"עצה ממני, תהיו בטוחים במיליון אחוז לפני שאתם עושים קעקוע", כך כתבה הזמרת אלה לי בסטורי שחשף כי היא עוברת טיפולים להסרת הקעקועים המעטרים את גופה. כנראה שלי יודעת על מה היא מדברת - מדובר בפרוצדורה שעשויה לקחת זמן והתמדה, ויש גם תופעות לוואי שתמיד כדאי להביא בחשבון. לכן, מובן שהדרך הטובה ביותר להימנע מהסרת קעקוע, היא פשוט לא לבצע אותו מראש. ובכל זאת, להתחרט על דברים שעשינו בחיים זה טבעי, וכמה טוב שהיום ישנן אופציות שמאפשרות לתקן את המצב.

אבל לפני שמדברים על הסרת קעקועים, כדאי להבין מה זה בכלל קעקוע - "מדובר בפיגמנט שמוחדר לעור דרך שכבתו השטחית, האפידרמיס ועד לשכבה האמצעית של העור – הדרמיס", מסבירה ד"ר ורד עטר שניר, רופאת עור של הכללית במחוז שרון שומרון, "יש קעקועים, לדוגמת איפור קבוע, שמוחדרים רק לשכבה השטחית של העור ולכן גם דוהים עם הזמן".

מה חשוב להביא בחשבון לפני שמסירים קעקוע ואילו שיטות קיימות?

באופן כללי, ישנם מספר פרמטרים הנשקלים - עומק הקעקוע, גודלו, הצבע שלו ומיקומו על הגוף. במהלך השנים התפתחו טכנולוגיות שונות, אך עדיין קיימות בשוק גם השיטות הישנות, אחת מהן היא ניתוח. "מדובר בהליך כירורגי שמתבצע עם הרדמה מקומית ובמהלכו מסירים את הקעקוע מהעור. ככל שהקעקוע קטן יותר, כך הניתוח פשוט יותר. התהליך הוא חד פעמי ולאחר מכן תופרים ומחברים את קצוות העור שנותר" מסבירה הד"ר, ומוסיפה כי "מדובר בשיטה שמתאימה יותר לקעקועים קטנים, במקומות מוצנעים, כיוון שנשארת צלקת לאחר הניתוח, כמו בכל הליך כירורגי אחר. חשוב גם לדעת שאם מדובר בקעקוע גדול יותר, לא תמיד יהיה ניתן להוציא אותו בשלמותו באמצעות השיטה הזו כיוון שצריך שיישאר מספיק עור לכיסוי האזור בו היה הקעקוע לפני". 

שיטה אחרת היא שיוף העור: "הפרוצדורה נעשית באמצעות מקדחה שמצוידת בנייר ליטוש שעוברים איתה על הקעקוע וכך מסירים שכבות של העור". בניגוד לניתוח, שהוא טיפול חד פעמי, בשיטה של שיוף  הטיפולים יכולים לקחת זמן והתוצאה האסתטית לא תמיד מספקת כי העור יכול להישאר מצולק. "השיטה הזו פחות נפוצה היום אבל היא יכולה להתאים לקעקועים שטחיים יותר".

השיטה השכיחה ביותר היום להסרת קעקועים, לדברי ד"ר עטר שניר, היא לייזר. מדובר בטיפול לא זול שיכול לעלות לכם גם לאלפי שקלים אבל זהו טיפול שמספק לרוב תוצאה מוצלחת. "קרן הלייזר חודרת לעור, ומפרקת את הפיגמנט" מתארת ד"ר עטר שניר. "עם השנים התפתחה הטכנולוגיה. בהתחלה הלייזר היה מסוג Q switch, לייזרים עם אורכי גל שמגיעים בעיקר לפיגמנט הכהה, לקעקועים עם הצבע השחור, היום הלייזר הוא מסוג picoway, והוא עם אורכי גל שונים שיכולים להסיר קעקועים בצבעים נוספים. הלייזר מפרק את הקעקוע לחלקיקים זעירים על ידי פולסים קצרים ומהירים בעוצמה גבוהה".

גמר רוקדים עם כוכבים 2023 (צילום: אורטל דהן זיו)
"תהיו בטוחים במיליון אחוז לפני שאתם עושים קעקוע" | צילום: אורטל דהן זיו

טיפול הלייזר נעשה בהרדמה מקומית ובמהלכו חשים צריבה לא נעימה. ד"ר עטר שניר מדגישה כי כמו בכל טיפול לייזר אחר, יכולות להיות גם תופעות לוואי לאחר מכן כמו נפיחות, שלפוחיות, גלד, ואודם. "לאחר הטיפול חשוב להקפיד שלא להיחשף לשמש כדי להימנע מכוויות או זיהומים, כיוון שהאזור רגיש". טיפולי הלייזר נעשים במרווחים של בערך 8-6 שבועות, על מנת לאפשר לעור להחלים מהטיפול, כך שזה לוקח זמן להגיע לתוצאות וזה תלוי גם בקעקוע. "לא כל צבע נוכל להסיר באותה היעילות. קעקועים בצבעים בהירים יותר יצריכו יותר טיפולים. צריך גם לזכור שכמו בטיפולי לייזר אחרים שאנחנו מכירים גם מתחום הסרת השיער, אין הבטחה לתוצאה של 100%".

כך או כך, אחד הדברים החשובים ביותר לזכור לפני שניגשים לתהליך, הוא להגיע לרופא עור מוסמך, לקבל ייעוץ והתאמה של הטיפול למצב. "בכל טיפול יכולים להיות סיבוכים, צריך לוודא שמי שעושה לנו את הטיפול עבר הכשרה, ושמכשיר הלייזר עומד בתקן. הסרת קעקועים בלייזר מצריכה מיומנות גבוהה ויכולת של המטפל להתאים את הטיפול לצבע העור שלנו ולקעקוע", מבהירה הד"ר לסיום.