מגפת הקורונה הכניסה את כולנו בחודשים האחרונים לשגרה חדשה. נאלצנו להתרגל ללא מעט חוקים חדשים, ביניהם שמירה על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם ועטיית מסכה באזורים ציבוריים. אין ספק שלא היה קל להתרגל למסכה (במיוחד בקיץ) ורבים מאיתנו עדיין מתקשים להסתדר איתה, במיוחד אלו שנאלצים לעטות אותה במשך 8 שעות של משמרת בעבודה. ישנם אנשים שגם סבלו מתופעות לוואי שונות בשל השימוש במסכה, ביניהן אקנה וריח חריף מהפה.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כבר באוגוסט רופאי שיניים בארה"ב דיווחו על תופעת לוואי שהם הבחינו בה בקרב מטופליהם – "פה מסכה". תופעה זו מאופיינת בהתפתחות של ריח רע מהפה שהוא חזק ועוצמתי יותר מהרגיל. רופאי שיניים טוענים כי לתופעה זו יכולים להיות גורמים שונים, ביניהם היגיינת פה לקויה שגורמת לריח חריף יותר בשל המסכה שאוטמת את הפה. אחרים סבורים כי הקושי לנשום עם המסכה מוביל אנשים לנשום מהפה – פעולה זו גורמת ליובש בפה וזה יכול להוביל לריקבון שיניים או מחלות חניכיים ולפיכך גם לריח לא נעים מהפה.

כדי למנוע את זה כדאי לשתות הרבה מים, להקפיד על צחצוח שיניים יסודי (שתי דקות לפחות!) ושימוש בחוט דנטלי. אבל יש עוד כמה שיטות שיכולות לעזור לכם.

לנקות את הלשון

"ניקוי לשון יכול למנוע ריח רע על ידי הסרת חיידקים שגורמים לריח המצויים על גבי הלשון", מסביר ד"ר סקוט יאנג, רופא שיניים. "הסרת החיידקים מהלשון בעזרת מנקה לשון יכולה לעזור לסלק תרכובות גופרית בפה ובכך להפחית את הריח הרע במסכה". ד"ר יאנג ממליץ להשתמש במנקה לשון מדי יום, בסוף כל צחצוח. "יש להשתמש בו בעדינות מפנים הלשון החוצה, לנקות ואז לחזור על הפעולה. אין ללחוץ חזק מדי ברמה שגורמת לכאבים או לדימום בלשון".

אישה מנקה לשון (צילום: Andrey_Popov, Shutterstock)
תשיגו לעצמכם מנקה לשון | צילום: Andrey_Popov, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> מיכל צפיר חושפת: זה התפריט היומי שלי
>> התסמינים שמעידים שצרכתם יותר מדי ויטמין D
>> בן 20 סבל מהקאות – וזה מה שהתגלה באולטרסאונד

להיעזר בשמן אתרי

אם אתם רוצים לתת למסכה קצת אקסטרה ריח טוב, אתם יכולים לשים מעט שמן אתרי על המסכה. שמנים אתריים לא רק מספקים ריח נעים, הם גם יכולים להרגיע אתכם ואף לשפר את מצב הרוח.

ועוד כמה שיטות יעילות

שימוש במי פה יכול לעזור לרענן את ריח הפה שלכם בסוף כל צחצוח שיניים. יש מחקרים שאף טענו כי שטיפה במי פה יכולה גם להפחית את הסיכון להידבק בקורונה, אם כי נדרשים מחקרים נוספים כדי לאשר זאת. אם אתם פחות בעניין של מי פה, ניתן במקום זאת לשטוף בסודה לשתייה (פעם ביום), שמפחיתה את החומציות בפה. ודרך נוספת היא כמובן ללעוס מסטיק ללא סוכר. לעיסת מסטיק מגבירה את ייצור הרוק בפה, שתורם לסביבה טובה יותר לחיידקים הידידותיים בחלל הפה. 

ואם השיטות הללו לא עזרו לכם, מומלץ להיוועץ ברופא שיניים שיוכל לאתר את מקור הריח, שעשוי להיות בשל בעיה בריאותית שדורשת טיפול.