חזיות הן הפריט המדובר ביותר במלתחה הנשית. הן מצד אחד מאוד פונקציונליות ועוזרות לנשים השופעות יותר להרגיש בנוח, אך נשים אחרות שורפות אותן בכיכר העיר. אז מה הקטע של החזייה? האם היא שומרת על בריאותנו, מזיקה לנו או סתם עושה ציצי יפה?

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

סביב החזייה יש טענות רבות, יש שטוענים שהיא מחזקת את השדיים ומשאירה אותם זקורים, לעומת אחרים שקוראים להפסיק את השימוש בה משום שהיא מחלישה את שריר השד ואפילו יכולה לגרום לסרטן. אז האם באמת יש לה השפעה כלשהי על בריאות השד? "אנחנו יודעים שחזייה לא מונעת את הנפילה של השדיים, והיא גם לא גורמת לנפילה מהירה יותר, מתוך הרעיון שהרצועות שמחזיקות את החזה נחלשות", אומרת ד"ר קרן אגם, מומחית לכירורגיה פלסטית, רופאה בכירה ואחראית על תחום שחזורי השד בבי"ח מאיר. "למעשה, יש הסבר פשוט יותר לכך ששימוש בחזיות נקשר עם נפילה מהירה של החזה, הרי נשים עם חזה קטן יותר לובשות פחות חזיות".

אין שם שרירים

אחת התפיסות השגויות בנוגע לשד הנשי היא שהוא מורכב משרירים. "בתוך השד עצמו אין שרירים ותפקיד שרירי החזה שמסביבו הוא לא בשמירה על החזה מורם", אומרת ד"ר אגם. "מה שכן שומר על החזה מורם הוא רצועות פנימיות שנמצאות בתוך החזה, הן לא מושפעות מלבישת חזייה וגם אי אפשר לחזק אותן בשום צורה. יש הרבה גורמים אחרים שמשפיעים על נפילת השדיים והם גודל השד, כוח הכבידה, הריונות, עליה וירדה במשקל והזדקנות. בנוסף, נראה כי עישון גם משפיע על נפילת שדיים, על ידי כך שהוא מחליש את הרצועות שמחזיקות אותם".

לעומת הטענות האסתטיות, היו גם טענות רפואיות לאורך השנים. למשל, היו כאלה שטענו שלמי שלובשת חזייה לאורך זמן יש סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן השד. "החשש היה שלבישה ממושכת של חזייה יכולה לפגוע בפינוי של הנוזל הלימפתי מהשד, אך עדיין אין מחקרים מספיק טובים בהקשר הזה. מה שחסר בעיקר הוא מחקר שיוכיח שמי שלא לובשת חזייה נמצאת בפחות סיכון", אומרת ד"ר אגם. "מה שכן ניתן לומר על סרטן השד הוא שככל שהשד גדול יותר, כך יש יותר סיכוי לחלות, כמובן שכתלות בשיקולים גנטיים ובגיל, שבדרך כלל יהיה מגיל 30 והלאה. גם זו יכולה להיות הסיבה שנקשר הקשר בין לבישת חזייה לסרטן השד".

חזייה (צילום: jupiter images)
"אנחנו יודעים שחזייה לא מונעת את הנפילה של השדיים" | צילום: jupiter images
עוד ב-mako בריאות:
>> תשכחו מפליאו: הדיאטה הויקטוריאנית שתאריך לכם את החיים
>> תשכחו מגלולות: אלפי גברים הולכים לעיקור
>> זהירות: יום כיף בספא זה לא כזה תמים

מתי בכל זאת כדאי ללבוש חזייה?

מבחינה רפואית, אין סיבה ללבוש חזייה, אלא אם עברת ניתוח בשדיים. דווקא במקרה כזה לבישת חזייה עוזרת להקלה על הכאבים בשלב הראשוני שלאחר הניתוח. "בשלב הראשון שלאחר הניתוח כדאי ללבוש חזייה, כי זו מעין חבישה. ככל שהחזה צמוד אליך ופחות זז כך יש פחות סיכוי שהשתלים יזוזו או שיהיה דימום או כאב", אומרת ד"ר אגם.

חזייה חלקה? את בטוחה במיניות שלך

ובכל זאת, החזייה היא הפריט הכי מעורר מחלוקת בקרב נשים. חלק תלויות בה באובססיביות בעוד שאחרות שונאות אותה. כמובן שיש גם שיקולים של גודל שמשפיעים על הצורך בה, אך לא רק נשים שופעות מרגישות את התלות הזו. "בשימוש בחזייה יש למעשה דיאלוג פנימי בין האני הפנימי שלך והרצונות שלך לבין ההתחשבות ברצונות של אחרים. החזייה עשויה לבטא תוצאות של הדיאלוג הזה ולהשתנות בהתאם לרצונותיה של האישה", אומרת ד"ר רלי רושנסקי-רוזנברג, פסיכולוגית קלינית במכבי שירותי בריאות. "לדוגמה, אישה שבוחרת חזייה פרקטית, או חזייה חלקה כדי שלא תבלוט, מתפשרת על ביטוי המיניות שלה וחושבת יותר על ההתחשבות בציפיות החברה".

האמת, שבאותה המידה, גם אם מישהי בוחרת בחזיית תחרה שתבטא את המיניות שלה כדי להתחשב ברצונות של עצמה, עדיין יכולה להיתקל בכפייה של רצונות וציפיות החברה עליה.  

לפעמים ניתן להסתכל על הבחירות של נשים בחזיות ולנתח אותן לפיהן. "למשל, מי שבוחרת חזייה חלקה כדי שלא יראו אותה - יכול להיות שהיא מרגישה בטוחה עם המיניות שלה, אך לא מרגישה בנוח שאחרים ידעו מזה. אישה שהולכת הרבה עם חזיית סטרפלס יכולה להיות אישה שלוקחת סיכונים, אבל היא לא יכולה ללכת כל הדרך- כלומר, היא מוותרת על התמיכה של הכתפיות, אבל היא עדיין לא מוותרת על החזייה", אומרת ד"ר רושנסקי-רוזנברג. "באותה המידה, אישה שבוחרת לישון עם החזייה שלה, כנראה חווה איזושהי בעיה עם המיניות שלה. הרי זה לא נוח, לכן מצריך איזושהי התפשרות, וזה יכול לנבוע מאיזשהו פחד להיות פרובוקטיבית, או מינית".

>> מה השמן שיבריק לך את השיער? ומה מטפל בפסוריאזיס?