אם נתקלתם לאחרונה בקמפיין גיוס ברשתות החברתיות לתרומה עבור ילד או ילדה החולים במחלה קשה, כדאי שתבחנו היטב את העובדות המפורסמות בו. אף שחלק מהקמפיינים אותנטיים לחלוטין, חלקם עשויים להיות מזויפים.

עידן רינג, סמנכ"ל קהילה באיגוד האינטרנט הישראלי, מציין כי לאחרונה הגיעו לקו הסיוע לאינטרנט בטוח מספר פניות בנושא מודעות ממומנות למבצעי התרמה עבור ילדים חולים. לדבריו, המודעות כוללות טקסטים, תמונות וסרטונים גרפיים קשים במיוחד.

אם החלטתם להושיט יד לכיס אבל אתם חוששים שמדובר בקמפיין פיקטיבי, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להימנע מהונאות.

היזהרו ממתחזים: ודאו שאתם תורמים לאדם או לעמותה הנכונים, ולא לגורם המתחזה להם. יש לכם ספק לגבי אתר? התקשרו לעמותה שמאחוריו, וודאו שאכן מדובר באתר שלהם. היכנסו לאתר המקורי של אותה עמותה ובדקו אם הקמפיין מופיע גם שם. עמותה שלה כמה אתרים, צריכה לעורר חשד.

ודאו שהתשלום מאובטח: תמיד כדאי לשים לב שהאתר שבו אתם משלמים מאובטח. ודאו שיש סימן של מנעול בשורת ה-URL של האתר.

ודאו שהפרויקט או העמותה שלהם אתם תורמים אותנטיים: לשם כך, היעזרו בחיפוש בגוגל, בקרו בעמודי העמותה ברשתות החברתיות, ודאו שהעמותה רשומה ברשם החברות.

ילדים צופים בסמארטפון (צילום: Silvia Moraleja, shutterstock)
חשוב להתקין אמצעי הגנה שימנעו מהילדים להיחשף לתכנים בלתי הולמים ברשת | צילום: Silvia Moraleja, shutterstock

הגנו על הילדים ועל עצמיכם מפני תיאורים גרפיים קשים: הפעילו מצב סינון תוכן ביוטיוב. לילדים בגיל 12-3 השתמשו ביוטיוב קידס. אופציה נוספת היא התקנה של אמצעי בקרת הורים וסינון תוכן, כגון פמלינק של גוגל. נתקלתם במודעה בזמן גלישה באתרים המותאמים לילדים? דווחו עליה לגוגל.

בחרו אמצעי תשלום המאפשר מעקב תשלום וביטול עסקה או החזר כספי: היזהרו מאתרים שבהם ניתן לשלם רק באמצעי תשלום כגון העברה בנקאית, מטבע קריפטוגרפי או כרטיסי מתנה, שקשה לעקוב אחריהם או לקבל עבורם החזר. במקום אלו, בחרו אמצעי תשלום המאפשרים הגנה משמעותית יותר במקרי הונאה, כגון כרטיס אשראי או פייפאל.

אם חלילה נפלתם קרבן להונאה ברשת, תוכלו לפנות לקו הסיוע לאינטרנט בטוח.