הדברים הכי בריאים באים מהבית. כל מה שצריך זה צנצנת, תה וסוכר או חלב והמון אהבה. אה, וגם פטרייה שאותה אפשר להשיג אותה רק דרך מגדלים אחרים. כדאי שתתחילו לטפח את הקשרים שלכם עם אנשים שמבינים בבריאות, זה ישתלם לכם. עד אז - בואו ותבינו עד כמה חשוב לכם להשיג את הפטריות שישנו לכם את החיים.

משקה פרוביוטי: פטריית הקומבוצ'ה

פטריית התה המפורסמת ידועה בשל סגולותיה הרפואיות המרובות. מחומרים אנטי-מסרטנים, אנטי-דלקתיים ונוגדי חימצון, הפטרייה יוצרת משקה פרוביוטי שעשיר ברכיבים תזונתיים. מגדלים אותה בתוך תה ירוק או שחור עם סוכר, והיא בתמורה, הופכת את התה המתוק למשקה בריא ורב סגולות, תוך שבועיים. "בעצם מדובר במצבור של חיידקים טובים שהגיעו לתה של מישהו סיני לפני מיליוני שנים." אומרת אביבה רוזנברג, מיילדת ביתית שמגדלת פטריות אורגניות בביתה, "כשאני שמה את הפטרייה בתה, אני בעצם "מזהמת" אותו בחיידקים טובים."

הקומבוצ'ה טובה נגד בעיות עיכול, מגבירה את ספיגת הברזל בגוף, מורידה את רמת הסוכר בדם, מנקה רעלים מהגוף ואפילו יכולה להקל על סימפטומים של אסתמה. היא מכילה כמויות גדולות של ויטמין C, ובכך תורמת למערכת החיסונית, והיא אפילו טובה להרזייה בכך שתורמת לתחושת השובע. "הבעיה הגדולה של התזונה המערבית, ובעיקר צריכה מוגברת של חיטה ודגנים בכמות גדולה, הינה שהיא מפרה את מאזן החומציות בגוף שלנו," אומרת רוזנברג, "הקומבוצ'ה עוזרת לנו לאזן את רמת החומציות שלנו."

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

כל הטוב הזה נמצא בנוזל שהפטרייה מייצרת, אז כל מה שאתם צריכים לעשות זה להאכיל אותה בתה ירוק או שחור והמון סוכר. החדשות הטובות הן שהיא רק מתרבה ומאוד עמידה. "פעם שכחתי פטריה אחת בשקית באוטו, ומצאתי אותה אחרי איזה חודש," אומרת רוזנברג, "החזרתי אותה הביתה ושמתי אותה בצנצנת עם תה, והיא פשוט פרחה."

קומבוצ'ה שנייה (צילום: Mgarten English Wikipedia)
קחו צנצנת מעוקרת, שימו בה תה וסוכר, וחכו כמה חודשים | צילום: Mgarten English Wikipedia

כך תעשו זאת בעצמכם

את פטריית הקומבוצ'ה יש לאחסן בצנצנת זכוכית מעוקרת - כלומר שחוטאה במים רותחים לפני כן, ומעליה פיסת בד או רשת צפופה, כדי שמצד אחד, יהיה לפטרייה אוויר, ומצד שני לא יהיו לכם לכלוכים בתה. ניתן לשתות את הנוזל שלה לאחר שבועיים, אבל עדיף לחכות בין חודשיים לארבעה כדי להשיג משקה שיהיה חזק ואפקטיבי יותר. "גרתי בבית בו היינו עושים טקס מזה." אומרת רוזנברג, " היינו כולנו מתקבצים סביב הצנצנת, פעם בארבעה חודשים בערך, וטועמים את המשקה בכוסות יין. ככל שמחכים יותר, כך יש לזה יותר טעם של חומץ. אני מחכה עם הפטריות שלי בערך 8 חודשים לפני שאני מחליפה להן את התה."

"הקומבוצ'ה ניזונה על קפאין וסוכר, והיא צריכה חושך וחוסר תזוזה." אומרת רוזנברג, "אם רוצים משקה חזק ומרוכז יותר, שמים יותר תה וסוכר, ואם רוצים משקה חלש יותר, שמים פחות. אני שמה בצנצנת של 5-6 ליטר כ- 6-5 תיונים ובערך כוס סוכר. והכי חשוב, לשים את הפטרייה בתה רק לאחר שהוא מתקרר, ומגיע לטמפרטורת החדר."

