מה הסוד לאריכות ימים? ובכן, הסוד הוא שאין סוד. ישנו מכלול של גורמים שיכולים להשפיע על תוחלת החיים שלכם, גנטיים וסביבתיים. על הגנטיים אנחנו לא יכולים להשפיע - אבל על הסביבתיים בהחלט כן. אנחנו יודעים שהקפדה על אורח חיים בריא, שכולל פעילות גופנית ותזונה נכונה יכול לתרום המון - אבל מתברר שיש עוד לא מעט דברים שאתם יכולים לעשות עבור עצמכם כדי להגיע לגיל מופלג (ובמצב בריאותי טוב!). הנה 10 דברים שככל הנראה לא ידעתם שיכולים לתרום לתוחלת חיים ארוכה: 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

1. לישון – אבל לא יותר מדי

חוקרים מאוניברסיטת נפולי מצאו שגם יותר מדי שעות שינה וגם מעט מדי, כלומר פחות מ-6 ויותר מ-8 שעות שינה בממוצע, קשורות לאחוז גבוה יותר ב-30 אחוז למוות מוקדם. אז הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות עבור עצמכם בכל הנוגע לשעות שינה – זה פשוט לישון בין 7 ל-8 שעות בלילה. נכון, אנחנו יודעים שזה לא כזה פשוט, אבל המאמצים שלכם ישתלמו.

אישה ישנה (צילום: bruce mars on unsplash)
7-8 שעות שינה בלילה | צילום: bruce mars on unsplash

2. לחייך יותר

אנחנו לא מדברים על חיוכים מאולצים כשבפנים אתם מרגישים רע, כי זה בהחלט פחות מומלץ. אנחנו גם לא מעודדים גברים להגיד באופן רנדומלי לנשים "לחייך", כי זה לא משהו שאנשים יכולים או צריכים לעשות לפי פקודה. אבל זה בהחלט לא יזיק לזכור שחיוך יכול לגמרי להאריך לכם את החיים. ממחקר שנעשה על תמונות של שחקני בייסבול, נמצא כי אלו שלא חייכו בתמונות חיו ממוצע של 72.9 שנים – ואילו שחקני הבייסבול שחייכו מאוזן לאוזן כמעט עד גיל 80. החוקרים הסיקו כי ישנו קשר בין חיוכים לאריכות ימים.

אישה מאושרת (צילום:  Ann Haritonenko, shutterstock)
למצוא סיבות טובות לחייך | צילום: Ann Haritonenko, shutterstock

3. לאכול פחות בשר

לפי מחקר שפורסם בכתב העת המדעי American Journal of Nutrition, צריכת בשר בתדירות נמוכה מפעם בשבוע – יכולה להאריך את תוחלת החיים ב-3.6 שנים. מחקר אחר שנעשה במשך 22 שנה בפינלנד מצא כי אחוזי התמותה היו גבוהים יותר בקרב אנשים שצרכו יותר חלבון מן החי.

אז אם קשה לכם בלי חלבון מן החי, העדיפו עוף והודו והשתדלו להתרחק מבשר אדום, במיוחד בשר מעובד כמו נקניקיות והמבורגרים (שנמצא כי הם מגבירים סיכון למחלות לב ולסרטן). לצד זה, כדאי גם לבחון את כל האפשרויות המגוונות הקיימות לחלבון מן הצומח.

אישה אוכלת בשר  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
לא להגזים עם הבשר | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

4. ללמוד משהו חדש

זה לא סוד שככל שאנחנו מתבגרים, המוח שלנו מתקשה יותר ללמוד דברים חדשים. אבל זה לא אומר שהוא לא מסוגל לכך בגלל וזה לא אומר שזה לא ישתלם לכם בטווח הרחוק. חוקרים מאוניברסיטת אדינבורו מצאו לימודים, יחד עם משקל בריא – תורמים לתוחלת חיים גבוהה יותר. אז גם אם מדובר בסריגה, קורס בישול או קורס ריקודים סלוניים – זכרו שכל דבר חדש שאתם לומדים תורם לבריאות שלכם. מחקרים אחרים גם הראו כי פעילות מוחית כמו למידה, קריאת ספרים, נגינה ואף פתרון תשחצים יכולים לעזור לשמור על מוח צעיר ולמנוע דמנציה ואלצהיימר.

