זה לא סוד שהידיים שלנו, שנוגעות בעולם, מכוסות בחיידקים מכל מיני סוגים. אבל כשאנחנו נוגעים בעצמנו, ולא בצורה שאתם חושבים, אנחנו לפעמים יכולים להעביר חיידקים וזיהומים מהידיים למקומות אחרים בגוף, ולפעמים אפילו לאגור עוד חיידקים בידיים. הנה כמה הרגלי הגיינה אישית שכדאי לאמץ.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

לא לגעת בפנים

לא נדיר לראות אנשים שמשעינים את הרעש על הידיים בעבודה או בבתי קפה, אבל אלא אם כן שטפתם אותן לפני או השתמשתם בג'ל אלכוהול או קרם לחות, זה לא מומלץ. המיקרוביולוג מתיו לי טוען שכפות הידיים שלנו מכילות שומנים שיכולים לסתום את הנקבוביות ולהחמיר פצעונים בפנים, והחיידקים שבאצבעות יכולים רק להחמיר את האפקטים הללו.

אישה נוגעת בפנים (צילום: shutterstock)
יכול לסתום את הנקבוביות | צילום: shutterstock

לא לגעת בפה

פה ממוצע של אדם מכיל בין 34 ל-72 סוגי בקטריות. רובן לא מזיקות וחלקן אפילו מועילות להיגיינת הפה, אבל הוספה של חיידקים חיצוניים (כמו למשל מידיות של דלתות, ברזים או כפתורי מיקרו) לאיזון הזה היא מתכון למחלה. הימנעו ממגע בפה, בייחוד כשאתם חולים, כדי לא להדביק אחרים.

לא לגעת בעיניים

העיניים הן אזור סופר רגיש בגוף: מגע בהן יכול לא רק להעביר חיידקים אלא גם להחדיר חלקיקים זעירים של לכלוך שעלולים לגרות ולשרוט את הקרנית. אם אתם פשוט חייבים לגעת בעיניים, שטפו אותן קודם ביסודיות. כמו כן, הילחמו בדחף לשפשף אותן, שכן זה עלול להחמיר את הקמטים והעיגולים השחורים מסביב לעיניים, ואם ממש מגרד או צורב לכם, השתמשו בטיפות עיניים.

אישה משפשפת עיניים  (צילום: shutterstock)
אזור רגיש מאוד | צילום: shutterstock

לא לגעת בטבור

ריצ'רדסון טוען שהטבור מכיל ריכוז גבוה במיוחד של בקטריות שבדרך כלל אינן נגישות לנו, גם בזמן המקלחת, מה שאומר שהוא נשאר מזוהם. הצורה שלו מקלה הצטברות של לכלוך וזוהמה, שאף מסריחה במקרים מסוימים, ועל כן ממש לא כדאי לגעת בו ולהעביר חיידקים למקומות אחרים.

לא לגעת באוזניים

החלקים הפנימיים באוזניים עדינים ונוטים להינזק בקלות, מה שאומר שממש לא כדאי לדחוף לשם אצבעות ולהסיר שאריות שעווה. "העור שמצטבר בתעלת האוזן דק מאוד וחשוף לקרעים מיקרוסקופיים, אומר לי, ואם יש לכם בעיות שם עדיף לפנות לרופא אף אוזן גרון.

אישה נוגעת באוזן (צילום:  Agnieszka Marcinska, shutterstock)
החלקים הפנימיים נוטים להינזק | צילום: Agnieszka Marcinska, shutterstock

לא לגעת באף

בתעלות האף שורצים חיידקים באופן קבוע, ולכן אם תוחבים לשם אצבעות רק מגבירים את כמות החיידקים שעל הידיים, מה שעלול לגרום לדלקות. כמו כן, הפצת חיידקים שכזו בעייתית במיוחד בחורף ובעונות השפעת.

מחטט באף (צילום:  Lolostock, shutterstock)
גם ככה יש שם חיידקים בקביעות | צילום: Lolostock, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> להתרחק: זה המאכל שעושה לכם שחורים בפנים
>> חושבים תמיד על הגרוע מכל? אולי זאת הסיבה 
>> הפריחה המוזרה שהתגלתה כמחלה קטלנית 

לא לגעת בישבן

יש סיבה שמומלץ לשטוף ידיים לאחר שימוש בשירותים: אפילו מגע מקרי באזור האנאלי הוא דרך להפיץ חיידקים, כמו למשל חיידק האי קולי המסוכן. המיקרוביולוג גלנר ריצ'רדסון טוען כי מיקרואורגניזמים ידידותיים ששוכנים בדרך כלל בקיבה ובמעיים, עלולים למצוא את עצמם גם בפי הטבעת, ואם נוגעים בהם אפשר בטעות להעביר אותם למקומות כמו העיניים או הפה, שם הם כבר הרבה פחות ידידותיים.

לא לגעת בציפורניים

מתחת לשכבות הציפורניים מצטברים לא מעט לכלוכים וחיידקים, אפילו אם שוטפים את הידיים בצורה מושלמת, וזו אחת הסיבות שרופאים ואחיות מקפידים לעטות כפפות. אנשים מחטטים באזורים האלה באופן לא מודע ומשחררים את הזיהומים הללו לאצבעות ולמקומות אחרים. זו הסיבה שכסיסת ציפורניים היא הרגל היגייני מגונה לא רק עבורכם אלא גם עבור הסובבים אתכם.

>> והנה 10 הרגלי היגיינה שאתם חייבים להיגמל מהם