם ניתן לכם משימה מאתגרת, המוח ישתמש ביותר אנרגיה", מסביר ד"ר רייקל.

עוד ב-mako בריאות:
>> שיקום מי שזוכר לנקות את האזור הזה בגוף
>> שני דברים להימנע מהם להפחתת שומן בטני
>> עומדים לעשות סקס? רק אל תאכלו את זה לפני

אך אם אתם מתכננים לחשוב הרבה ולקוות שזה יעזור בדיאטה, יש לנו חדשות קצת פחות טובות בשבילכם. למרות שהמוח שורף הרבה אנרגיה, כל שינוי בפעילות מוחית וצריכת אנרגיה במהלך עבודה מנטלית קשה יהיה זניח. "אולי שינוי של 5 אחוזים על רקע פעילות מוחית". גם אם תתמידו ותשתדלו להעסיק את המוח שלכם במטלות מעוררות חשיבה, עדיין חמשת האחוזים האלו לא ישנו הרבה. "מבחינה קלורית זה מאוד צנוע", אומר ד"ר רייקל ומוסיף כי תוכלו לבזבז יותר אנרגיה תוך הליכה בצעדים קלים הלוך ושוב.

מק'ניי מסכים כי המוח שלנו מבזבז יותר אנרגיה במשימות קשות יותר. להשערתו, אדם שעושה מטלה מאתגרת יותר מבחינה קוגניטיבית במשך 8 שעות יכול לשרוף כ-100 קלוריות יותר מאדם שיושב וצופה בטלוויזיה, או חולם בהקיץ באותו טווח זמן. "אם אתם עושים מטלה הדורשת שימוש בחושים שונים, למשל נגינה – זה יכול להגיע אף ל-200 קלוריות. אבל אנחנו מדברים על שמונה שעות של למידה על כלי נגינה חדש". גם בסיטואציה ההיפותטית הזו, היכולת של המוח שלכם להתמודד עם המשימה תרד במשך הזמן ולכן בזבוז האנרגיה לא יהיה שווה במשך כל שמונה השעות.

 

אולם, עדיין קיים יתרון לא קטן בקרב אנשים שמדי יום מבצעים מטלות מאתגרות מבחינה קוגניטיבית. לפי מק'ניי, גם אם אתם שורפים מעט מאוד קלוריות בכל יום, זה תאורטית יכול להצטבר ללא מעט קלוריות במשך תקופה של 50 או 60 שנה. כעת הביטוי "סוף מעשה במחשבה תחילה" מקבל משמעות חדשה לגמרי.