האביב היא עונה של פריחה והתחדשות, אבל הרגישים מבינינו דווקא סובלים מפריחה מסוג אחר. העונה מביאה עימה את פריחתם של צמחים רבים, שבתורם גורמים לגירוי אלרגני של העור והרקמות הריריות שלנו, כמו העיניים והאף. "האביב בישראל מתאפיין בפריחה עשירה של 2,500 עצים, צמחי בר, דשאים ופרחים," אומרת פרופ' ננסי אגמון-לוין, יו"ר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, "מצד אחד, זה מהווה סיבה מצוינת לצאת לטיולים ברחבי הארץ. אולם, כמיליון ישראלים חווים בתקופה זו מחלה שמתבטאת בנזלת, עיטושים, גרד בעיניים ואפילו פריחה בעור. או במילה אחת - אלרגיה."  

חשוב לציין כי רגישויות הן מאוד ספציפיות לאנשים, ויש כאלה שרגישים וכאלה שלא. ד"ר יצחק קונפינו, רופא עור ועור ילדים בשירותי בריאות מכבי, ומנהל שירות רפואת עור וילדים בבי"ח וולפסון מסביר כי בתחום העור, דווקא חילופי העונות הן שמשפיעות על העור של מרבית האוכלוסייה. "מה שגורף ומשפיע על רוב האוכלוסייה בעונות מסוימות זה לפעמים אלרגיה ולפעמים שינוי במזג האוויר," הוא מסביר, "מה שקרה בחורף הזה הוא שהקור והיובש נמשכו הרבה זמן מהרגיל, וזה התבטא אצל הרבה אנשים בעלי עור רגיש."

מה שקורה בעיקר בחורף, אך גם בזמן חילופי עונות בהן יש יותר יובש, הוא הופעה של דלקת אטופית של העור או בשמה העממי "אסטמה של העור". "המצב הזה מתבטא בתחושת אי נעימות בעור, גרד ויובש." מוסיף ד"ר קונפינו. "בעיקר בתקופות מעבר שיש ימים קרים, וימים חמים לסירוגין. אנשים עם אסטמה של העור ואלרגיות מתעוררים בתקופות כאלה."

בחורה מתעטשת על רקע פריחה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כמיליון ישראלים חווים אלרגיה בתקופה זו | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
>>לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

פריחות עלולות ליצור פיגמנטציה

מה שנפוץ במיוחד בימי האביב הוא תגובות אלרגיות כתוצאה מאבקנים שמועברים באוויר. יש בסך הכל פריחה בעור משלושה זנים - עצים, דשאים ושיחי בר." אומר פרופ' יצחק כץ, מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה באסף הרופא ויועץ לאלרגיה במכבי שירותי בריאות. "ישנם שלושה סוגי עצים שהם אלרגניים במיוחד, יש את הברוש שצומח בסביבות פורים, עץ הזית שפורח בסביבות פסח, ועץ הפקאן שהוא אלרגני במיוחד, אשר מתחיל לפרוח בתקופת חג השבועות."

ומהן התגובות האלרגיוניות במקרה הזה? "זה אומר עיניים אדומות, גירוי באף, נזלת אלרגית, עייפות גדולה - אנשים לא ישנים טוב, והתעטשויות." מסביר פרופ' כץ, "יש גם אסטמה בעונה הזאת בעיקר בקרב אנשים שהסימפונות שלהם רגישות, הם יחוו התקפי אסטמה של ממש."

"אנשים שאלרגיים לצמחים מסוימים יגיבו בצורה הרבה יותר חזקה מאחרים לפריחה של צמחים" מוסיף ד"ר קונפינו, "במיוחד עכשיו, משום שזו עונה של טיולים. גם אנשים שלא אלרגיים או רגישים במיוחד יכולים לתפוס כל מיני פריחות ותפרחות ממגע עם עלים או צמחים. זה לא חייב להיות דווקא מישהו שהוא אלרגי, יש גם חומרים שמגרים את העור מבלי קר לאלרגיה, אלו נקראים חומרים איריטנטים. למשל, אם מישהו עובר תחת עץ תאנה, ונוגע בחלב של העץ - הדבר יכול לגרום לצריבה בעור או כוויה קטנה." הוא מוסיף, "ברפואה אלטרנטיבית אפילו משתמשים בחומרים האלה כחומצה להסרת יבלות."

>> המדריך: כך תפענחו את בדיקת ספירת הדם שלכם

מתי נדע שמדובר באלרגיה?

"ההבדל מדלקת ממגע בחומרים איריטנטים לבין אלרגיה מתבטאת בחומרת התגובה של העור" אומר ד"ר קונפינו, "במקרה של מדע בחומר איריטנטי, חומרת התגובה תלויה בכמות החומר אליו נחשפנו, והיא מתרחשת מיידית עם המגע. לעומת זאת, תגובה אלרגית אינה מתרחשת ישירות לאחר המגע, והיא יכולה אפילו להופיע רק אחרי יומיים. בנוסף, כאשר אנו נוגעים בחומר שעושה גירוי איריטנטי "כמו כוויה"- הגבול של הפריחה הוא גבול המגע בחומר. להבדיל, באלרגיה התגובה העורית יכולה להתרחב מעבר לגבול המגע." הוא מוסיף.

פריחה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"הגבול של הפריחה הוא גבול המגע בחומר" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מהן הסכנות?

לרוב, פריחות בעור אינן מהוות סכנה של ממש לבריאותנו. "הסיבוכים הם מקומיים של גירוי צריבה ואי נוחות," אומר ד"ר קונפינו, "אך ישנם סיבוכים בהם נגרם נזק לעור. למשל, יכולה להיגרם פיגמנטציה באזור שהיה נגוע בפריחה, ובמקרים נדירים גם יכולות להיווצרות צלקות."

"הנטייה לפיגמנטציה לאחר פריחות היא אישית," הוא מוסיף, "בדרך כלל אנשים יותר שחומים נוטים ליותר סיבוכים של פיגמנטציה מאשר אנשים בהירים. זאת, כנראה בשל ייצור יתר של מלנין כתוצאה מהחלמה מתהליך דלקתי. לכן, הרבה פעמים לאחר דלקת הוראת הרופאים היא להקפיד שלא לשזף את האזורים האלה כדי שלא יתכהו."

_OBJ

מה הטיפול הכי טוב?

"אם מישהו יודע למה הוא אלרגי, הטיפול הכי טוב הוא למנוע את החשיפה לדבר הזה." אומר ד"ר קונפינו, "אבל בדבר אלרגיות עונתיות, כמעט בלתי אפשרי להימנע מהן משום שהאבקנים נישאים באוויר." לדבריו, מומלץ לטייל עם בגדים ארוכים כדי למנוע שריטות ומגע עם חומרים שעלולים לגרות את העור. "היתרון הנוסף הוא שגם תוכלו בתורה הזאת להגן על העור מחשיפה יתרה לשמש."

מלבד מניעה, יש גם מגוון של תרופות שניתנות נגד אלרגיות ונגד פריחות בעור. "ניתן להשתמש בטיפות עיניים, אף, ומשחות מרגיעות כמו אלורה ומשחות נגד כוויות," אומר ד"ר קונפינו, "למקרים קשים יותר ניתן להשתמש בכדורים נגד אלרגיה או משחות למריחה על העור המכילות סטרואידים לשימוש מוגבל." 

>> קסם הטבע: הטבותיו הבריאותיות של שמן הקוקוס