אנשים מפורסמים (ולא רק נשים אלא גם גברים), כבר רגילים להיתקל בתגובות לגבי המראה החיצוני שלהם. לאחרונה פרסמה נועה קירל תמונה חטובה שלה בבגד ים, וגררה ביקורת ציבורית נרחבת. אחת המגיבות הייתה יהודית באומן – אמה של קארין באומן ז"ל שנפטרה בשבוע שעבר בשל מחלת האנורקסיה. "אל תיתנו לה לרזות ככה" – כתבה בפנייה נרגשת להוריה של קירל. 

גם תמונות העירום שפרסמה בסופ"ש האחרון בר רפאלי בעמוד האינסטגרם שלה, גררו שלל תגובות ביקורתיות מצד העוקבים - "נראית כמו מישהי שיצאה מאושוויץ צילום שואתי", "את אישה נשואה זה לא ראוי להצטלם כך".

"אז קצת רזתה, מה קרה?"

משפיענית הרשת עינב בובליל, שהשילה לא מעט קילוגרמים ממשקלה וזכתה גם היא לתגובות קשות, מתקשה להבין מה אנשים רוצים מנועה קירל. "לא כל מי שעושה דיאטה היא אנורקטית. אז היא קצת רזתה, מה קרה? הכרנו אותה כילדה מעט שמנמונת, אבל היא גדלה והגוף שלה מתעצב אחרת. היא עושה ספורט ומאוד בריאה, דווקא היא בעיניי מודל לכושר ובריאות".

כמי שעברה בעצמה תהליך של דיאטה במהלכו רזתה יותר מ-40 ק"ג, בובליל מכירה היטב את התחושות שמגיעות אחרי. "כתבו לי שזה מסר לא טוב לבנות, שזה מסוכן לרזות ככה. לאנשים תמיד יש מה להגיד, אבל למזלי אני יודעת מי אני ומה אני. אם שומרים על הבריאות ועל תזונה מאוזנת זה בסדר לרזות".

מה היית רוצה להגיד למי שכותב תגובות כאלה?

"גם אם רוצים להגיד משהו, תזכרו שמאחורי כל תמונה עומדת אישיות. חזקה או לא - היא עלולה להיפגע. הערות על משקל יכולות להזיק. זה יכול להשפיע על היחסים שלהם עם אנשים, עם בני זוג, על המקצוע – על הכל".

שגיא ברייטנר  (צילום: מתוך instagram, מעריב לנוער)
"בהתחלה הייתי בוכה מזה. היום אני יודע להתמודד עם זה". שגיא ברייטנר | צילום: מתוך instagram, מעריב לנוער

גם שגיא ברייטנר, מוסיקאי ואיש קרייאטיב, ממהר להגן על אושיות הרשת הפגועות. "אם הייתי נועה קירל התגובה שלי הייתה - אני שלמה עם איך שאני נראית וזה מה שחשוב. בסופו של דבר, אם היא רוצה להיראות ככה - זה שלה, וכל עוד שהיא מרגישה עם זה בנוח אני לא רואה בעיה. גם בר רפאלי שהצטלמה בעירום – אם לה טוב עם זה, מי אנחנו שנגיד לה מה לעשות עם הגוף שלה?".

בסרטון שפרסם בטיק טוק לאחרונה הוא בחר לעסוק בנושא הנפיץ של דימוי גוף. "ביום שבו פתחתי טיקטוק כדי להראות את ההרצאות שאני עושה בכל הארץ על דימוי גוף וביטחון עצמי לבני נוער, גולשים רבים בחרו להתמקד בעובדה שהשמנתי". באותו הסרטון הוא גם עונה לתגובות האלה ואומר - "לכתוב שהשמנתי על סרטונים של הרצאה על בטחון ודימוי גוף, זה כמו לתת ליוסיין בולט להתחרות יחף. הוא לא מהיר בזכות הנעליים שלו, הוא מהיר בזכות עבודה קשה".

העובדה שאתה מפורסם משפיעה על התחושות?

