אמנם אנחנו לא יכולים למנוע את ההתדרדרות הקוגניטיבית שמתרחשת במהלך הזקנה, אבל תתפלאו עד כמה דברים קטנים שאנחנו עושים מדי יום יכולים להשפיע על רמת ההתדרדרות ועל הקצב שלה. אל תחכו שיהיה מאוחר מדי, שמירה על מוח צעיר ובריא לאורך זמן דורשת השקעה שנים לפני, כשהזקנה עוד נראית לנו רחוקה. הנה כמה מהדברים הנפוצים שכולם עושים - שיכולים להאיץ את הזדקנות המוח.  

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. שוכחים שגוף בריא = מוח בריא

אנחנו לא יכולים למנוע את ההזדקנות שלנו ואת ההתדרדרות הקוגניטיבית שמתלווה אליה; אזורים מסוימים במוח מתכווצים, התקשורת בין הנוירונים מופחתת, פחות דם עלול לזרום למוח ויותר דלקות עשויות להתפתח. אבל אתם כן יכולים להשפיע על המהירות שבה זה קורה. פעולות יומיומיות יכולות להאיץ את ההתדרדרות הקוגניטיבית או להאט אותה. דוח שפורסם ב-2017 הראה שפעילויות שנחשבות בריאות באופן כללי יכולות לתרום גם למוח שלנו. פעילות גופנית, שליטה בגורמים הקשורים למחלות לב וכלי דם (יתר לחץ דם, סוכרת ועישון), הקפדה על שינה טובה וכו' – גם תורמים לבריאות הכללית וגם לבריאות המוח שלנו בפרט. בכך, הם יכולים להאט את ההתדרדרות הקוגניטיבית המלווה לזקנה.

בחורה ישנה במיטה (צילום:  LightField Studios, shutterstock)
לא פחות משבע שעות בלילה | צילום: LightField Studios, shutterstock

2. לא שומרים על האוזניים שלכם

ידעתם שאובדן שמיעה קשור לדמנציה? מחקר שפורסם בשנת 2011 על ידי בית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס והמכון האמריקאי לזקנה, מצא כי מבוגרים שסבלו מאובדן שמיעה היו בסיכון גבוה יותר באופן משמעותי לפתח דמנציה. ייתכן שהירידה בשמיעה והמאמץ לשמוע מכבידים על המוח, או אולי אובדן השמיעה הוא שגרם לבידוד חברתי, גורם נוסף שתורם להתפתחות של דמנציה.


3. מעדיפים את הספה בבית

מכורים לנטפליקס? הגיע הזמן להיגמל ולתת לעצמכם להיפרד מהספה לכמה שעות בשבוע. מחסור בפעילות גופנית הוא עוד גורם סיכון לדמנציה. מחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת Neurology הראה שנשים בעלות כושר גופני גבוה היו בסיכון מופחת יותר ב-88 אחוז לפתח דמנציה, בהשוואה לנשים שעשו פחות פעילות גופנית. נוסף לכך, החוקרים מצאו כי בקרב הנשים שהיו ברמת כושר גבוהה, תסמיני הדמנציה החלו 11 שנים מאוחר יותר מנשים שהיו ברמת כושר בינונית.

אישה מתאמנת על מדרגה (צילום:  ArtFamily, shutterstock)
פעילות גופנית חשובה גם למוח שלכם | צילום: ArtFamily, shutterstock

4. אתם לא אוהבים ללמוד דברים חדשים

לא סתם ההורים תמיד אמרו לכם שהמוח שלכם הוא שריר והוא מתפתח כשמפעילים אותו הרבה. המוח הוא אמנם לא באמת שריר, אבל מתברר שלהשתמש בו כן יכול למנוע את התדרדרותו. אחד הסימנים הבולטים ביותר שיכולים להעיד על אדם שמוגן מפני אלצהיימר ודמנציה זה כמה השכלה הוא רכש. "ככל שאתם לומדים דברים חדשים, אתם מפתחים קשרים חדשים במוח וזה מספק לכם יותר חוסן. זה כמו להפקיד כסף בחשבון הפנסיה וככל שאתם מתקרבים לגיל הפרישה והמוח שלכם מאט, אתם יכולים למשוך אותו", מסביר ד"ר ג'יימס הנדריקס, מאיגוד האלצהיימר האמריקאי.

5. ישנים פחות משבע שעות בלילה

במחקר שנעשה בשנת 2014 הוכח כי בקרב מבוגרים, ככל שהם ישנים פחות, כך המוח שלהם מזדקן מהר יותר. ממחקר אחר, התגלה ששבע שעות שינה בלילה היא הכמות האולטימטיבית שמאפשרת תפקוד קוגניטיבי טוב אצל מבוגרים. כבר הוכח ששינה טובה (בין 7 ל-9 שעות שינה בלילה) היא חיונית לתפקוד המוח ועוזרת לשמירה על מוח צלול ובריא לאורך זמן.

