כף יד נשית מחזיקה חפיסת גלולות (צילום: winterling, Istock)
החשק המיני תלוי בכמות האסטרוגן שיש בגוף | צילום: winterling, Istock
הם באים מהמוח ומבלוטות נוספות בכל הגוף, והם מכתיבים לנו את הרצונות שלנו ואת מצבי הרוח שלנו - גם אם אתם חושבים שאתם אלה ששולטים בגוף שלכם, כדאי שתדעו שדווקא ההורמונים האם אלה שבאמת שולטים בנו. וההורמונים הכי מעניינים במשוואה הזאת הם מן הסתם הורמוני המין, שגורמים לנו למגוון מצבי רוח וקובעים אם נרצה מין וגם אם נהייה פוריים. "יש שני דברים ששולטים על המיניות שלנו: המוח וההורמונים שמופרשים על ידי בלוטות בגוף כמו באשכים, בשחלות ובכל מיני מקומות נוספים", אומר ד"ר דניאל דריי,  רופא סקסולוג, אנדוקרינולוג, מטפל זוגי ומיני ומנהל את אתר תורת היחסים. 

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אז לנשים יש הורמונים, מלא הורמונים, ואנחנו נוטות להאשים אותם בכל פעם שקורה לנו משהו. אם התחלנו לבכות בלי סיבה, התעצבנו הרבה מעבר לפרופורציה או שסתם אכלנו חצי חפיסת שוקולד בלהט הרגע. ולמעשה, יש שלושה הורמונים שמשפיעים על המיניות של נשים: אסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון. לגברים, לעומת זאת, יש רק אחד. "מלבד ההורמונים האלה, יש גם כאלה שמפריעים למיניות, כמו פרולקטין. הורמון שנוצר בזמן ההנקה, או כשיש רמת סטרס גבוהה בגוף או במקרה שיש גידול שפיר".

אז, מה הדבר שהכי משבש את הורמוני המין הנשיים? יש דעה קדומה לגבי גלולות, לפיה הן משפיעות על חשק מיני, גורמת ליובש בנרתיק ולשינויים באורגזמה. "יש גלולות שתומכות במיניות וגורמות ליותר רטיבות, אבל זה מתאים לנשים מסוימות", מסביר ד"ר דניאל דריי. "אבל הרבה פעמים כשיש בעיות במיניות, הגלולה אכן יכולה להיות אשמה. יש לנו בעצם שני כיוונים מנוגדים בגלולות - מצד אחד אנחנו מחפשים את המינון הכי נמוך, ומצד שני המינון הכי נמוך יכול להיות קשור גם ליובש בנרתיק ולירידה בחשק. נשים מייצרות הרבה הורמונים וחיות איתם בשלום, והם אחראיים על המחזור הטבעי. מה שקורה כשלוקחים גלולות זה שאין ביוץ, ההורמונים הסינטטיים מדמים את המערכת הטבעית שלנו בלי ביוץ, ומנסים לתת כמה שפחות אסטרוגנים, או בכלל לא. העניין הוא שאסטרוגן הוא מה שגורם לחשק, ולכן גלולות לעיתים פוגעות במיניות", מסביר ד"ר דריי.

נשים שלוקחות גלולות הרבה פעמים אומרות שבניגוד למה שקורה בטבע, מסביב לווסת, יש להן את אותו החשק, כי פתאום משחררים את הגוף מהורמונים הסינטטיים – ומתחילים לייצר הורמונים בעצמן. בטבע זה קורה סביב הביוץ, וכשלוקחים גלולות זה קורה בצורה לא טבעית דווקא סביב הוסת", הוא מוסיף.

