זיעה בבית השחי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
זיעה עושה ריח לא נעים, אבל היא גם מקררת את הגוף | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
כמו שדגים חייבים להיות במים כדי לשרוד, כך אנחנו צריכים את הנוזלים שלנו. למרות שאי אפשר לדבר עליהם בשום שיחה מנומסת, נוזלי הגוף שלנו הם מה שמשאיר אותנו בחיים והם שווים התייחסות. נזלת שומרת את האף שלנו לח, נוזל המרה עוזר לנו לעיכול והדם שלנו מעביר חמצן לכל הגוף. הנה הרשימה המלאה של כל הנוזלים בגוף שצריך לתת להם כבוד.

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. נוזל מרה

נוזל מרה הוא נוזל ירוק כהה שמיוצר על ידי הכבד ומשתחרר במעיים בזמן שאנחנו אוכלים. הוא אחראי חלקית לצבעו של הקיא והצואה שלנו. הרכיב החשוב ביותר שלו הוא מלחי מרה, שמתפקדים כמו סבון ומפרקים שומרים, כך שוויטמינים כמו A, E ו-D יוכלו להיספג בגוף בקלות.

הדבר המעניין הוא שכ-15 גרם של מלחי מרה מופרשים למעיים בכל יום, אבל הגוף שלנו מכיל רק 5 גרם שלהם. הסיבה היא שהמלחים האלה בעצם ממוחזרים בגוף, הם מופרשים מהמעי, נספגים בדם וחוזרים חלילה.

2. דם

הנוזל הכי חשוב שיש בגוף הוא ללא ספק הדם. גוף של מבוגר ממוצע מכיל בערך שישה ליטרים שלו, ותפקידו להעביר חמצן וחומרי תזונה חיוניים לתאים, להעביר פסולת מהתאים ולעביר כדוריות דם לבנות לאזורי זיהום או דלקת.

בגוף שלנו יש בערך 25 טריליון כדוריות דם אדומות, שמהוות שליש מכלל התאים בגוף. כדורית דם אדומה חיה בערך 120 ימים, מה שאומר שאנחנו מייצרים בממוצע 2 מיליון כדוריות דם בכל יום.

3. דם וסתי

לאישה הממוצעת יש וסת בכל 28 ימים למשך 42 שנים, מה שמצטבר לכדי 520 מחזורים בחיים. הנפח הממוצע של הדם הוסתי הוא בסך הכל 40 מ"ל, אך הנוזל עצמו מכיל גם רקמות מרירית הרחם והפרשות מהווגינה.

לנוזל הזה יש חשיבות תרבותית אדירה, הוא קשור מסורתית למעבר בין ילדות לבגרות, ומלבד זאת הוא משמש לסמן מתי אישה אינה בהריון. קיימות חברות בעולם שמבודדות נשים מהחברה בזמן וסת מתוך אמונה שהנוזל הזה יכול להיות מסוכן בריאותית, אך למען האמת הנוזל הזה לא מסוכן יותר מדם או כל נוזל גוף אחר.

4. ליחה

זה אולי נשמע לכם דוחה, אבל ליחה היא הסיבה שכולנו עדיין בחיים. בלוטות הריריות מפיקות את הנוזל החלקלק הזה שנמצא מסביב לסמפונות הריאות שלנו, העיניים, האוזניים, הקיבה והמעיים, ותפקידו להגן על מערכת הנשימה שלנו מהתייבשות ומפני זיהומים שנמצאים באוויר שאנחנו נושמים. 

אשה מצוננת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כשאתם מצוננים זכרו: בגלל הליחה שלנו אנחנו חיים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אדם ממוצע מייצר בערך ליטר של ליחה ביום. דפנות הריאות שלנו מכוסות בשערות מיקרוסקופיות שתפקידן להוציא את הליחה אל מחוץ לריאות. במחלת הסיסטיק פיברוזיס, הליחה נעשית צמיגית מדי, והפינוי שלה מהריאות נהיה קשה יותר, מה שגורם לבעיות רבות במערכת הנשימה.

5. מוגלה

אין ספק שמוגלה זה אחד הנוזלים המגעילים, אבל כמה שהוא מגעיל ככה הוא מהותי לתפקודו התקין של הגוף. בראש ובראשונה, אם יש לנו מוגלה זה אומר שמערכת החיסון שלנו עובדת, שזה כבר טוב. נוזל המוגלה מורכב מחיידקים, כדוריות דם לבנות ושברי תאים. הופעתו מעידה על מאבק שהתרחש בגוף נגד גורם מזהם. כאשר הזיהום נמצא קרוב לעור, הוא יופיע לרוב כפצעון, בעוד שזיהום עמוק ונרחב יותר בגוף יקרא מורסה.

עוד ב-mako בריאות:
>> השתלות פין בקרוב יהיו ניתוח שגרתי
>> חסין כמו בסין: כך תעברו את החורף הבא
>> מדע החליטה: מה ההבדל בין תה שחור לתה ירוק?