רואה טלוויזיה (צילום: Dean Drobot, Shutterstock)
לא להגזים עם הנטפליקס וצ'יל | צילום: Dean Drobot, Shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> מחקר חדש חושף אמת מטרידה על ביצים
>> מתי כאב הראש הוא סימן למפרצת במוח?

6. לא שומרים על הלב שלכם

בריאות הלב קשורה באופן ישיר לבריאות המוח. ידוע שמה שטוב ללב שלנו, טוב גם למוח שלנו. אם הלב שלכם לא מתפקד כראוי, פחות דם יזרום למוח – וזה עלול להוביל להזדקנות מואצת. ואכן נראה שמחקרים מגבים את זה. ממחקר שפורסם ב-2017 בכתב העת הרפואי JAMA Neurology מצא שאנשים בגיל העמידה עם סיכון למחלת לב וכלי דם (כמו סוכרת או יתר לחץ דם) היו בסיכון גבוה יותר לפתח דמנציה בגילים מאוחרים יותר.

7. נוטשים חברויות ותיקות וקשרים משפחתיים

ככל שאנחנו מתבגרים, החיים שלנו נעשים עמוסים יותר והדבר הראשון שאנחנו נוטים לנטוש זה את החברים שלנו. שמירה על קשר נעשית מסובכת יותר ואנחנו נותנים לקשרים לדעוך ונותרים לרוב עם מעט חברים ממה שהיה לנו בצעירותנו. זה אמנם נפוץ, אבל זה בהחלט מאוד לא מומלץ. מתברר שקשרים חברתיים עוזרים לנו מאוד לשמור על מוח צעיר ולהאט את ההתדרדרות הקוגניטיבית שלו. מחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת המדעי International Neuropsychological Society הראה שככל שאנשים מבוגרים היו פעילים יותר מבחינה חברתית, כך הלך והצטמצם יותר היקף ההתדרדרות הקוגניטיבית שלהם. אז למה חברים עוזרים לנו לשמור על מוח צעיר ובריא? ייתכן מאוד שזה קשור לסטרס. חברים עוזרים לנו להפיג סטרס, אחד הגורמים המשפיעים על הזדקנות המוח.

שני חברים (צילום: shutterstock | arrowsmith2)
לא לנטוש קשרים חברתיים | צילום: shutterstock | arrowsmith2

8. מתעלמים מהסטרס

אל תזלזלו בהשפעה שיש לסטרס על המוח שלכם, כי מתברר שהיא משמעותית במיוחד. מחקרים מראים כי ישנו קשר בין חרדה להתפתחות של אלצהיימר. בין היתר נמצא כי אנשים הסובלים מחרדה נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות באלצהיימר. אם אתם מרגישים בסטרס, אל תתעלמו ותמשיכו הלאה בחייכם - תפעלו כדי להפחית אותו. עשו דברים שמרגיעים אתכם, זה יכול להיות כל דבר מיוגה ועד להאזנה למוזיקה או אמבטיה ארוכה. ואם אתם מרגישים תסמינים של חרדה, פנו לייעוץ מקצועי.

9. צורכים תזונה לקויה

דיאטת מיינד (MIND) היא מעין שילוב של דיאטת דש והתזונה הים-תיכונית. שתיהן נחשבות לבריאות במיוחד בנפרד – אך נראה שהשילוב ביניהן הוא מתכון להצלחה בכל הנוגע למניעת אלצהיימר. מחקר שפורסם בשנת 2015 הראה כי דיאטת MIND הפחיתה את הסיכון לאלצהיימר ב-53 אחוזים, בקרב אנשים שצרכו את התזונה הזו בקפידה וב-35 אחוזים בקרב אנשים שצרכו אותה ברמה בינונית. דיאטת MIND מעודדת צריכת מזונות מסוימים שטובים לשמירה על בריאות המוח: עלים ירוקים; הרבה ירקות; אגוזים; פירות יער; שעועית, דגים, עוף, שומנים בריאים (כמו שמן זית) ויין – במתינות.

10. אתם מעשנים

אם אתם באמת רוצים למנוע אלצהיימר – אתם חייבים להיגמל מעישון. ניתוח שפורסם בשנת 2010 על ידי אוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, חשף כי מבין מחקרים שלא היו קשורים לחברות טבק, עישון סיגריות כמעט הכפיל את הסיכון לפתח אלצהיימר. באופן מעט מחשיד, מחקרים שהיו קשורים לחברות טבק הראו סיכון נמוך בהרבה.