שבוע האופנה מתקיים השנה בסימן בריאות האישה. במסגרת הפאנל שיעסוק היום (יום ב') בתסמונת קדם – תופעה המטרידה נשים רבו, ייקחו חלק שורה מובילות דעה, ביניהן: שרית פולק, ספיר נרקיס, נטלי לוי אהרון ויובל כספית, ששיתפו אודות החוויות האישיות שלהן. 

תסמונת קדם וסתית (PMS) עלולה לגרום לשינויים נפשיים וגופניים, לפני קבלת הווסת החודשית. בין התסמינים המוכרים הנלווים לה: כאבי בטן, עייפות, הופעת אקנה, מתח נפשי, חרדה, דיכאון, כאבי ראש ועוד.

"לפעמים אני מרגישה שאני משתגעת"

כשמוטי רייף הציע לשרית פולק להשתתף בפאנל, היא התרגשה. "הרגשתי שזה בול בשבילי", היא מספרת ל-mako בריאות. פולק, בת ה-31, מספרת כי לפני שהתוודעה לכך שמדובר בתופעה בריאותית שכיחה בקרב נשים, היא לא הבינה מה קורה לה בגוף. "בכל פעם, קצת לפני המחזור התחלתי להרגיש עייפות, נפיחות, מצב רגשי מעורער, עצבים, ואני לא בן אדם עצבני בד"כ. לפעמים אני מרגישה שאני משתגעת. אני פחות אוהבת את עצמי בימים האלה, עצובה יותר, בוכה יותר. כשהייתי צעירה יותר כשזה התחיל בכלל לא הייתה מודעות לזה, גם היום לא ממש יש".

פולק מסבירה מהם הדברים שעוזרים לשפר את תחושותיה: "לא ניסיתי תרופות. התחלתי לעשות הרבה פילאטיס, את הקפה הורדתי לחצי, ואני עושה לעצמי טיפול פסיכולוגי כשאני צריכה".

הפאנל הנשי (צילום: מיכל קורן קריב)
הפאנל הנשי דן בתופעה החשובה שכולנו צריכות להפסיק להתבייש בה | צילום: מיכל קורן קריב


"לא ידעתי מה זה בהתחלה. למדתי בבה"ס דתי"

גם אצל ספיר נרקיס, 33, מעצבת בגדים ומעצבת פנים, התסמונת באה לידי ביטוי וגם לה לקח זמן להבין שלתופעה ממנה היא סובלת יש שם. "מהפעם הראשונה שקיבלתי בגיל 14, התחילו להופיע תסמינים סמוך למחזור. אני מרגישה הרבה יותר הורמונלית ויש לי חשקים למתוקים. יש לי מצבי רוח משתנים, לחץ, סטרס, כאבי ראש, תחושה של אי נוחות בגוף. יש לי חברות שסובלות מכאבי ראש ומיגרנות וזה משבית אותן לכמה ימים. לא ידעתי מה זה בהתחלה. למדתי בבה"ס דתי, שם לא נהגו לדבר על זה בפתיחות כזו , רק אחרי שהתבגרתי והפכתי לאמא, התחלתי לקרוא ולהבין שיש לזה שם ומדובר בתסמונת קדם וסתית".

נרקיס מספרת שמה שעוזר לה להקל על המצב הוא בעיקר לזוז. "אני עושה פילאטיס, זה מקל ומרגיע אותי. לפעמים אני גם עושה הליכה עם חברה או עם בעלי. אם יש כאב חזק, אז אני נחה, לוקחת כדור, עושה מסאז'".  

ספיר נרקיס (צילום: אור דנון)
מצבי רוח משתנים. ספיר נרקיס | צילום: אור דנון

"רגישות, עצבנות וחוסר סבלנות"

נטלי לוי אהרון, 32, בעלת עסק לאירועים ומעצבת פנים, סבלה במשך תקופה ארוכה מאנדומטריוזיס, מחלה גינקולוגית ממנה סובלות נשים בגיל הפוריות. לוי מספרת שהמחלה גרמה לכאבים פיזיים חמורים שהתגברו בתקופת הווסת, שכללו גם כאבי ראש, עצירות, נפיחות ועוד. "התסמונת הקדם וסתית מופיעה אצלי בד"כ יום לפני קבלת המחזור, וגורמת גם לרגישות, עצבנות וחוסר סבלנות. נטלי לוי אהרון.

נטלי לוי אהרון (צילום: אינסטגרם)
בהתחלה חשבה שמדובר בתסמיני אנדומטריוזיס - מחלה ממנה היא סובלת. נטלי לוי אהרון | צילום: אינסטגרם

"לא מתביישת בזה"

גם יובל כספית, 27, בלוגרית אופנה ויוצרת תוכן סובלת גם היא מהתסמונת. "זה עוזר גם לי לדבר על זה ולשתף בתחושות שלי, ואני בטוחה שלעוד נשים רבות. אנחנו לא לבד וזה טבעי, אנושי, נשי ונורמלי. אני אישית לא מתביישת בזה. כאמור, לכולנו יש את זה. זה טבעי ויפה ונשי, וזה מה שמאפשר לנו ליצור חיים חדשים. ואם יש בנות או נשים שמתביישות בזה, ואני אשמח לעזור לשנות את התפיסה הזו".

יובל כספית (צילום: עירד נצר)
"זה טבעי, אנושי, נשי ונורמלי". יובל כספית | צילום: עירד נצר

לסיום, לשרית פולקיש מסר עבורכן: "לפני כמה חודשים פגשתי את מוטי רייף במעלית, והוא אמר לי: 'תמיד תזכרי שיש לך אותך'. זה שינה לי את כל התפיסה. תמיד יש לך אותך. תכילי את עצמך, תרימי לעצמך, תבריאי את עצמך . תהיי את  כי אין מישהו אחר. רק את יכולה להבין אותך בייחוד במצבים האלה, זה הגוף שלך ותמיד יהיה".