אורח החיים המודרני מאלץ רבים מאתנו למצוא דרכים מקוריות להיפרד לשלום מהקילוגרמים המיותרים. בפוסט שפרסמה אתמול בקבוצת "מאמצחיק" בפייסבוק, כתבה שוש תם, 36, תושבת השומרון, על דרך ייחודית ביותר לשריפת קלוריות. "היום גיליתי תגלית מרעישה. מתכון של איך לאבד 650 קלוריות בעשר דקות. מסתבר שבכל תרומת דם, אנחנו תורמות גם את הקלוריות".

בראיון ל-mako בריאות היא מספרת: "אתמול הייתה לנו ביישוב תרומת דם, אז חשבתי שלקראת ראש השנה אעשה משהו טוב, והצעתי לשתי חברות לנסוע לתרום. תוך כדי הבדיקה הפארמדיק שביצע אותה סיפר לנו שהפעולה שורפת 650 קלוריות, ואני וחברות שלי נדהמנו לגלות את זה וצחקנו המון. שאלנו אותו אם אפשר לבוא שוב בעוד שבוע, אבל אבל הוא ענה שאפשר לתרום רק בכל 3 חודשים".

האם אכן תרומת דם שורפת קלוריות?

עד כמה שמדובר בסיפור משעשע, מה שאותנו באמת עניין זה אם אכן מדובר בפעולה ששורפת קלוריות באופן יעיל כמתואר. זכי הלר, דובר מד"א, אומר ש"בכל תרומת דם אכן מורידים חצי ליטר מהגוף, אך אי אפשר לומר כמה קלוריות זה שורף בדיוק, כי זה לא נבדק מדעית".

תרומת דם (צילום: פרטי)
תרומת דם | צילום: פרטי

"כן, תרומת דם יכולה להוביל לשריפת קלוריות", קובעת בנחרצות הדיאטנית אולגה רז, פרופסור למדעי התזונה אוניברסיטת אריאל, דיאטנית קלינית. עם זאת, היא מציינת שאין לראות בפעולה מעין זאת אסטרטגיית ירידה במשקל. "כאשר תורמים דם, הגוף מוציא קצת אנרגיה כדי להחליף את נפח הדם שנתרם. תהליך זה מחייב עלייה מסוימת בחילוף החומרים, מה שאכן שורף קלוריות. מספר הקלוריות הנשרפות במהלך תרומת דם משתנה מאדם לאדם ויכול להיות תלוי בגורמים כמו: משקל, הבריאות הכללית וכמות הדם שנתרמת. בממוצע, תרומת דם של חצי ליטר עשויה 'לשרוף' כ-650 קלוריות, מה שמאפשר לגוף להחליף את רכיבי הדם שאבד, לייצר חלבונים חדשים, תאי דם האדומים ומרכיבים אחרים. תהליך ה'תיקון' נמשך מספר שבועות".

אבל כאמור, פרופ' רז לא מציעה להתייחס לשיטה כאל דיאטה מוצלחת במיוחד. "אומנם מדובר בהוצאת קלוריות אמיתית, אבל היא לא מספיק משמעותית כדי שתהיה לה השפעה על המשקל או כדי לשמש כשיטת הרזיה. הגוף למעשה מנסה להשלים את מה שהוא איבד בתהליך תרומת הדם. כדי לרדת או לנהל את המשקל באופן תקין, יש להתמקד בתזונה מאוזנת ובפעילות גופנית סדירה. תרומת דם היא מעשה בעל ערך עליון להציל חיים, והיא צריכה להיעשות מסיבות אלטרואיסטיות ולא כאסטרטגיית ירידה במשקל. כמו כן, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני החלוטה על תרומת דם, בייחוד אם קיים מצב רפואי שמחייב זאת".

זו הפעם הראשונה שאני תורמת דם, ואני חייבת להגיד שזו הייתה חוויה מקסימה ומאוד חיובית. החלטתי לכתוב את הפוסט כי זה באמת הייתה תגלית מצחיקה, ואם עודדתי מישהו לתרום דם - עשיתי את שלי", אומרת תם לסיכום.