עוד ב-mako בריאות:

>> מתברר שכל הזמן הזה ניגבתם לא נכון את הישבן
>
> חשוב לדעת: הסימן שמופיע חודש לפני התקף לב
>
> חוקרים: זו התזונה שמפחיתה סיכון למוות מוקדם

5. לגור בעיר גדולה (או ליד)

נהוג לחשוב שאנשים שגרים מחוץ לערים הגדולות, באזורים שקטים וירוקים יותר, דווקא נהנים מתוחלת חיים ארוכה יותר. אז אולי הם נהנים מאיכות חיים (ואוויר!) גבוהה יותר, אך למעשה נראה כי דווקא אנשים שגרים בערים הגדולות מגיעים לגילים מופלגים יותר. הסיבה לכך די הגיונית, כשחושבים על זה: לתושבי ערים גדולות גישה טובה ומהירה יותר לשירותים רפואיים. ובהקשר לסעיף הקודם, יש להם גם גישה טובה יותר לפעילויות שונות שמשאירות אותם פעילים ובריאים.

תל אביב (צילום: shutterstock, Nadezda Barkova)
לגור בעיר גדולה משתלם יותר ממה שאתם חושבים | צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

6. לדעת את המטרה שלכם בחיים

ידעתם שתחושת מטרה יכולה להוסיף לכם שנים בחיים? מחקר מאוניברסיטת קרלטון בקנדה מצא כי תחושת מטרה יכולה להאריך את החיים, כיוון שהיא נקשרת לתחושות ורגשות חיוביים. נכון שתחושת מטרה נשמעת כמו משהו בומבסטי, לכן הסוד הוא להסתכל על זה אחרת. במקום לחשוב "מי אני ומה המטרה שלי בחיים האלה?", שאלו את עצמכם שאלה פשוטה: "מה אני יכול לעשות היום כדי שאוכל להרגיש שהעשרתי את חיי, ו/או את חייהם של אחרים סביבי?". זאת נקודת התחלה מעולה שתעזור לכם להגיע בסופו של דבר לתחושת מטרה.

7. לצחצח שיניים (ולא לשכוח גם חוט דנטלי)

אנשים נוטים לחשוב שצחצוח שיניים מונע רק ריח רע מהפה וחורים בשן. אבל חלל הפה יכול למעשה להשפיע על מערכות שונות בגוף שלנו – ואם לא נשמור עליו, איברים אחרים בגוף שלנו יכולים להיפגע. כשאתם לא מקפידים על צחצוח שיניים אתם למעשה חושפים את החניכיים שלכם לדלקות וזיהומים שיכולים להשפיע, באופן עקיף או ישיר – על אזורים אחרים בגוף שלכם. חוקרים עקבו אחר יותר מ-5,400 אנשים במשך 18 שנה ומצאו כי אלה שלא צחצחו שיניים מדי יום היו בסיכון גבוה יותר ב-22-65 אחוזים לדמנציה, לעומת אנשים שצחצחו שיניים שלוש פעמים ביום. מומלץ לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום – למשך שתי דקות לפחות.

מצחצחת שיניים עם Oral-B Genius (צילום: יח"צ Oral-B)
לא רק למניעת חורים ודלקות חניכיים | צילום: יח"צ Oral-B

8. לאהוב את עצמכם

חושבים שזו קלישאה? אז תתפלאו כמה אנשים לא באמת אוהבים את עצמם. לפי חוקרים, חמלה עצמית חשובה במיוחד לבריאות הנפשית שלכם. היא קשורה למצבי רוח טובים יותר, לשיפור הדימוי העצמי וגם לבריאות, אופטימיות, תבונה, יוזמה ועוד. התרומה הרבה של אהבה וחמלה עצמית לבריאות הנפש מסייעת לשמירה גם על הבריאות הכללית שלכם. כי לא סתם אומרים נפש בריאה בגוף בריא.

9. להתנדב

התנדבות ומתן עזרה לאחרים – תורמים גם לכם. כשאתם עושים משהו עבור אנשים אחרים (ללא תמורה) – אתם מרגישים טוב יותר עם עצמכם וזה משפר את הבריאות הנפשית שלכם לטווח הרחוק, מה שמשפר את עמידות הגוף שלכם מפני מחלות, כך לפי מחקר שפורסם בכתב העת BMC Public Health. מצאו מטרה שחשובה לכם, פנו כמה שעות בשבוע והשקיעו בהתנדבות. עמותות רבות זקוקות לעזרה, לא תהיה לכם בעיה למצוא אחת.

10. לצחוק יותר

מחקר שנעשה במשך 15 שנה בנורבגיה וניסה לשער את הקשר שבין חוש הומור לשיעורי תמותה, מצא כי בקרב 53,500 גברים ונשים, נשים בעלות חוש הומור בריא חיו יותר שנים, למרות מחלות שכללו מחלות לב וכלי דם. בקרב גברים בעלי חוש הומור טוב, נמצא כי צחוק מגן עליהם מפני זיהומים.