אחרי ששיחק באין-ספור אצטדיונים, יניב קטן, קפטן מכבי חיפה לשעבר, מספר כי אובחן עם אלרגיה לדשא. בתוכנית הרדיו שלו "קטן ב-2" ברדיו חיפה, סיפר קטן שבעקבות פריחה שהופיעה בכל גופו, לאחרונה עבר סדרת בדיקות בעקבותיה גילה על האלרגיה המפתיעה. "אני מוצא את עצמי ימים שלמים קורע את עצמי מגירודים, אבל מה אני יכול לעשות? אני אלרגי לדשא. זו האבחנה", אמר.

מהי אלרגיה לדשא?

אלרגיה לדשא היא שם כללי למגוון תופעות אלרגיות הנגרמות כתוצאה מחשיפה במגע או בנשימה למספר סוגי דשא הקיימים בארץ ופורחים בעיקר בעונת האביב והקיץ. ניתן לחלק את התופעות האלרגיות הקשורות לדשא לשלוש קבוצות עיקריות:

  1. אלרגיה לפריחת הדשא: הביטוי העיקרי במקרה הזה הוא נזלת אלרגית, התעטשויות, גירוי בעיניים, דמעת וקוצר נשימה. זו האלרגיה השכיחה מבין שלוש הקבוצות.
  2. תגובה עורית בעת המגע עם הדשא: אלרגיה זו פחות שכיחה מהאחרות והיא מתבטאת בתופעה המכונה 'דלקת עור במגע' (CONTACT DERMATITIS), במקרה כזה מתפתחת פריחה עורית באזור מגע העור עם הדשא.
  3. מחלת עור שלא קשורה בהכרח לדשא: כמו למשל דרמטיטיס אטופית ("אסתמה של העור" בלשון העם). מדובר באנשים שסובלים מפריחה במגע עם מגוון רחב של גורמים מגרים כגון: בגדי צמר, חול ים, כלור בבריכה או מגע עם דשא. במקרה זה לא מדובר באלרגיה ספציפית לדשא עצמו, אלא ברגישות כללית של העור שמגיב, בין היתר, גם למגע עם דשא.
    פריחה בעור (צילום:  TY Lim, shutterstock)
    פריחה עורית עלולה להתפתח באזור מגע העור עם הדשא | צילום: TY Lim, shutterstock

עד כמה אלרגיה לדשא שכיחה בקרב האוכלוסייה?

נזלת אלרגית ודרמטיטיס אטופית הן מחלות אלרגיות שכיחות יחסית, המופיעות אצל כ-15% מהאוכלוסייה. דרמטיטיס אטופית שכיחה יותר בילדים צעירים ונזלת אלרגית שכיחה יותר במתבגרים ומבוגרים צעירים - אלרגיה לדשא היא גורם שכיח לתלונות בקרב הסובלים ממחלות אלו. אלרגיה מסוג דלקת עור במגע לדשא היא נדירה יחסית.

מה עושים כשמתפרצת האלרגיה ואיך אפשר לטפל?

אילו שסובלים מנזלת אלרגית כתוצאה מחשיפה לפריחת הדשא יכולים להקטין את החשיפה לפריחה ע"י שהייה במקום סגור (כגון בית עם חלונות סגורים), אך יחסית קשה למנוע את החשיפה לחלוטין. ניתן לטפל בתסמיני האלרגיה בעזרת תרופות נגד אלרגיה (אנטי-היסטמינים) ותרסיסי אף סטרואידלים המקלים על הנזלת האלרגית. לסובלים מרגישויות בעור, מומלץ לא לשבת או לשכב על דשא. במידת הצורך, ניתן למרוח על הפריחה משחות סטרואידליות או אנטי-אלרגיות כדי להקל על הגרד.

מתי האלרגיה מסוכנת?

האלרגיה לדשא לא נחשבת כמסוכנת מדי. אולם, אילו שסובלים גם מאסתמה שאינה מאוזנת, עלולים לפתח קוצר נשימה משמעותי בעת חשיפה לפריחת הדשא, אם כי מדובר בתופעה נדירה למדי.

האם ניתן לפתח אלרגיה בגיל מבוגר?

לרוב, האלרגיות מתפתחות בין העשור הראשון לשני לחיים אך מופיעה כבר בגיל צעיר יותר או מבוגר יותר.

יש טיפול מונע?

יש טיפול שנקרא אימונותרפיה (חיסונים בלשון העם), שבו למעשה חושפים את הגוף למנות קטנות מאד של האלרגנים של הדשא לאורך תקופה ארוכה, עד שהגוף מפתח סבילות לאותם אלרגנים ומפסיק להגיב אליהם.

נזלת, צינון (צילום: shutterstock)
עיטוש, נזלת וגרד בעיניים - התופעות השכיחות שנגרמות בגין אלריה לדשא | צילום: shutterstock

לאילו אנשים יש נטייה לפתח את האלרגיה?

אנשים בעלי רקע אטופי, כלומר לסובלים מאלרגיה למזון, חולי אסתמה, הסובלים מדרמטיטיס אטופית ונזלת אלרגית – כל אלה הם אנשים בעלי סיכון מוגבר לפתח אלרגיה גם לפריחת הדשא.

 

הכותב הוא ד"ר יורם פייטלסון, מומחה באלרגיה ואימונולוגיה קלינית ומומחה ברפואת ילדים במכבי שירותי בריאות מחוז דרום