אם יש משהו אחד שמשותף לכולנו כבני אדם, מלבד הביולוגיה, זה הרצון להיות צודקים. אי אפשר הרי להימנע מעימותים או קונפליקטים, וכל אחד אוהב לשמוע את המילים "אתה צודק", אפילו אם הוא לא בטוח בזה בכלל. כל עוד המטרה שלכם היא לשכנע את האחר בצדקתכם, ולא לנצח בוויכוח בכל מחיר או לגבור עליו ולהשפיל אותו, הנה כמה אסטרטגיות מחקריות שהוכחו כיעילות במיוחד כדי לצאת מכל ויכוח כשידכם על העליונה:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. דברו חלש

מחקר מ-2016 שפורסם במגזין Experimental Psychology מצא שאנשים אשר מנמיכים את טון הדיבור שלהם יכולים להיות יותר משכנעים. החוקרים הקליטו יותר מ-90 סטודנטים במהלך עימותים שונים וקבע כי אלו שהנמיכו את הטון שלהם במהלך שהציגו את טיעוניהם דורגו על ידי הנוכחים כמשפיעים יותר, ויותר אנשים סמכו עליהם ועל הרעיונות שלהם. זה לא באמת קשור לגובה הקול, אלא ליצירת התפיסה בעיני המאזינים.

2. אל תצרו הרבה קשר עין

אם מישהו מנסה לגרום לכם לראות דברים מנקודת מבטו, חשוב להסתכל לו בעיניים – דווקא כדי לא להשתכנע מכך. מחקר מ-2013 שפורסם במגזין Psychological Scienc מצא שקשר עין יכול לגרום לאנשים להיות חסינים בפני שכנוע אם הם כבר אינם מסכימים עם הדובר. משתתפים שהתמקדו בעיניו של הדובר היו פתוחים פחות לטיעונים הנגדיים שלו, סגורים יותר בפני אינטראקציות ויותר קשים לשכנוע באופן כללי.

גירושין לא תמיד חייבים להסתיים רע (צילום: Shutterstock)
להנמיך את טון הדיבור | צילום: Shutterstock

3. הסכימו עם הצד השני

מחקר מ-2014 מה-Proceedings of the National Academy of Sciences מצא שחשיבה פרדוקסלית יכולה לסייע לשנות עמדה של אדם, וזאת על ידי כך שמסכימים עם העמדה של האדם שמתווכח איתכם, אבל מקצינים אותה ולוקחים אותה רחוק מדי. למשל, אם חבר מנסה לשכנע אתכם שהוא לעולם לא ימצא אהבה, לא כדאי להתווכח ולנחם אותו ב"שטויות", אלא דווקא להסכים איתו – "נכון, עדיף שתפסיק לנסות, אתה תישאר לבד לנצח". הצהרות כאלה למעשה יגרמו לו לשקול מחדש את עמדותיו ולהיות פתוח יותר לשלכם.

עוד ב-mako בריאות:
>> הרגישה קנאק בצוואר - ואז קרה דבר נורא
>> האם קנאביס באמת עוזר לבעיות שינה?
>> אוכלים ארוחת ערב מאוחרת? אולי זה מסוכן

 

4. השתמשו בהוכחות סוציאליות

מדובר בקונספט בפסיכולוגיה שהוטבע על ידי פרופסור רוברט קיאלדיני, שלפיו אנו נוטים לשנות את ההתנהגות שלנו משום שאנחנו רואים שאחרים עושים זאת. זו למשל הסיבה שחסויות של סלבריטאים על מוצרים מסחריים עובדות כל כך טוב – אם סלב מסוים שאנחנו מעריצים ימליץ על מוצר מסוים, סביר להניח שננסה אותו רק משום שהוא אמר שזה טוב. הטקטיקה הזו עובדת משום שהיא משתמשת בנטייה הטבעית שלנו לקונפורמיזם, ולכן, אם תצטטו אדם שהצד השני מעריך או מעריץ, זה יחזק את העמדה שלכם.

5. נסחו מחדש את הטיעון

במסגרת מחקר מ-2015 שפורסם ב-Society for Personality and Social Psychology, מדענים מתחום מדעי ההתנהגות רצו לברר מה הדרך הטובה ביותר להעביר רעיונות פוליטיים לצד הנגדי, וגילו שאם בוחרים להדגיש צדדים שונים של הטיעון, אנשים יכולים לראות אותו בעין אחרת. למשל, אנשים שמרנים בתפיסתם נטו להסכים עם הרעיון של נישואים חד מיניים כשהוא הוצג להם כברית נישואין רשמית בין אנשים נאמנים, פטריוטים ולאומיים, אשר למעשה מחזקת את מוסד הנישואים.

6. חקו את שפת הגוף של הצד השני

לפעמים זה קורה באופן טבעי, כאשר אנחנו משוחחים עם מישהו שאנחנו מעריכים ואוהבים, אנו נוטים לאמץ מניירות גופניות שמזוהות עמו. אבל אפשר להשתמש בזה גם במהלך ויכוח: מחקר מ-2016 מצא שחיקוי ההתנהגות של אדם מסוים, בלי שיבחין בכך, יכול לשכנע אותו לראות את הצד שלכם. הוא ירגיש כאילו אתם מתחברים אליו, ויהיה יותר פתוח לשמוע את הדעות שלכם.

זוג מתווכח (צילום:  wavebreakmedia, shutterstock)
חקו את שפת הגוף של האדם שמולכם | צילום: wavebreakmedia, shutterstock

7. היו בטוחים בעצמכם

מחקר מ-2013 שפורסם במגזין Organizational Behavior and Human Decision Processes מצא שאנשים נוטים להקשיב לאנשים שמתנהגים כאילו הם יודעים על מה הם מדברים. בעיקר בכל הנוגע לפתרון בעיות. המחקר מצא שבאופן לא מודע אנשים נוטים להיצמד לדעות של אנשים שנראים להם כמו מומחים, גם אם הם רחוקים מאוד מכך. בסופו של דבר מדובר בביטחון עצמי – קל לפקפק בעמדה שלכם כאשר האדם השני מפגין ביטחון עצום ובלתי מעורער בעצמו, גם אם הוא לא בהכרח האדם הכי חכם בחדר.