מאז ימי קדם, לחלומות יש משמעות עמוקה בחיינו. פרעה היה זקוק לפותר חלומות, פרויד פרסם ספרים שהביאו למהפכה בתפיסת החלום ומדעי המוח כיום חוקרים את הפעילות המוחית בזמן חלימה. אין ספק שעולם החלומות מסקרן אותנו ומצית את הדמיון. חלומות שאתם אנו חווים כמציאות, מפחידים אותנו, מרגשים, מענגים, מעציבים וגם יכולים להעניק השראה או רעיון למציאת פתרון לבעיה ממשית בחיינו. אצל רובנו, מופיעים בחלום סמלים נפוצים, מה הם באים להגיד לנו? 

  1. נחש

    אחד הסמלים הפופולריים בחלומות. פרויד שפירש את רוב הסמלים דרך פריזמה מינית, מפרש את הנחש כסמל מיני אולם נחש גם יכול להיות סימן להרבה דברים אחרים. "נחש מסמל בהרבה תרבויות רפואה, לא בכדי החיה שמסמלת את חיל הרפואה היא נחש, זו החיה היחידה שהרבה מאיבריה כמו לדוגמא הארס משמשים לצורך ריפוי של מחלות", אומרת יעל צור, מומחית בפירוש חלומות ומתקשרת, מורה במכון ללימודי רוחניות ומנהלת הקבוצה "אלף לילה ולילה – פירושי חלומות", "כשמופיע נחש בחלום - הוא יסמל ריפוי. אם הנחש יופיע במיטה - ריפוי מיני, אם הנחש יהיה במטבח – ריפוי כלכלי. נחש בסביבה של מים – ריפוי רגשי. אם הנחש בא אליי - הוא מרפא אותי ואם הוא בורח ממני הוא מראה שיש קושי או מחלה. אם הנחש מופיע על איבר מסוים בגוף כמו על הלב, זה אומר שיש ריפוי בלב".

  2. שיניים

    "שיניים מסמלות את סוג האירועים שעוברים עלינו והאופן בו אנו מתמודדים איתם. שיניים רקובות, חולות, שיש בהן חורים עשויות להעיד על בעיות, קושי או מחלה. אם השיניים נופלות בחלום - אנו נפטרים מבעיות. אם החולם מנסה להוציא את השן מפה, והיא לא מצליחה לצאת – הדבר מעיד על התעסקות עם בעיה ללא מציאת פתרון. שיניים חסרות – חסרים לי דברים משמעותיים להתנהלות שלי בחיים או שאנחנו חיים באשליה מסויימת ולא מבחינים שמישהו משקר לנו או מסתיר מאיתנו משהו. כשהשיניים נופלות מהפה – שינוי מהפכני בחיים, יכול להיות בזוגיות או קריירה. השינוי קורה בתקופה שבה חולמים את החלום, וחלום תמיד רלוונטי לתקופה שבה הוא נחלם". 

  3. ביקורי מתים בחלומות

    פעמים רבות, אנשים מעידים על חלום שבו אדם קרוב, בן משפחה או חבר מבקר אותם בחלום. "אם הנפטר מגיע כועס זו האשמה עצמית, הכאב האישי שלנו, אולי אנחנו בתחושת מצפון ואשמה שלא ביקרנו או דאגנו או טיפלנו. אנחנו מרגישים כעס על עצמנו כי בעולם הבא אין כעס. מה שאפשר לעשות הוא להדליק נר נשמה ולכתוב את כל מה שרצינו להגיד ולא הספקנו, וזה משחרר את החלומות האלה. אם הנפטר מגיע מואר, בריא וחיוני זו באמת התגלות של נשמת הנפטר. לרוב הם באים להראות שהם עוזרים, שומרים, מלווים ומתגעגעים".

