כרופאה, אני נשאלת לא פעם על הדרכים הטובות ביותר לשמור על בתים ומקומות עבודה נקיים ובריאים. עם זאת, קיים חשש גובר שאנשים שמנקים יותר מדי עלולים למעשה לסכן את בריאותם.

אמנם חשוב לשמור על סביבה נקייה, אך לא פחות חשוב להיחשף ללכלוך ולחיידקים במידה. חשיפה לסוגים מסוימים של חיידקים יכולה למעשה לסייע בחיזוק המערכת החיסונית שלנו, מה שהופך אותנו פחות רגישים למחלות וזיהומים.

מחקרים הראו שלאנשים שגדלים בסביבות נקיות מדי יש סיכון גבוה יותר לפתח אלרגיות ואסתמה. הסיבה לכך היא שמערכת החיסון שלהם לא נחשפה כראוי למגוון מיקרואורגניזמים, מה שעלול לגרום להם להגיב יתר על המידה לחומרים לא מזיקים כמו אבקה וקשקשים של חיות מחמד.

נוסף לכך, ניקיון מוגזם עלול להוביל גם לשימוש בכימיקלים קשים, שעלולים להזיק לבריאותנו. מוצרי ניקוי רבים מכילים כימיקלים כמו פתלטים, אמוניה ואקונומיקה, העלולים לגרות את העור, את העיניים ואת מערכת הנשימה. חשיפה לכימיקלים אלה יכולה גם להגביר את הסיכון לפתח בעיות נשימה כגון אסתמה וברונכיטיס.

זוג שוטף כלים (צילום: שאטרסטוק)
מערכת החיסון צריכה להיחשף לשלל אורגניזמים | צילום: שאטרסטוק

יתרה מכך, חלק ממוצרי הניקוי עלולים לתרום לזיהום אוויר בתוך הבית, שעלול להיות בעייתי במיוחד עבור אנשים הסובלים מאלרגיות ומאסתמה. כאשר משתמשים במוצרים אלה בחללים סגורים ללא אוורור מתאים, הם משחררים אדים מזיקים שיכולים להישאר באוויר במשך ימים.

ניקוי יתר עלול גם להוביל ללחץ וחרדה מיותרים. אנשים רבים חשים צורך כפייתי לשמור על ביתם ועל מקום העבודה שלהם נקיים יתר על המידה, דבר שעלול להיות מתיש לאורך זמן. זה יכול להוביל לרגשות של חרדה ואשמה כאשר הם אינם מסוגלים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שלהם, ואף יכול להפריע ליכולתם להירגע וליהנות מסביבתם.

>> הצד האפל של ניקיונות פסח
>> רחלי רוטנר: אני וההפרעה הכפייתית שלי

איך לשמור על סביבה נקייה ובריאה ולהימנע מההשפעות השליליות של ניקוי יתר

ראשית, חשוב להכיר בכך שכמות מסוימת של חשיפה ללכלוך וחיידקים דווקא טובה לנו. אל לנו לפחד לתת לילדים שלנו לשחק בחוץ או להתלכלך מעט, משום שזה עוזר לבנות את המערכת החיסונית שלהם ומקדם את הבריאות הכללית.

שנית, עלינו להיות מודעים למוצרי הניקוי שבהם אנו משתמשים ולכמות שאנו משתמשים בה. ניתן להכין פתרונות ניקוי יעילים רבים מחומרים טבעיים כמו חומץ וסודה לשתייה, שאינם מזיקים לבריאותנו או לסביבה. כדאי להימנע משימוש מוגזם במוצרי ניקוי, ולהקפיד להשתמש בהם באזורים מאווררים היטב.

חומרי ניקוי, חורף (צילום:  FotoHelin, Shutterstock)
אפשר גם לרקוח חומרי ניקוי טבעיים ולא מזיקים | צילום: FotoHelin, Shutterstock

שלישית, עלינו להיות מציאותיים לגבי תקני הניקיון שלנו ולהימנע מהפעלת לחץ מיותר על עצמנו לשמור על סביבה ללא רבב בכל עת. זה בסדר שיש קצת בלגן או אבק בבתים שלנו, ועלינו לתעדף את הבריאות הנפשית והרווחה שלנו על פני המראה של הסביבה שלנו.

* ד"ר ג'ואנה מלכה היא רופאת משפחה ומנהלת רפואית ממרפאת מאוחדת בנתניה