חשיפה לעובש ורטיבות בבית יכולה להשפיע על בריאותנו, אנחנו בכל זאת נמצאים שם בממוצע כ-16 שעות ביום, ובגיל צעיר אפילו יותר. עובש מצטבר בדרך כלל בבניינים ישנים ובמקומות בהם האוורור אינו יעיל. לפי דיווחים של חולים, הצטברות של עובש יכולה לגרום לזיהום בדרכי הנשימה, שיעול וכאבי גרון. עם זאת, עוד אין מחקרים שמבססים את הקשר הזה. אז עד כמה עובש באמת מסוכן לבריאות?

 >> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

עובש הוא סוג של פטריה המתפשטת באמצעות נבגים. הוא יכול להיווצר בחוץ או בתוך הבית, ומתפתח בקלות תחת תנאים של לחות וחום. הוא יכול להופיע על קיר פגוע עם איזושהי התיישבות של חיידקים. הסכנה המשמעותית ביותר של עובש היא שהוא פוגם באיכות האוויר שאנו נושמים. "אנחנו חשופים לעובש בתוך הבית ומחוצה לו כל הזמן", אומר ד"ר רונן בן עמי, מנהל היחידה לזיהומיות, המרכז הרפואי תל אביב איכילוב, "הנבגים נמצאים באוויר וכולנו נושמים מאות מהם אל תוך הריאות שלנו כל יום". הנבגים הם חלקיקים בלתי נראים שאחראיים על הפצת העובש, זו גם הסיבה שקשה להיפטר ממנו גם לאחר שמסירים אותו מהמשטח הנגוע.

האם עובש באמת מסוכן לבריאות?

"לאנשים בעלי מערכת חיסונית תקינה אין סיבה לחשוש מעובש", אומר ד"ר בן עמי, "מערכת החיסון שלנו ערוכה להתמודד איתו, אפילו תינוקות עם מערכת חיסונית תקינה לא יפתחו שום תגובה בחשיפה לעובש".

אך עובש יכול להיות מסוכן לאנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת לדוגמא חולים במחלות אוטואימיוניות המשפיעות על מערכת החיסון או אנשים שעוברים טיפולים כימותרפיים או מטופלים על ידי סטרואידים, "כל אלה מחלישים את המערכת החיסונית שלנו וחושפים לזיהומים פטרייתיים פולשניים בריאות", אומר ד"ר בן עמי.

לצד הסובלים ממערכת חיסון מוחלשת, הצד השני הוא תגובתיות יתר של מערכת החיסון. "התגובה של אלה לחשיפה לעובש תתבטא בתופעות אלרגיות כמו נזלת, סינוסיטיס, דלקות בעיניים ואסתמה", מוסיף ד"ר בן עמי.

עובש ורטיבות (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
רק הסובלים ממערכת חיסונית חלשה יכולים להיפגע מעובש | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
עוד ב-mako בריאות:
>> חיטוט קטלני: על שערות הפוכות ושאר ירקות
>> מה באמת עובר לכם בראש בזמן האימון?
>> חיים ומוות ביד הלשון: מה לשון שלך אומרת על בריאותך?

איך בכל זאת נפטרים מעובש?

"חשוב לפתור את הבעיה שגרמה לעובש מלכתחילה" אומר ד"ר בן עמי, "אם יש רטיבות או בעיה בצנרת, לא יעזור כמה ננקה, זה תמיד יחזור". לצורך פתרון בעיית העובש הביתי, יש לפנות לאנשים מקצוע מתאימים, לטפל בשורש הבעיה, וכמובן לנקות את המשטח הנגוע בחומר ניקוי שיקטול את הבקטריות. אפילו כלור עם 10 אחוזי חומר פעיל יכול להספיק".

ד"ר בן-עמי מצביע דווקא על ההיבט הפסיכולוגי של העובש. "המצב הרפואי היחיד שניתן לקשר לעובש הוא תסמונת הבית החולה. התסמונת היא מצב בו אנשים שחיים בבתים עם עובש מדווחים על מגוון בעיות בריאותיות. "חולים כאלה מתלוננים על כאבי ראש, עייפות ותחושה כללית לא טובה, דלקות עיניים ובעיות נשימה", אומר ד"ר בן-עמי." אבל עד כה המחקר לא הצליח לבסס קשר בין התלונות לבין העובש בקירות".

אז האם עובש יכול לגרום לנו לחרדות בריאות? מה שנקרא - 'היפוכונדריה'? "בהנחה שאין גורם בנמצא שיוצר את הבעיות שהחולים מתארים, יכול להיות שמדובר בחרדה ממחלות", אומר הפסיכיאטר ד"ר ירדן לוינסקי, מנהל מרכז רזולוציה. "אנשים רבים חוששים ממחלות, מכיוון שמחלה היא דבר עליו אין לנו שליטה. אותם אנשים חרדים מביקור בבית החולים, משימוש בשירותים ציבוריים ובין השאר, גם מהחשיפה לעובש. במקרים כאלו קל ליחס את הפחד שלנו ממחלות למשהו זר, בעצם עדיף מבחינה פסיכולוגית להאשים את הדבר הזה, במקרה שלנו עובש, מאשר לומר 'אני חרד'".

>> בזעיר אנפין: התינוקת הכי קטנה שתראו