אלפי החוגגים שהיו בפסטיבל הנובה בקיבוץ רעים עדיין מנסים לאסוף את השברים, ואיתם מדינת ישראל כולה. בזמן שמניין ההרוגים, הפצועים והחטופים מהאירוע רק הולך ועולה, מניין הניצולים - שראו את הזוועות במו עיניהם וכעת זקוקים לסיוע - מטפס אף הוא.

עם הדיווחים הראשונים על האסון במסיבה, בצוהרי שבת שעברה, התחילו קבוצת מטפלים וחוקרים להקים מערך לטיפול בנפגעים. אחת מהן, Nova Help, כוללת היום כ-300 מטפלות ומטפלים, שמסייעים לנפגעי המסיבה. ״התחלנו בשבת אחר הצוהריים, ובשבת בערב היינו 50 מטפלים״, מספר פרופ׳ רועי סלומון, אחד ממקימי המיזם. ״עד היום פנו אלינו כאלף ומאה אנשים שרוצים לעזור״.

מדובר בפרויקט בריאות נפש חירום, שעליו דיווחנו, אשר מופעל על ידי רשת של פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים קליניים, פסיכותרפיסטים, מטפלים באומנות ומדריכים קליניים מוסמכים, בעלי ניסיון בעבודה עם חוויות טראומתיות קשות ובתחום מזעור הנזקים הפסיכדלי. ״כולנו מטפלים רשמיים עם תארים שניים. בחרנו 300 מטפלים עם ההתמחות המדויקת שהמטופלים היו צריכים: גם טראומה, כי ממד הטראומה ענק, וגם הבנה של מצבי תודעה אחרים והכשרות לטיפול בחומרים פסיכדליים״.

במסיבת הטבע ברעים השתתפו כשלושת אלפי חוגגים. חלקם שתו כמויות נכבדות של אלכוהול, אחרים השתמשו בחומרים משני תודעה ובסמי מסיבות שונים, וישנם גם כאלה שפשוט הגיעו למצבים אקסטטיים בלי כל שימוש בחומרים. המעבר מה״היי״ הגדול לתופת האיומה והנוראה, לצד המראות המחרידים שרבים מהחוגגים ראו, יצר שדה טיפולי לא מוכר עבור קבוצת המטפלים שהתארגנה. ״אף פעם לא היה לנו אירוע כזה״, אומר רועי. ״אין תיעוד בעולם לכל כך הרבה אנשים שעוברים חוויה כזאת מזוויעה לצד שימוש בחומרים. אין 'תורת לחימה' רשומה, וזה מה שאנחנו מנסים לעשות עכשיו. בשנים האחרונות היו כמה הכשרות רשמיות של משרד הבריאות שמשתמשות בסמים פסיכדלים כדי לטפל בטראומה, ופה נוצר מצב הפוך: יש לנו ניסיון קליני לשימוש במשני תודעה כדי לטפל בטראומה, ועכשיו יש טראומה מאוד קשה שמלווה במצבי תודעה לא טיפוסיים״.

"כל מי שהיה שם נמצא במצב לא רגיל"

בצוהריי 7 באוקטובר, התראיין לראשונה סהר בן סלע, בן 30 מהרצליה, אחד הניצולים מהטבח במסיבה. כשהוא חבוש ויושב בכיסא גלגלים, תיאר בקור רוח ובכאב גדול את הזוועות שראה לצד ״אנשים 'דלוקים' ומסוממים, תחת אש חיה״. לאורך חמש דקות וחצי מקפיאות דם הוא תיאר את הטבח הנורא, שבמהלכו איבד חברים ומכרים, וראה בעיניו את בת הזוג של חברו נרצחת. הוא ניצל ממוות בטוח אחרי שכולם בסביבתו נורו, לאחר שמעצור עצר את הנשק של המחבל שניסה להרוג אותו.

אתר המסיבה ברעים
אתר המסיבה ברעים

למרבה הצער, סהר אינו היחיד. כמעט כל הניצולים מהנובה היו עדים לתמונות הזוועה, שהגיעו לרובנו באמצעות סרטונים. ״כל מי שהיה שם נמצא במצב לא רגיל, עם דחק מאוד גדול וסטרס״, אומר רועי. ״אחד הדברים הכי חשובים במניעת פוסט-טראומה זה להגיע לאנשים מהר. המענה המהיר הוא לא טיפול, אלא רק התערבות. צריך לאפשר להם להרגיש שמישהו מקשיב להם, שהם מדברים בצורה מוגנת עם מישהו שיכול להכיל את זה, ההתערבות בשבועיים-שלושה הראשונים משפרת בעשרות אחוזים את הסיכון להיפגע לטווח הארוך״.

כאלף שלוש מאות ניצולים כבר פנו ל"נובה הלפ" באמצעות האתר או המוקד הטלפוני. כל אחד ואחת מהם מקבלים מטפל או מטפלת לפי בקשתם - גבר או אישה, בזום או פרונטלי. ״זה לא קל. הרבה אנשים מסתגרים ולא רוצים לדבר, רבים מרגישים 'אשמת ניצולים' - איך אני ניצלתי וזה שלידי לא, איך אני כן והחבר שלי לא. האקראיות של אני הלכתי ימינה וניצלתי והוא הלך שמאלה - ולא. חלק מזה זה לגרום להם להבין שהם גיבורים, שהם עברו משהו לא סביר ושמה שהם עשו זה בסדר", מסביר רועי. ״כל הפונים מקבלים 3 מפגשי התערבות בחינם, שבהם אנחנו למעשה יוצרים קשר ונותנים להם לספר את הסיפור שלהם: להוציא הכל החוצה, לקרקע קצת, לחוש איפה האדם נמצא ולכוון את ההמשך. יש אנשים שצריכים עזרה פסיכיאטרית ואנחנו עוזרים להם למצוא אותה, ויש אנשים שיש להם כלים להתמודדות ואנחנו תומכים אותם בזה. עם כולם אנחנו רוצים להמשיך לטיפול של שנה בחינם״.

לצד בקשה ברורה שכל מי שזקוק לעזרה, רוצה לדבר או היה במסיבה - שיפנה לחברי נובה הלפ, בימים אלה יצאו במיזם בגיוס תרומות נרחב, על מנת לאפשר למטופלים לקבל את הטיפול בחינם. לדברי רועי, ישנם מטפלים שמטפלים כרגע ב-14-12 ניצולים, ועל מנת לאפשר להם טיפול ארוך-טווח ולא רק עזרה ראשונית - יש צורך בתרומות נוספות. ״אנחנו לא יכולים להבין באמת מה עבר עליהם, והרבה מהניצולים רוצים להיות עם אנשים שעברו את אותה חוויה״, מוסיף רועי. ״אנחנו מתחילים לעשות פעילויות קבוצתיות כדי לאפשר טיפול קבוצתי וגם להיות עם אנשים, ואנחנו נמצא את המקום לכולם״.