שינה היא אחד הדברים החשובים לבריאות. בראיון למגזין "הארפר'ס בזאר" סיפרה לאחרונה ביונסה כי היא סובלת מנדודי שינה ביותר ממחצית מחייה הבוגרים. נדודי שינה מוגדרים כמצב בו קשה להירדם או להישאר ישנים. לפי ד"ר ראול ינדיאל, מנתח מוח ומדען מוח – יש כמה תפיסות שגויות מאוד נפוצות שיש לנו על שינה. מההשפעה של מלטונין על הרגלי שינה ועד למה שקורה במוח כשאנחנו סובלים מאינסומניה – הנה כמה דברים שככל הנראה לא ידעתם על שינה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

"כולם חושבים שמלקולה בשם מלטונין אחראית לדפוסי השינה שלכם, אבל זה לא נכון", הוא מסביר לקוסמופוליטן. "כמנתח, יצא לי להסיר לאנשים את האזור במוח שמייצר מלטונין ואנשים עדיין ישנו היטב. שינה איכותית מבוססת על שעון ביולוגי: צמחים, בעלי חיים, כולם מותאמים לשעון הזה – אנחנו חיים בכוכב לכת שיש לו יום ולילה והגוף שלנו צריך להיות בהתאם לכך". לטענתו, קשיים בשינה עולים כאשר אנשים לא חיים בהתאם לשעון הביולוגי שלהם.

גבר במיטה (צילום: AMJonik.pl, Shutterstock)
קשיים בשינה עולים כשאנחנו לא מתואמים לשעון הביולוגי שלנו | צילום: AMJonik.pl, Shutterstock

זה כמו להיות תחת השפעת קוקאין

השעון הביולוגי מושפע מאור וחושך. "שחרור הכימיקלים הללו (המשפיעים על ערות ושינה) נמצא מאחורי העיניים שלנו, מעל אזור שנקרא ההיפותלמוס, אזור שונה מבלוטת האצטרובל ומלטונין. זה לא רק המוח שהולך לישון, אלא גם הגנטיקה של הגוף שלכם משתנה כשאתם נרדמים", מוסיף ד"ר ינדיאל. מלבד הרגלים שקשורים לטכנולוגיה, גם סטרס, דאגות וחרדה מפריעים לשינה.

"מצבים אלו משחררים חומרים כימיים בגוף שמשתווים לקפה או קוקאין". למעשה, כשסובלים מאינסומניה (או הפרעת שינה אחרת), זה מרגיש כאילו שתיתם קפה בשעה מאוחרת של היום. אז גם אם החדר חשוך ושקט לגמרי ואתם רוצים לישון – אם החומרים הכימיים הלא נכונים משתחררים בגוף שלכם, תתקשו להירדם. וזה למעשה מה שקורה אצלנו במוח ובגוף בזמן שאנחנו מתקשים להירדם.

עוד ב-mako בריאות:
>> הסיבה שממש משתלם לאכול שאריות פסטה מחוממות
>
> אוי לא: לא תאמינו מה נמצא בכל תיון
>
> חשבה שזו רק שערה הפוכה בעור וגילתה משהו נורא

מה שהמדע אומר על שינה טובה

אז איך המדע יכול לעזור לנו לישון טוב יותר? יש כמה טיפים שיעזרו לכם להירדם טוב יותר. ראשית, ד"ר ינדיאל ממליץ לארגן הכל מראש. אם אתם רוצים למשל לקרוא ספר לפני השינה, השתמשו במנורת לילה לא חזקה מדי שתוכלו גם לכבות בקלות ולא תצטרכו לקום מהמיטה בשביל זה. בנוסף לכך, מומלץ לנסות ללכת לישון כל לילה באותה שעה – זה יעזור לשעון הביולוגי שלכם לעבוד טוב יותר.

לחובבי הקפה שביניכם, מומלץ לא לשתות קפה אחרי שעות הצהריים המוקדמות, שכן הקפאין יכול להישאר במערכת שלכם עד שמונה שעות לאחר ששתיתם. ואם אתם מנסים להירדם כבר יותר משעה ללא הצלחה – ההמלצה היא לקום ולעשות משהו במשך חצי שעה, עדיף פעולה שלא דורשת הרבה אנרגיות, כמו לסדר את החדר או קיפול כביסה. ואז נסו לחזור לישון.