  4. מים בחלומות

    מים מסמלים את עולם הרגשות שלנו. "ככל שהמים נקיים ושקטים, ככה הרגש שלנו רגוע ושליו, והפוך - ככל שהם סוערים אנחנו במשבר רגשי. אם יהיה צונאמי או גל ענק סימן שיש משבר רגשי גדול שהולך להגיע השאלה היא איך נתמודד איתו. אם אנחנו נברח מהגל אנחנו לא מתמודדים ואם אנחנו עומדים והגל נעלם, זה אומר שהתמודדנו או שאנחנו מתמודדים עם המשבר והגל נעלם. כשבחלום כל הבית שלנו עם מים, זה אומר שאנחנו בהצפה רגשית. אם אנחנו טובעים בים – אנחנו טובעים בסערה רגשית".

  5. נפילה

    לרוב בתחילת הלילה, יהיה לנו חלום קצר שבו אנחנו נופלים והוא ילווה בבעיטה קלה של הרגליים. "יש לזה היבט פיסיולוגי – מרוב עייפות אנחנו נרדמים מהר, הגוף מרפה את השרירים, אנחנו נבהלים ומכווצים אותם בחזרה. אם כי יש לזה גם היבט קבלי דתי - הנשמה עולה להתדיין בעולמות עליונים וספר החיים, לפני שהאדם נרדם, כשהיא חוזרת חזרה, זה מרגיש כאילו משהו נכנס בכוח לגוף. כדי להסביר את החוויה הפיזית, המוח זורק לנו שבריר שנייה של חלום שמעדנו ונפלנו", מסבירה צור. 


    >> יורם יובל: "אם לומדים להקשיב לחלומות ולנתב אותם - הם מסוגלים לחולל שינוי גדול"
  6. כלי תחבורה יבשתי

    מכונית, אופניים או קורקינט בחלום הם סימן למסע שלנו בחיים וההתמודדות איתו. "ככל שהרכב חדש ונקי יותר כך אנחנו מרגישים שאנחנו מצליחים בחיים, שטוב לנו ושאנחנו מאושרים. ככל שהרכב יהיה שבור או הרוס, כך המסע שלנו סבוך, מורכב וקשה. בחלום, מי שנוהג ברכב הוא בעל השליטה, האדם שמביל בחיים. הנוסעים במכונית הם אלו שאנחנו סוחבים איתנו במסע. אם אני נוסעת למשל עם האקס זה אומר שאני סוחבת אותו ולא משחררת. כלי תחבורה ימיים ידברו על רגשות וכלי תחבורה אוויריים על שאיפות או מחשבות. אם המטוס לא טס, מקולקל– זה סימן שתוכניות או שאיפות שהיו לי נהרסו או ייהרסו. אני נופלת או קופצת ממטוס – אני זונחת את התוכנית שלי ומוותרת על הרעיון", אומרת צור.  


  7. נעליים

    המשמעות של נעליים בחלום קשורה לעולם הזוגיות. "אם הלכה לי לאיבוד נעל - איבדתי משהו בזוגיות שלי, אם אני מקבלת זוג נעליים - יש לי הפתעה שעומדת לקרות בתחום הזוגיות, אם מתאימים לי נעליים – עושים לי שידוך. אני הולכים יחפים – מעיד על רווקות או תקופה שאנו לבד, מחפשים את המתאים לנו. אם הנעליים בלויות - נכנסנו לשגרה, אין אקשן. אם הן נקרעות – קרע ביחסים. אם אנחנו צובעים את הנעליים שלנו – אנו מנסים להציג את הזוגיות שלנו באור אחר ממה שהיא באמת".
  8. חלום על האקס

    "מסמל או געגועים לאקס או למשהו שהיה בנו או לנו כשהיינו איתו. אם החלום על האקס הוא מיני – אנו מתגעגעים למיניות והמשיכה שהייתה שם, ולא בהכרח לאקס עצמו. לעיתים זה אומר שאנו מתגעגעים למי שהיינו באותה תקופה, לסוג החיבור שהיה לנו. אם האקס מגיע אלינו בחלום, נותן לנו פרחים או טבעות זה אומר שהוא חושב עלינו ורוצה לחזור. אם אנו פונים אליו בחלום – סימן שאנו רוצים לחזור אליו".  


ייעוץ מקצועי לכתבה: יעל צור, מומחית בפירוש חלומות ומתקשרת, מורה במכון ללימודי רוחניות ומנהלת הקבוצה "אלף לילה ולילה – פירושי חלומות"