סקר סקס (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
החשק המיני תלוי בכמות האסטרוגן שיש בגוף | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

פרופ' בני אלמוג, רופא מומחה למיילדות, גניקולוגיה וטיפולי פוריות, רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי ת"א - איכילוב לא ממהר להאשים את המחסור באסטרוגן בירידה בחשק המיני. "גלולות מכילות גם אסטרוגן וגם פרוגסטרון, והשוני ביניהן הוא תמיד בכמות הפרוגסטרון. הן למעשה משתלטות על ההורמונים בגוף ומדכאות את הפרשת בלוטת יותרת המוח – שאמורה לייצר את ההורמונים הטבעיים בגוף – מפני שברגע שלוקחים אותן יש מספיק הורמונים בגוף ולמעשה כל ההורמונים מסופקים מבחוץ", אומר פרופ' אלמוג. "באופן כללי אין דרך טובה להתאים גלולות באופן אישי לאישה, וזה נעשה לרוב על פי ניסוי וטעייה. כמות האסטרוגן בגלולות היא בכמות מספיקה מבחינה פיזיולוגית, אך זה כן משפיע על החשק המיני. אבל אם באמת לא היה מספיק אסטרוגן בגוף – היו גם דימומים וגלי חום, כך שניתן לייחס את הירידה בחשק גם לגורמים אחרים, כמו זוגיות ממושכת".

עם זאת, פרופ' אלמוג ממהר להדגיש כי גלולות גם ידועות כיעילות במניעת סרטן השחלה והרחם. "זה גם אפקט שנשאר שנים לאחר הפסקת הגלולות, לעומת זאת לגבי סרטן השד הדעות קצת חלוקות – כנראה שאין להן השפעה מיוחדת. עם זאת, יש כאלה שמאמינים שיש עלייה מסוימת, אך קיימות מעט עדויות לגבי זה", הוא אומר.

התקן הורמונלי מוריד את החשק?

אבל לא רק גלולות משפיעות על ההורמונים שלנו. גם ההתקן התוך רחמי ההורמונלי עושה זאת - ההבדל המרכזי הוא שההתקן לא משפיע על ייצור ההורמונים בגוף בצורה מוחלטת כמו בגלולות. "ההתקן ההורמונלי מבוסס על ההורמון הפרוגסטרון, והוא יכול להחליף גלולות. הוא בעצם גורם לנשים להיות בלי וסת, וזה מתאים לנשים שרוצות להיפטר ממנו, ופחות לכאלה שהוא יחסר להן", מסביר ד"ר דריי. "גם האמצעי הזה גורם לירידה בחשק. הרבה פעמים יש להשלים את הטיפול על ידי משחה, שתחזיר את החשק המיני ותשלים את הפעולה שלו".

מדובר במכשיר מאוד קטן, שמכיל בתוכו את כמות הפרוגסטרון ל-5 שנים. "ההתקן מפריש פרוגסטרון בכמות באמת קטנה – ברמה שלא מוצאים את זה בדם אפילו", מסביר פרופ' אלמוג. לטנעתו, "אישה שמשתמשת בכזה התקן לא אמורה להיות מושפעת בכלל מההתקן, וזה לא אמור לשנות את מצב ההורמונים הכללי שלה".

עוד ב-mako בריאות:
>> כאבי ביצים? לא רק לגברים
>> למה יש לנו בריין פריז? ומה עושים עם זה?
>> האם החיסון נגד נגיף הפפילומה יכול לגרום לשיתוק?

באופן כללי, ניתן לומר שאסטרוגן הוא הורמון מעולה למיניות הנשית, ומתי שיש רמות גבוהות שלו, כדאי לקפוץ על המציאה. "בהריון יש פרץ של אסטרוגנים, במיוחד בשליש השני יש המון והתגובות המיניות הרבה יותר טובות, יש חשק מאוד חזק ואורגזמות מאוד חזקות", אומר ד"ר דריי. "זה חלק מאוד כיפי מבחינה מינית, וחשוב ליהנות ממנו מפני שאחרי הלידה יש ירידה גדולה מאוד בהורמוני המין".

