מגפת הקורונה שיבשה המון דברים בסדר היום שלנו ועבור לא מעט נשים, היא גם שיבשה את המחזור החודשי שלהן. מחזורים לא סדירים, דימום בין מחזורים, וסת עם דימום כבד מהרגיל – אם חוויתן את הדברים הללו בתקופה האחרונה, ייתכן שזה בגלל המצב. אז איך זה יכול להשפיע על הווסת ומה כדאי לעשות לגבי זה? רופאות עונות.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

האשם העיקרי: סטרס

הסיבה העיקרית לשיבוש במחזור היא סטרס, או לחץ נפשי בעקבות משבר הקורונה. המגפה אילצה אותנו לדאוג לאחרונה לגבי לא מעט דברים – דאגה כלפי בני משפחה מבוגרים ו/או שנמצאים בקבוצות סיכון, חשש מפני קשיים כלכליים, דאגה לילדים ועוד. לפי ד"ר בת' דונלדסון, רופאת משפחה, הורמוני סטרס יכולים להשפיע על המחזור ההורמונלי שלנו ובכך עשויים לבלבל את הגוף. "זה אומר שהמחזור יכול להגיע מוקדם יותר, מאוחר יותר או להגיע בכלל. השיבוש הנפוץ ביותר במחזור החודשי הוא דילוג על מחזור או איחור במחזור".

אז מה עומד מאחורי שיבוש זה ולמה יש קשר בין סטרס למחזור? הסיבה לכך היא שכאשר הגוף נמצא במצב של סטרס הוא מתכונן להגן על עצמו, כלומר המערכות בגוף מעדיפות בזמן זה בטיחות על פני ביוץ. "בהתבסס ברמות הסטרס ובאותות שמגיעים מהמוח, הגוף שלנו עשוי להחליט שזה לא זמן טוב לבייץ, או לקבל וסת", מסבירה קייט דניסטון, רופאה נטורופתית.

אישה עצובה (צילום: shutterstock | Kmat)
הסטרס בתקופה האחרונה בהחלט יכול להשפיע על הביוץ | צילום: shutterstock | Kmat

תזונה ושינה משפיעות גם

תקופת הקורונה והסגר שנכפה בעקבותיה שינתה אצלנו המון הרגלים ישנים. היא שינתה לרבים מאיתנו הרגלי תזונה, שינה, כושר ועוד. הבעיה היא שהמחזור שלנו מושפע מגורמים אלה. "בזמן הריחוק הפיזי, אנשים רבים חווים שינויים דרמטיים בשגרה היומית שלהם. כתוצאה מכך, נשים עשויות להבחין בכך שהמחזור דילג בחודש, בדימום קל בין מחזורים ואף בדימום כבד מהרגיל", אומרת ד"ר נטשה בוהיאן, רופאת משפחה.

שכחתן גלולה

גם אתן שכחתן איזה יום היום? התקשיתן להבדיל בין הימים ובדקתן כמה פעמים בטלפון את התאריך? אין ספק שהתקופה האחרונה הייתה מבלבלת ומאתגרת וזה הוביל לא מעט נשים לפספס גלולה פה ושם. ד"ר בוהיאן מוסיפה כי מטופלות רבות אכן חוו בלבול ופספסו גלולה – וזו עשויה להיות עוד סיבה לשינוי במחזור החודשי. אפשר להשתמש בתזכורות בטלפון או פשוט להניח את הגלולות ליד מברשת השיניים, כדי לא לשכוח.

עוד ב-mako בריאות:
>> מחקר חדש בחן את הקשר בין הקורונה לטמפרטורה
>> שינוי מדהים: כך תעשו את הדיאטה של אדל
>> חוזרים לשופינג: אלה כללי ההיגיינה בקניון

מתי כדאי לפנות לרופא?

אם מדובר בשיבוש קל במחזור, ייתכן מאוד שכדאי לחכות חודש-חודשיים נוספים כדי לראות אם הוא מתאזן לבד. אבל אם יש לכן תסמינים משמעותיים ללא סיבה ניכרת, תמיד כדאי להיוועץ ברופא נשים. הנה כמה סימנים שכדאי לשים לב אליהם:

  • דימום שנמשך יותר זמן מהרגיל.
  • דימום כבד מהרגיל באופן משמעותי.
  • יותר מווסת אחת שלא הגיעה (ואתן כמובן לא בהריון).
  • דימום בין מחזורים.
  • כאבים ברצפת האגן.
  • שינויים בראייה.
  • הפרשות מהפטמות (ואתן לא מיניקות).

מובן שיכולות להיות גם סיבות אחרות לשינויים במחזור החודשי – כמו גלולות למניעת הריון, התקן תוך-רחמי, בעיות בבלוטת התריס, תסמונת השחלה הפוליציסטית, אנדומטריוזיס ושרירני רחם. לכן תמיד כדאי לעקוב אחר שינויים יוצאי דופן ולהיוועץ ברופא במידת הצורך.

>> כל הסיבות שהווסת שלך הקדימה