רעש מכל סוג, במיוחד כזה שלא נעים לאוזן - החל ממוסיקת מטאל בפול ווליום וכלה בבן או בת הזוג שלא מפסיקים להתלונן, יכול לגרום לנו לכאב ראש, מטפורי או ממש פיזי. אבל מלבד חפירות וקדיחות למיניהם, מסתבר שיש שלל מגוון של סיבות לכך:

סולפיטים במזון

סולפיטים הם חומרים משמרים המשמשים לשימור הטעם והצבע ולהארכת חיי מדף של מזונות, משקאות ותרופות. סולפיטים נמצאים בשימוש נפוץ במזונות תעשייתיים כמו פירות מיובשים, נקניק סלמי, גבינות מיושנות, בירה ויינות לבנים, סלטים.

"ניטריטים קיימים לא רק במזון אלא גם בתרופות, אך ברובם יש ניטריטים בכמויות קטנות ומעטים האנשים שזה גורם להם לכאבי ראש", אומר ד"ר חן הלוי, מנהל המחלקה לנוירולוגיה בבית החולים כרמל, "כל מה שמרחיב כלי דם גורם לכאבי ראש, אבל אנשים שמזונות שונים גורמים להם לכאבי ראש נוטים לסבול ממיגרנות. מיגרנה נגרמת בגלל הרחבת כלי דם ולכן יש להם רגישות לניטריטים, אם גבינה צהובה עושה למישהו כאב ראש חזק, רוב הסיכויים שהוא סובל ממיגרנות".

לא שותים מספיק מים

התייבשות יכולה לגרום לכאב ראש, אבל זה נובע יותר מהתייבשות שנגרמת בשל חשיפה ממושכת לשמש. "גם אם אדם שותה הרבה אבל חשוף לשמש, הוא עלול לסבול ממכת חום וכאב ראש שנלווה לזה, לאו דווקא בגלל ההתייבשות אלא בגלל החום שהראש היה חשוף לו. רוב המקרים של התייבשות אמיתית הולכים עם מכת חום ואיבוד נוזלים משמעותי, שיכול לגרום לכאב ראש, אבל הוא לא יהיה הסימפטום היחיד של ההתייבשות אלא ילווה בחולשה, אי מתן שתן, סחרחורת שאלו. במשרד יכולות להיות סיבות אחרות שגורמות לכאב ראש, אבל רוב הסיכויים שזה לא בגלל התייבשות", מסביר ד"ר הלוי.

גמילה מקפאין

החלטתם להפסיק את צריכת הקפאין? מצוין. אבל כמו בשאר הגמילות, אם עושים את זה בבת אחת, זה כואב. רצוי שגמילה מקפאין תהיה הדרגתית. הפחתת הצריכה יומית בשלבים תסייע להפחית גם את תסמיני הגמילה שכוללים בעיקר כאב ראש איום ולעיתים אף רעידות. "כשמתחילים גמילה מקפאין או אם מדלגים על קפה בבוקר, רובנו נסבול מכאבי ראש למשך יום-יומיים, הוא לא יהיה כאב ראש רציני ולרוב ילווה בעייפות וישנוניות".  

מאמץ יתר של העיניים

אם אתם מוצאים את עצמכם מצמצמים את העיניים כדי לראות טוב יותר, זמנו פגישה עם רופא העיניים שלכם וגשו להיבדק. כיווץ העפעפיים גורם למתח סביב העיניים ובמצח, מה שעלול להוביל לכאבי ראש. מרשם למשקפי ראייה פשוט יעשה את העבודה.

"זה נכון בעיקר במצבים בהם יש בעיה של רפרקציה, חוסר התאמה של עזר מתאים לחדות ראייה. למי שיש ראיית 6/6 גם לרחוק וגם לקרוב, אימוץ העיניים לא אמור לגרום לכאב ראש, אלא אם כן הוא מנסה לקרוא בסביבה חשוכה, או שהוא קורא ממסך בהיר בחושך – במצב כזה האישונים מתרחבים, הרצפטורים ברשתית מתחלפים למצב לילה, וכשאתה משדר לתוך העיניים אור בהיר מאוד (טאבלט לדוגמא) אתה מפעיל את העיניים בצורה לא רגילה, מה שגורם לכאב בעיניים שמרגיש כמו כאב ראש", אומר ד"ר הלוי.

בהייה ממושכת במסך המחשב

הנה פעולה שרובנו חוטאים בה – בהייה במסך המחשב במשך כל היום מייצרת לחץ עצום על העיניים ובהמשך גם כאבי ראש. רצוי לקחת הפסקה אחת לשעה, כדי לתת לעיניים לנוח ותמיד כדאי גם לקום מהכיסא ולהתמתח, בשביל לשמור על הגב. אם לא רוצים לקום מהכיסא תמיד אפשר להסיט את המבט ולהסתכל מבעד לחלון או לחדר למשך מספר דקות (ולא למסך קטן אחר).

"זה בעיקר היה נכון בעבר למסכים הגדולים- CRT שהטכנולוגיה שלהם הייתה תמונה מרופרשת בתדר מסוים. ככל שהתדר נמוך, העין מסוגלת לראות את תדר הרענון, והריצוד המהיר של התמונה בהחלט יכול לגרום לכאבי ראש. אך התופעה הזו נעלמה מהעולם כאשר עברנו ל- LCD – במסך זה אין משמעות לקצב הרענון ולכן התופעה הזו פחות נפוצה היום", אומר ד"ר הלוי. "אבל כאשר אנחנו זקוקים למשקפיים או אם המשקפיים שאנו מרכיבים לא מתאימות, זה יגרום לכאבי עיניים וכאבי ראש. ככל שאנו מאמצים את העין יותר זמן, מדובר במאמץ של שרירים ויש סיכוי שזה יוביל לכאב ראש. לכן ההמלצה היא מדי פעם לתת לגוף ולעיניים מנוחה, להסתכל החוצה דרך החלון, כדי לשנות את מיקוד העין מקרוב לרחוק, ולתת גם לשרירים ולמוח מנוחה".