6. נוזל הזרע

נוזל הזרע, המשתחרר בעת השפיכה של הגבר, בדרך כלל מכיל זרע שיכול להפרות את ביצית האישה, אך גם פרוקטוז, סוג של סוכר שמזין את תאי הזרע וגם חומרים שעוזרים לאזן את החומציות שבנרתיק האישה. ואכן, במקרה של גברים שעברו ניתוח לחסימת צינורית הזרע, עדיין יש נוזל זרע, אך הוא לא מכיל תאי זרע.

לעומת נשים שנולדות עם מספר מוגבל של ביציות, גברים ממשיכים לייצר זרע לאורך כל חייהם. בכל שפיכה, הגבר מאבד כ-300 מיליון תאי זרע. מדוע יש כל כך הרבה תאי זרע אם מספיק רק אחד כדי להפרות את הביצית? ההנחה היא שריבוי הזרעים עוזר לתחרות, ועל ידי כך נבחר הזרע הטוב ביותר להפריה.

 7. ריר

בלוטות הרוק שלנו מייצרות ריר בפה ובסביבתו. המבוגר הממוצע מפריש בערך ליטר ריר ביום, כאשר רובו מופרש בזמן ארוחה. תפקידו לעזור לתהליך הלעיסה והבליעה של אוכל, אך הוא גם מגביר את הטעם של האוכל על ידי הפיכתו לנוזלי. בנוסף, הרוק מכיל אנזימים שמפרקים אוכל כבר בשלב הלעיסה, שתפקידם גם לפרק את האוכל שנותר בפה לאחר האכילה. מלבד זאת הוא גם שוטף את החיידקים שמצטברים על השיניים, ומעביר אותם לקיבה שם הם מתים בשל החומציות הגבוהה.

גבר בוכה (צילום: istockphoto)
הבכי משאיר את העין שלם לחה. איזה כיף | צילום: istockphoto

8. זיעה

זיעה מורכבת בעיקר ממים, אך היא מכילה גם מינרלים שנותנים לה את טעמה המלוח. יצור הזיעה משתנה מאוד מאדם לאדם, הוא יכול להיות בין עשירית ליטר ל-8 ליטר ביום, ובזמן פעילות גופנית מאומצת הגוף יכול לייצר 2 ליטר בשעה. בגוף יש כ-3 מיליון בלוטות זיעה, משני סוגים – כאלה שמצויות בכל הגוף, וכאלה שמצויות בבתי השחי.

התפקיד של הזיעה הוא לשמור על טמפרטורת גוף מתאימה, ולקרר את הגוף כשהוא מתחיל להתחמם יותר מדי. המוח מגרה את בלוטות הזיעה דרך העצבים לא רק חום הגוף אלא גם לפי מצבים רגשיים. בדרך כלל הזעה רגשית תהיה יותר בכפות הידיים ובבתי השחי.

9. דמעות

הן מופקות על ידי בלוטות הדמעות, והן מתפשטות על העין בעזרת מצמוצים. הן מתנקזות לחלל האף, ולכן הרבה פעמים כשבוכים מתגברת הנזלת. תפקידן של הדמעות הוא להשאיר את העין לחה, להסיר חומרים שיכולים לגרות את העין, כמו עשן, והן גם מעידות על מצב רגשי של עצב או אושר.

10. שתן

האדם הממוצע מפיק 1.5 ליטרים של שתן ביום. השתן מופק בכליות ונאגר בשלפוחית, והוא מכיל פסולת שצריכה להתפנות מהגוף, זה כולל פסולת מתהליך פירוק החלבונים בגוף שיכולה להיות רעילה אם היא מגיעה למחזור הדם. בנוסף לכך, תפקיד השתן הוא להסיר עודפי מים ומלח שמצטברים בגוף.

11. קיא

הנוזל הזה שונה משאר הנוזלים בשל כך שהוא לא מיוצר בגוף בדרך כלל, אלא רק במקרים מסוימים. אבל בכל זאת, כל אחד מאתנו הקיא לפחות פעם אחת, מה שהופך אותו לחשוב מספיק כדי ללמוד עליו.

בחלק מהמקרים קיא מטהר את הגוף מרעלנים, אך יש מקרים שבהם מדובר רק בחלקי אוכל. בכל המקרים, מדובר בנוזל חומצי מאוד, בשל חומצות העיכול שנמצאות בקיבה. לכן אנשים הסובלים מבולימיה יסבלו גם משחיקה של השיניים, משום שחומציות כזו פוגעת אנושות בשכבת האמייל של השן.

וזו רק רשימה מאוד חלקית של הנוזלים ששומרים על הגוף שלנו בתפקוד ראוי. במקום להיגעל מהם, כדאי שתתחילו להעריך אותם יותר.

(מקור)

>> כמה פסטה אתם אוכלים וכמה באמת מותר לכם לאכול?