"הייתי ילד שמן כל חיי. זה בכלל לא משנה אם אתה מפורסם או לא, התחושות הן אותן תחושות. אדם לא מוכר חווה את אותם רגשות".

לעומת זאת, בובליל דווקא חושבת שלאנשים מוכרים יותר קשה להתמודד עם הערות כאלה. "הנזק יכול להיות יותר גדול כי זה משפיע על התדמית שלך בעיני הציבור. אבל תגובות תמיד היו ותמיד יהיו ומי שבוחר בחיים חשופים צריך ללמוד לקבל ביקורת מכל כיוון ולהיות חזק מולה".

יש תגובות פוגעות במיוחד?

"אני תמיד אומר בהרצאות שלי שאנחנו תמיד ניפגע יותר ממשהו שאין לנו ביטחון לגביו. כלומר, אם יכתבו בכתבה שאני טיפש, אני לא אפגע כי אני יודע שאני חכם. אבל אין לנו שליטה על מה שאנשים אומרים וצריך לדעת לפתח שריון. הביטחון העצמי לא מגיע מתגובות של הסביבה אלא מהדרך שבה אני תופס את עצמי", הוא מסביר. " זה לא תמיד קל. אני הולך ברחוב וכולם מזהים אותי מהישרדות ומשווים אותי לשגיא של פעם. בהתחלה הייתי בוכה מזה. גם אני חוויתי את ההשמנה ככישלון, אבל היום אני יודע להתמודד עם זה".

נועה קירל ובר רפאלי
נועה קירל ובר רפאלי והתמונות שעוררו סערה

לברייטנר ולבובליל יש גם כמה עצות מניסיונם שיוכלו לסייע למי שחווה תגובות לגבי המראה: "פגשתי בחיי דוגמניות יפות למות ששונאות את הגוף שלהן, ומנגד - אנשים מכוערים שהתהלכו כאילו הם ביונסה. אל תכעסו על המגיבים, אי אפשר לשלוט בתגובות של אנשים. כשרזיתי והחמיאו לי חשבתי שיהיה לי קל למצוא אושר פנימי ואהבה, אבל הבנתי שזו שטות. היום עם כמה ק"ג יותר מצאתי את אהבת חיי".

בובליל: "אחרי 14 שנים בתעשייה אני מבינה שאנשים תמיד ידברו, ושאי אפשר לחנך אף אחד. אני מבינה למה יהודית באומן הגיבה ככה לתמונה של נועה קירל, כי זה פגע לה בנקודה רגישה אבל רוב האנשים לא מגיבים מהמקום הזה".

_OBJ

 "הערות על משקל בהחלט יכולות להשפיע"

לירון אופק דוד, מנהלת היחידה לתזונה קלינית במחוז דרום של הכללית המטפלת בהפרעות אכילה, מסבירה  שההערות מהסוג הזה בהחלט יכולות לעורר רגשות שליליים ולהעצים אותם. "הערות על משקל ברשתות החברתיות, שנאמרות על אנשים מוכרים בהחלט יכולות בהחלט להשפיע, בעיקר אם יש בהן התייחסות לתכונות מסויימות כמו: דימוי גוף לא מספיק חזק, או ביטחון עצמי נמוך. נושא המשקל משמעותי עבורם ובמובן מסוים הוא מנהל אותם".

יתרה מכך, היא טוענת שהערות מהסוג הזה יכולות להוביל להתפתחות של הפרעת אכילה שונות. "זה יכול לגרום לאכילה בסתר, התחפרות, דיכאון, וגם להעצים בעיה שאין ממנה דרך חזרה. לעיתים רבות, אלה ששומעים את ההערות חווים את זה ככישלון שלהם. אנחנו חברה שלא מקבלת עודף משקל בשום צורה ומוקיעה אותו. מעגלי הביקורת הם רחבים מאוד ומזיקים מאוד בטווח הקצר והארוך".

לסיום, יש לה גם טיפ למי שמתמודד עם הערות מהסוג הזה: "חשוב להישאר איתן מול הסערה, ולהבין שלפעמים יכולות להיות תגובות כאלה".