איך משיגים? פטריית הקומבוצ'ה מסוגלת להכפיל את עצמה, כאמור כל חודשיים-ארבעה, ואז ניתן לקחת את הפטרייה החדשה ולשים אותה בצנצנת ותה משלה. "התחלתי עם פטרייה אחת לפני שנה וחצי בערך," אומרת רוזנברג, "והיום יש לי כבר 10 פטריות, והן רק ממשיכות להתפצל." את הפטרייה הזאת ניתן להשיג דרך מישהו שכבר מגדל. אז אם אתם רוצים אחת כזאת, כדאי שתתחברו לאנשים בריאים. עם ההשקעה הנכונה בגידול הפטרייה, יכולות להיות לכם המון פטריות בזמן דיי קצר, וזו גם אחלה מתנה לחג.

פטריית יוגי (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
פטריית היוגי נראית יותר כמו גושים קטנים ולבנים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

מאזנת סוכרת: פטריית יוגי

פטריית היוגי הטיבטית גם היא מלאה בחיידקים טובים שעוזרים לגופנו להילחם בזיהומים ובמחלות. הפטרייה נראית יותר כמצבור של גושים לבנים המכילים בקטריות ושמרים, והיא מכפילה את גודלה כל 17 עד 20 יום לערך. יוגי עוזרת לאזן את מאזן החיידקים הפנימי שלנו, ואפילו יש מחקרים שמוכיחים את האפקטיביות שלה נגד גידולים סרטניים.

"סבלתי מסוכרת הרבה שנים, ושמעתי על הפטרייה איכשהו באינטרנט, אז החלטתי לנסות." אומרת רבקה מאיה מבית אריה שמגדלת את הפטרייה בביתה, "הסוכרת שלי התאזנה לגמרי, ואני לוקחת את הקפיר רק כמה חודשים. מ-7 באינסולין, המדד ירד ל-5, שזו ירידה משמעותית מאוד. זה גם עוזר לי עם האולקום שאני סובלת ממנו."

>> המאכלים שיפתיעו אתכם, ולא לטובה

את הפטרייה מגדלים בתוך חלב מכל סוג: בקר, צאן, סויה, אורז או שקדים, והיא מייצרת מהחלב סוג של יוגורט שנקרא קפיר. התהליך פה הוא קצר בהרבה, תוך 24 שעות כבר יש לכם קפיר בריא ומזין שיכול לעזור לגוף שלכם להתמודד עם חיידקים ומחלות. וגם הערכים התזונתיים שלו גבוהים במיוחד, הוא מכיל המון סידן וחיידקים פרוביוטיים, ויש אומרים שהמשקה מכיל אפילו קצת אלכוהול.

"את הקפיר שותים במשך 20 יום, ולאחר מכן עושים הפסקה של 10 ימים." אומרת מאיה, "זה משקה מאוד חזק, ובהתחלה עדיף לשתות כמויות קטנות שלו, משום שהאפקט הוא מאוד משמעותי." הצטברות החיידקים הפרוביוטיים במשקה יכולים להעמיס על הקיבה בהתחלה, לכן כשאתם רק מתחילים לשתות את הקפיר, עדיף לשתות מעט ממנו, ולא כל יום.

"אחרי שראיתי כמה שהפטרייה אפקטיבית, החלטתי לתת לבעלי לנסות גם." אומרת מאיה, "הוא סובל מלחץ דם גבוה, וזה שיפר את הרגשתו פלאים. זה דבר מדהים ואני ממליצה לכולם לנסות את זה."

משקה קומבוצ'ה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
ניתן לערבב את משקה הקומבוצ'ה עם זרעי צ'יאה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

כך תעשו זאת בעצמכם

משרים את הפטרייה, בערך כף ממנה, ב-50 סמ"ק חלב מכל סוג, בתוך צנצנת זכוכית המכוסה בגזה נקייה כדי שלא יכנס אבק לתוך המשקה. משאירים את הצנצנת בטמפרטורת החדר ל- 24 שעות, ולאחר מכן אפשר לשתות את הקפיר. לאחר שמרוקנים את הצנצנת, יש לשטוף את הפטרייה משאריות הקפיר, ולהחזיר לצנצנת עם חלב חדש כדי שיהיה מה לשתות מחר. "בזמן ההפסקה של העשרה ימים אני משאירה את הפטרייה במקרר." אומרת מאיה, "כך תמיד יש לי משקה מוכן אם מישהו רוצה לטעום."

איך משיגים? מכיוון שהפטרייה גדלה כל כך מהר, אנשים שמגדלים אותה מוכנים למסור חלקים ממנה בקלות. כדי להשיג את הפטרייה ניתן להיכנס לפורומים בנושא, או לפנות לאדם שאתם מכירים שמגדל אחת. גם זו יכולה להיות מתנה נהדרת לחג, וזו מתנה שממשיכה לגדול ולתת.

>> "הסרטן והאהבה נכנסו לחיי ביחד, למזלי רק האהבה נשארה"

נו, בואו נראה מה למדתם