סטרס

הסטרס לכשעצמו הוא לא הגורם הישיר לכאבי הראש אלא התגובות שלנו לסטרס הן שגורמות לזה. חוסר שינה, תזונה לקויה, חרדה יכולים לייצר כל סוג של כאב ראש, מקל ועד קשה. מה שעשוי להפחית את הסטרס הוא פעילות גופנית, יוגה מדיטציה, נשימות, דמיון מודרך. "סטרס עושה הכול", אומר ד"ר הלוי, "והכוונה היא לסטרס ממושך, שנגרם בגלל משבר חיים כמו גירושין, או בעיות מתמשכות בעבודה, דברים מהסוג הזה גורמים ללחץ שמייצר סימפטומים נוירולוגים שונים: כאבים בכל מיני מקומות בגוף כולל בראש. יש מצב שנקרא: Tension headache , שנגרם לא רק ממצבי סטרס אלא בכל מצב שבו אנו בלא מודע מאמצים את השרירים של הקרקפת וגורמים לכאבי ראש חזקים וכרוניים. הטיפול הוא טכניקות של הרפיה ולא תרופות".

שינויים הורמונליים

צמתים שבהם אנו עושים מניפולציה על רמות ההורמונים שלנו כמו החלפת סוג גלולות למניעת הריון,  שעלולים לשבש את רמות האסטרוגן שלנו ולגרום לכאבי ראש. "בעיקרון שינויים הורמונליים, בעיקר ברמת האסטרוגן יותר מאשר הפרוגסטרון, סביב המחזור או הגלולות יכולים לגרום לכאבי ראש. בהריון יש שינויים נרחבים אבל הם בעיקר מתחוללים בתחילת ובסוף ההיריון, באמצע ההיריון רמות ההורמונים יציבות ולכן כאבי הראש בהריון מופיעים בקצוות. עם הכניסה להריון יש כאבי ראש בגלל בחילות והקאות שגורמים לעיתים להתייבשות, ובסוף הריון אחרי הלידה עם הצניחה ההורמונאלית מופיעים כאבי ראש".

אלרגיה לריחות

אמנם קשה לשלוט בריחות שמגיעים לאפנו, אבל אולי אפשר להכין את עצמנו לזה. בנזין, טבק או בושם יכולים להיות אחראיים לכאב הראש. רצוי לשים בתיק שמנים אתריים כמו לבנדר או מנטה שיכולים לספק הקלה מיידית לכאב הראש. "יש אנשים שריחות חזקים, בדרך כלל ריחות של דלק או של כימיקלים חזקים, יכולים לגרום להם לכאב ראש. אם נמצאים בחדר עם ריח חזק ולא משנה מהו, מרגישים חנוקים וזה יכול לגרום לכאב ראש, אבל אם בושם גורם לכאב ראש מדובר בתגובה אלרגית לריח", אומר ד"ר הלוי.

מתיחת השיער בקוקו

קוקו משוך לאחור כמו של בלרינה, יכול להיות הגורם הסמוי לכאבי ראש. "הרבה נשים מדווחות על זה, ויש גם הגיון שמתיחת השיער גורמת לכאב ראש, כי היא מפעילה מתח על הקרקפת - איבר עם עצבובים ושרירים, וכמו כל רקמה אחרת בגוף, כאשר מותחים את הקרקפת, מתחיל כאב ראש", אומר ד"ר הלוי.  הפתרון פשוט: לא למתוח את השיער יותר מדי.

תרופות נגד כאב ראש

תתפלאו, אבל גם משככי כאבים עצמם יכולים לגרום לכאב ראש. "תרופות נגד כאב ראש כמו אקמול, אדוויל או אופטלגין הן גורם מז'ורי ושכיח לכאב ראש", אומר ד"ר הלוי, "אנשים שסובלים מכאב כרוני ונכנסים למעגל הקסמים של נטילת תרופות נגד כאב ראש, יותר מפעם ביום, רוב הסיכויים שהם מחמירים את הבעיה. יש כאן מנגנון אחד שהוא פסיכולוגי – התלות בתרופות היא פסיכולוגית, כי ברגע שהם לא נוטלים את התרופה יופיע כאב הראש. התרופות מדכאות את כאב הראש אבל כשההשפעה שלהן פגה, מופיע ריבאונד, וגם אם כאב הראש חוזר באותה עוצמה, הם חווים זאת ככאב ראש חזק יותר, נוטלים עוד כדור ומנציחים את המעגל. אחרי תקופה מסוימת אי אפשר להבין מי הסיבה ומי המסובב, וזו סיבה שכיחה שרוב האנשים לא מודעים אליה כי הם נוטלים משכך כאבים מתוך אינסטינקט. יש מצבים שבהם ההפסקה צריכה להיות מבוקרת ומדורגת אבל עדיף לתפוס את זה מוקדם ולא לתת לתופעה הזו להתפתח". 

>> תזונה נכונה: כל מה שהורים לא עושים נכון