התקן תוך רחמי (צילום: istockphoto)
להתקן התוך רחמי יש השפעות מקומיות, וכמות הפרוגסטרון בתוכו קטנה | צילום: istockphoto

טסטוסטרון בירידה

אך, מלבד העניין הברור של אמצעי מניעה הורמונליים שעלולים לשנות את המאזן ההורמונלי של נשים, גם גברים יכולים לחוות שינויים הורמונליים. "השיא של הטסטוסטרון אצל גבר צעיר הוא בגיל 35, ומגיל 40 הרמה של ההורמון יורדת בעקביות כל שנה ב-1.6 אחוזים, בגיל 45 כבר יש ל-10 אחוזים מהגברים רמה מאוד נמוכה של טסטוסטרון שגוררת בעיות מיניות שצריך לטפל בהן", מסביר ד"ר דריי. "גם אצל נשים יש טסטוסטרון, וכאשר הוא יורד, מגיל 35-45, לפני השינויים של גיל המעבר גם יש פחות חשק".

מה שכן יכול להשפיע על רמת הטסטוסטרון של הגברים הוא פעילות גופנית אינטנסיבית. "לדוגמה, עדיף לקיים יחסי מין לפני משחק כדורגל חשוב, משום שכשעושים הרבה ספורט, אנחנו נרגיש מאוד טוב לאחר מכן, אבל רמת הטסטוסטרון באופן זמני תהיה מאוד נמוכה, החשק יורד", מסביר ד"ר דריי. "אבל אחרי זמן מה החשק עולה בחזרה, לכן אם כבר רוצים להתאמן - כדאי לעשות אימון קצר שיוכל אפילו להעלות את רמת הטסטוסטרון, ולעשות את המין אחרי".

הדבר המשמעותי ביותר שמוריד את הטסטוסטרון בקרב גברים הוא, כצפוי, אוננות. "אחד מהדברים שאנחנו ממליצים למי שיש לו טסטוסטרון נמוך הוא להימנע מאוננות כדי לראות מה קורה, לפעמים זה פותר את הבעיה", הוא מסביר. "לעומת זאת, אצל נשים אוננות לא משפיעה על המאזן ההורמונלי".

אמצעי מניעה שקיים אצל גברים אמיצים הוא קשירת צינורית הזרע, האם גם הוא יכול להשפיע על התפקוד ההורמונלי?

"המוח הוא יותר חשוב. אנחנו לא פוגעים בכלום שיכול לפגוע בתפקוד ההורמונלי. יש זרע שיוצא אבל בלי תאי זרע – כלומר, עדיין יש ייצור של תאי זרע, אבל הם פשוט לא יוצאים משם", אומר ד"ר דריי. "קשירת חצוצרות אצל נשים זה די דומה, אנחנו עוצרים את המעבר של הביצית, אבל זה לא פוגע בתפקוד ההורמונלי בשום צורה. מה שחשוב לזכור הוא שמאוד קשה להחזיר את המצב לאחור, לכן שומרים את האופציה הזאת לאנשים שבאמת לא רוצים יותר ילדים".

זוג במיטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
למזלנו, יש דרכים פשוטות לפתור בעיות בתפקוד המיני | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

יותר שומן - יותר טוב להורמונים

הורמוני המין שלנו, מה שעושה אותנו צעירים, הם גם מה שיעזוב אותנו לעת זקנה. הטסטוסטרון יורד, השחלה מפסיקה לעבוד, ולחומרים שמייצרת בלוטת יותרת המוח כבר אין אפקט. "בגיל הבלות יש הפסקה של ייצור אסטרוגן, משום שהשחלה כבר לא מתפקדת. המחזור באסטרוגן גורם לגלי חום, הפרעות בשינה, שינויים במצב הרוח ותחושה של דפיקות לב. לאורך זמן החוסר בהורמונים גורם להידלדלות של הרירית של שפתי הנרתיק- מה שיכול להביא לבעיות ביחסי המין – משום שאפשר להיפצע בקלות", אומר פרופ' אלמוג.

מה שמעניין הוא שדווקא כאן רקמות השומן יכולות לעזור להתמודד עם המחסור. "יש חוסר בהורמונים אם כי יש אסטרוגן שמופרש, בעיקר מרקמת השומן ולכן מי שיש לה יותר שומן בגוף תרגיש פחות את השינויים האלה".

>> מה אתם באמת יודעים על הגוף שלכם? בחנו את עצמכם