אושיית הרשת שירן כדר-מילר (שירנקה), אשתו של השף עומר מילר, שיתפה אתמול (ראשון) את עוקביה בהתקף אלרגיה קשה שחוותה במהלך טיול משפחתי בצפון הארץ. לסטורי צירפה תמונה ובה רואים את ידה מחוברת לאינפוזיה. "מתחילה מהסוף. עכשיו אני בסדר", מיהרה להרגיע. ארבע בבוקר, אנחנו בטיול בצפון, ואני מתעוררת מתגרדת, מלאה בשלפוחיות בכל הגוף, השפתיים, הלשון, ובקושי יכולה לפקוח את העיניים. מסתבר שככה פתאום בגיל 38 גיליתי בדרך מפחידה שיש לי אלרגיה מסכנת חיים...עדיין לא ידוע לי למה, ואני מתחילה בדיקות בקרוב". 

כדר-מילר אומרת שלא הייתה מודעת לכך שהיא אלרגית. "עומר הסתכל עלי ואמר לי: 'את חייבת לראות את הפנים שלך'. הדלקתי פנס בטלפון והייתי בשוק, הייתי בצבע אדום זרחני. אין לי מושג ממה זה. לא אכלתי שום דבר חדש, אני לא אדם שרגיש למשהו". למרות זאת, היא מספרת ל-mako בריאות, כי בעבר כבר חוותה התקף אלרגיה לצדפות. "בגיל 30 חטפתי אלרגיה קלה לאויסטרים (צדפות), ופשוט הפסקתי לאכול אותם, זה לא עשה לי טוב. אבל הפעם ראיתי ששום כדור לא עוזר. דחפתי כמות גדולה של משככי כאבים והייתי כבר מותשת. ניסיתי למשוך זמן כי היינו בטיול עם הבנות ולא רציתי להפסיק להן את הנופש, אבל כשראינו שאין ברירה, נסענו למיון. שם אמרו לי שזו תגובה אלרגית מסכנת חיים ושאצטרך להסתובב עד סוף חיי עם מזרק אפיפן".

"בגיל מבוגר לרוב מדובר באלרגיה לתרופות"

פרופ' אהרון קסל, מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, מציין שבשנים האחרונות יותר ויותר אנשים חווים אלרגיה באמצע החיים שלהם. "כשמדובר בגילים בוגרים, מעל גיל 18 ובעיקר בגילי 70-50, בד"כ מדובר באלרגיה לתרופות, אבל לא תמיד. בגילים צעירים יותר בד"כ מדובר באלרגיה למזון. באופן כללי, אפשר לומר שישנה עלייה במספר הסובלים מאלרגיות בשנים האחרונות". לדבריו, אין תסמינים המאפשרים לחזות את ההתקף. "אם למשל מדובר במישהו שמגיב באופן אלרגי למשכך כאבים שנטל במשך כל חייו, הוא לא יכול לדעת שזה המקור לבעיה שלו".

מהי הסיבה העיקרית לעלייה במספר האלרגיות להערכתך?

"ידוע שעודף סטריליות היא גורם שיכול לעודד אלרגיה. כשמערכת החיסון לא נחשפת למספיק זיהומים שהיא צריכה להתמודד איתם, היא מפתחת יותר אלרגיות. סיבה נוספת היא מעבר לאוכל מעובד שמשנה את הרכב החיידקים במעי. הורים מפחדים לתת לילדים שלהם מזונות רבים בגיל צעיר, אך זו טעות, משום שעדיף למזונות שונים בגיל צעיר – חשיפה כזאת מפחיתה את הסיכוי לסבול מאלרגיה בגיל מבוגר יותר".

שירן מילר (צילום: מתוך האינסטגרם של שירן מילר)
כדר-מילר. "אנשים צריכים להבין שזו סכנת חיים" | צילום: מתוך האינסטגרם של שירן מילר


איך לפתע הופכים להיות אלרגיים לתרופה שאותה נוטלים במשך שנים?

"מערכת החיסון לפתע מגיבה לאותה התרופה באופן אחר. לא ברור לחלוטין מדוע זה קורה, אבל לעתים התקף כזה מתרחש אחרי מחלה וירלית או זיהומית, שגורמת לשינוי במערכת החיסון. במקרה כזה, מערכת החיסון צריכה להילחם נגד המחלה הזיהומית והיא לא נלחמת נגד האלרגיה. התקף אלרגיה לרוב מתרחש עד שעתיים מרגע נטילת התרופה".

אילו סיבות נוסף על אלרגיה יכולות להיות?

"ישנה אלרגיה לרכיבים נשאפים כגון: אבק, עצים וצמחים".

"אנשים צריכים להבין שזה לא משחק, זו סכנת חיים. בבית החולים אמרו לי שאם הייתי מתעכבת מעט כבר הייתי במצב מסוכן. היות שמדובר באלרגיה שכבר התבטאה בדרכי הנשימה, היא הייתה יכולה להתפתח גם לריאות", אומרת כדר-מילר לסיום.