אנחנו משתמשים בה מדי יום כדי לאכול, לדבר, ולבלוע ובעיקר כדי לטעום, ויש לנו הרבה פתגמים ומשלים עליה, כמו גם עובדות גנטיות שאפשר להתפעל מהן. אבל תכל'ס, אם להיות כנים (ותהיו רגע), מה אנחנו בעצם יודעים על האיבר האדום המוזר הזה שנמצא בפה של כולנו? לא הרבה. למעשה, כמעט כלום. בואו נשנה את זה.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אורך לשון ממוצעת הוא 8.5 ס"מ

נשמע לכם ארוך ונחשי מדי? זה משום שמודדים אותה ממכסה הגרון ועד הקצה. לנשים, אגב, יש לשון קצרה יותר שאורכה 7.9 בממוצע. ולאמריקאי ניק סטוברל יש לשון ארוכה במיוחד, שאפילו נכנסה לספר השיאים של גינס - 10.1 ס"מ. לא שאלו אותו מה הוא עושה איתה. הלשון למעשה מורכבת משמונה קבוצות שונות שרירים שמשתלבות זו בזו כדי ליצור איבר אחד, בדומה לחדק של פיל. כמו כן, הלשון היא השריר היחידי בגוף האדם שמסוגל לפעול במנותק מהשלד והעצמות, והיא נחשבת לשריר (או קבוצת השרירים) הכי חזק בגוף האדם, אם כי יש לזה כמובן כמה סייגים טכניים.

בלשון יש בין 2,000 ל-4,000 בלוטות טעם

והן מורכבות מתאים חושיים שמחדשים את עצמם מדי יום יומו. אגב, הנקודות הלבנות-ורודות שאתם רואים על הלשון שלכם הן בפירוש לא בלוטות הטעם, משום שאלו קטנות מדי להבחנה עבור העין אנושית. מדובר למעשה בגבשושיות שמאכלסות אותן, ועל הרקמה של כל אחת מהן יש בממוצע כ-6 בלוטות טעם. כמו כן, כרבע מאוכלוסיית כדור הארץ נחשבים ל"סופר-טייסטרים", כלומר אנשים עם חוש טעם מפותח במיוחד, בעיקר בכל הנוגע לאוכל מר. למעשה, יש תרכובת מסוימת בשם 6n--פרופילתיואוראציל הידועה גם בשמה פרופ, שהם פשוט לא מסוגלים להתמודד איתה. רבע אחר של האוכלוסייה, לעומת זאת, נחשבים כ"נון-טייסטרים", פחות רגישים לטעם ולכן למשל לא יכולים להבחין בטעמה של התרכובת הזו כלל.

לאף אחד אין לשון כמו שלכם

וזאת משום שבדומה לטביעת אצבע או רישומים דנטליים, לכל אדם ואדם בעולם יש לשון בעל דפוס ומרקם ביולוגי שונה. האם אפשר לזהות אנשים לפי הלשון שלהם? זה כבר טיפה מסובך, משום שהיא מוגנת על ידי הפה, ואמנם קשה לזייף לשון, אבל קשה גם להמציא מכשירים שיוכלו להשתמש בה לצורכי זיהוי. אבל היו בטוחים שמדענים עובדים בזה הרגע על דרך כלשהי להשתמש בה כזיהוי ביומטרי.

לשון (צילום: Antonio Guillem, Shutterstock)
השמנתי? | צילום: Antonio Guillem, Shutterstock

הלשון יכולה להשמין

בלשון יש אחוזים גבוהים של שומן, ונמצא קשר בין נפח השומן בלשון לבין עודף משקל. מחקר שפורסם במגזין Sleep מצא כי לשון גדולה בעלת אחוזי שומן גבוהים יותר יכולה להיות גורם סיכון עבור חסימה נשימה במהלך השינה – מצב שבו אדם מפסיק לנשום לסירוגין בזמן שהוא ישן – במבוגרים כבדי משקל.

עוד ב-mako בריאות: 

>> אזהרת מאכל: זה המזון הכי מסוכן בעולם
>> לפחות אדם אחד מתאבד מדי יום בישראל
>> חוקרים: 2 מילות הקסם שיעזרו לכם בדיאטה

לשון יכולה להעיד על המצב הבריאותי

נתחיל מהצבע שלה – לשון אדומה ובוהקת מדי עלולה להעיד על מחסור בחומצה פולית או בוויטמין B12, על מחלת השנית או על מחלת קווסאקי, שהיא דלקת חריפה של כלי הדם בקרב ילדים. כמו כן, כתמים לבנים או ציפוי לבן על הלשון יכולים להעיד על זיהום בפה או על לויקופלקיה, שהוא שלב מקדים של סרטן הפה. מעבר לזה, לשון שחורה או שיש עליה שערות קטנות יכולה להעיד על נוכחות של בקטריה, או להעיד על מצבים כמו סוכרת, נטילת אנטיביוטיקה או תהליך של כימותרפיה. ולבסוף, יבלות על הלשון יכולות להיות סימן לחתכים ובפצעים בפה, או לסרטן.

אישה מנקה לשון (צילום: Andrey_Popov, Shutterstock)
מונע זיהומים | צילום: Andrey_Popov, Shutterstock

מה שבטוח הוא שכדאי לשמור עליה נקייה, זאת כדי למנוע ריח רע, לאוורר את בלוטות הטעם, למנוע זיהומים ופטריות וגם מחלות חניכיים – אם על ידי מי פה או פשוט להבריש אותה פעמיים ביום: קחו את מברשת השיניים או מנקה לשון, הושיטו את הלשון החוצה ועברו עליה בתנועות גירוד מהפנים כלפי החוץ, לא חזק מדי, ושטפו את הכלי במים חמים לאחר כל גירוד.